• Anonym (Ledsen)

Förskola 11 timmar/dag

Jag och exet är mitt i en separation. Han vill verkligen ha barnen varannan vecka (vilket jag absolut förstår, det vill jag också att han ska kunna ha!) Men han kommer inte ens hinna laga middag innan barnen har somnat på hans dagar.

Han flyttar till en annan kommun eftersom att han har familj och vänner där (ca en kvart bort med bil). Utöver körtiden hit då han måste lämna på förskolan här så har han en timme till jobbet. Han jobbar 7-16 så det skulle innebära att han kör hemifrån halv 6 för att hinna lämna och vara hemma igen vid samma tid på kvällen.

Han vill verkligen, verkligen, verkligen ha barnen och tar inte in att de inte kommer att må bra av detta. Det spelar liksom ingen roll vad jag säger. Ber jag honom att gå ner i arbetstid så tycker han att jag försöker förstöra hans ekonomi. Ber jag honom att se det från barnens synvinkel så tror han att det är för att jag vill ha dem på heltid och för att få pengar. 

Jag studerar och min längsta dag är på ca. 6 timmar (som jag MÅSTE befinna mig i skolan). Han är en helt fantastisk pappa och älskar verkligen sina barn. Självklart vill jag att han ska få ha dem lika mycket som jag och har erbjudit att han äter middag med oss och att de bor mer hos honom på lov och ledigheter. Men han vill ju också ha sin lediga tid, som han så fint uttrycker det.

Vi kommer väldigt bra överens annars och kan prata om det mesta. Men här kör det fast. Hur ska jag övertyga honom? Det handlar ju inte om att jag vill ha dem på heltid (klart jag vill men ni förstår hur jag tänker), utan om deras bästa. Att dem ska slippa så långa dagar. Hjälp!

• Svar på tråden Förskola 11 timmar/dag
  • Anonym (asa)
    Anonym (.) skrev 2015-10-23 09:19:21 följande:

11 timmar per dag på förskola, + tiden i bilen gör ju att det blir lite problematiskt och säkert tungt för barnen.

Men jag är av åsikten ändå att 11 timmar inte BEHÖVER vara en katastrof för ett barn som tycker om och trivs att vara på förskolan. Alla "förstå-sig-på-are" resonerar alltid generellt och glömmer fullständigt att alla barn är totalt olika och trivs bättre och sämre i HELT olika situationer. 

Stör mig något helt otroligt på hetsen där deltidsmammorna i det närmaste tävlar om hur tidigt man kan hämta på dagis.

Men visst 11 timmar är långt, och lite tid i bilen på det gör det hela jobbigt med tanke på att de förmodligen somnar på vägen hem.

Varför beröva barnen i princip all föräldratid varannan vecka när de har alternativ?
  • Anonym (.)
    Anonym (asa) skrev 2015-10-23 09:52:52 följande:
    Varför beröva barnen i princip all föräldratid varannan vecka när de har alternativ?

Varför frågar du det?
    Det har jag inte påstått. Finns det alternativ så är det väl utomordentligt att använda sig av dem.

Jag kommenterar det faktum att alla "förstå-sig-på-are" minsann VET att barn helst inte ska gå på förskola alls och gör de det så ska de vara där i fem timmar.
    Blir det mer så SKADAR det barnet. Hua, hua.

Nej, nej och nej - alla barn är olika, helt olika, och 11 timmar på förskola behöver inte betyda något som helst för ett barn som trivs där i både miljö, vänner och pedagoger.

Jag kanske ska passa på att kommentera att mitt barn inte går några 11 timmar om dagen, för risken är väl överhängande att det snart haglar kommentarer om att mitt egna barn blir skadad för livet.

• mammalovis
    Anonym (Ledsen) skrev 2015-10-22 17:42:42 följande:
    Förskolan har öppet 6-18. Han vägrar gå ner i tid. Det är nog en kombination av att han har en del skulder och behöver pengarna sen är han arbetsnarkoman. Han älskar sitt jobb. Kanske vågar han inte fråga sin chef heller, vad vet jag.

Jag tror inte att han hade märkt av att det varit jobbigt att ha dem för dem hade somnat i bilen påväg hem. Alternativt att dem varit gnälliga i en halvtimme sen hade dem ändå däckat. Det gör dem redan nu vid den tiden. 

Barnen är 2 och 3 år.
    Barn under 3 år rekommenderas inte alls varannan vecka med tanke på anknytningen, utan de behöver träffa båda föräldrarna ofta.

När vi separerade var barnet drygt ett år och fick fortsätta bo hos mig. Familjerätten rekommenderade flera umgängestillfällen i veckan några timmar per gång, då pappan jobbade konstiga tider och han inte var så engagerad i barnen.

Ett alternativ om ni ändå ska ha 50% var är ju att köra på 2+2+3 nätter, som ger tätare möten med er föräldrar. Då blir det ju max 3 långa förskoledagar per vecka för barnen. Om ni sedan kommer fram till att du hämtar även på pappadagar, så blir det ju bättre för barnen med mindre tid på förskolan.
  • Anonym (Trivsel)

Mina barn är ca 2 & 4 och de stormtrivs på förskolan! De vill ofta dit på helger och kvällar :p De klarar ändå inte av mer än 6t/dag om man inte vill ta hem barn som bara gråter, inte orkar äta, slåss osv. Tror det är rätt vanligt. Självklart kan man ibland inte alltid få till det idealiskt men jag tror de flesta kan, om de vill. Varför skulle man inte försöka sitt bästa att få till en bra vardag för barnen?

• nernu

Barn under 3 år har inte på förskolan att göra enligt mig och i så fall bara korta dagar. De orkar inte mer. 11 timmar är helt absurt. Hade du accepterat att arbeta 11 timmar om dagen? Usch nej. Och en 2-åring ska inte bo varannan vecka. Gå till familjerätten på samarbetssamtal så kan de hjälpa er att komma överens om det som är bäst för barnen.

• Anonym (Lilly)

Intressant fråga om antalet timmar per dag. Min dotter, 3 år, är på fsk 06,30-17,45
    4 dagar varannan vecka och 3 dagar varannan vecka. Min man arbetar iväg i veckorna och jag får inte gå ner i timmar per dag för min arbetsgivare utan jag får ta ledigt i heldagar för att gå ner i tid som jag har rätt att göra.

Jag tycker inte att man ska vara så snabb att döma! De flesta av oss gör vad vi kan!

I

• Anonym (Mi)

Det jag funderar över är om han faktiskt kommer kunna träffa barnen på sina veckor?
    Risken är ju stor att han får hämta två övertrötta, griniga barn på förskolan som somnar i bilen och som han sedan får bära direkt i säng och sedan väcka på morgonen och skjutsa sovandes till förskolan ....

• Anonym (asa)
    Anonym (Lilly) skrev 2015-10-23 13:17:28 följande:

Intressant fråga om antalet timmar per dag. Min dotter, 3 år, är på fsk 06,30-17,45

4 dagar varannan vecka och 3 dagar varannan vecka. Min man arbetar iväg i veckorna och jag får inte gå ner i timmar per dag för min arbetsgivare utan jag får ta ledigt i heldagar för att gå ner i tid som jag har rätt att göra.

Jag tycker inte att man ska vara så snabb att döma! De flesta av oss gör vad vi kan!

I

Jag dömer inte dig. Ditt barns förskoletider är kanske inte optimala men folk gör vad de måste för överleva och barn klarar ofta mer än vad man tror.

Men det jag reagerar på här är att ts och mannen har alternativ. Deras barn måste inte vara superlånga dagar på förskolan. Ändå föredrar pappan det. Helt obegripligt.
  • 1234568
    Anonym (Lilly) skrev 2015-10-23 13:17:28 följande:

I

Jag vill absolut inte peka finger åt någon. Jag vet att det finns en hel del av dem som inte alltid har ett annat alternativ än att lämna barnen på dagis långa dagar.

Jag är själv ensam med 2 stycken ettåringar, och 1-2 dagar i veckan kommer jag nu att vara tvungen ha dom för långa dagar på dagis. Nöden har ingen lag, vi måste ha mat på bordet.

Men just i det här fallet så finns det ju utrymme för andra lösningar. Och då tycker jag att man inte ska välja den som ger 11 timmars dagar för barnen på dagis...när man har andra val.

Både du och jag skulle säkert plocka bort dom långa dagarna för barnen om vi hade ett alternativ.
  • whitestar

Barnen är alldeles för små för varannanveckasumgänge! Dock är det inte lämpligt heller med varannanhelgumgänge. Det bästa vore om han kunde ta barnen en vardagkväll ena veckan o nästa vecka ev tors-sön. En annan sak som slår mig är när ditt ex hade tänkt få tid umgås med barnen under vardagarna?? Dom kommer ju antingen vara på förskolan el sova som det verkar! Tycker du ska vända dig till familjerätten o få hjälp!

Svar på tråden Förskola 11 timmar/dag