Inlägg från: Anonym (pappa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (pappa)

Chockerande svar i frågespalt!

Anonym (Den ovilliga) skrev 2015-10-24 21:42:57 följande:

www.expressen.se/halsoliv/min-pojkvan-umgas-med-sitt-ex/

Är jag otroligt gammaldags som tycker detta är långt över okej-gränsen? Har ett liknande problem själv och googlade runt lite och fann då detta. "Umgås som en stor familj alla 3". Jag kan väl inte vara den enda som tydligen är "bitter"/svartsjuk? Vad tycker ni alla?

Ja, du är hopplöst... inte gammaldags, för det har ingenting med "gammaldags" att göra, snarare inskränkt, om du tyckte det där var över gränsen för vad som är ok.

DU gör som DU vill. Men du kan inte kräva, ens av en partner, att göra som du. Ni kan diskutera det, ni kanske till och med kan komma till någon form av konsensus och kompromiss om ni vill, men du kan inte kräva att två vänner ska sluta vara vänner bara för att du vill vara "mer vän".

Vi är som en stor familj, jag, min partner, min partners ex och vårat ena barns mamma. Vi trivs med det, och naturligtvis har det en del med barnen att göra, men hade vi inte haft barn så skulle vi ändå vara vänner allihop och varit, om inte familj, så i alla fall helt naturligt sällskap, ätit tillsammans, firat tillsammans och sånt.

Alla behöver, eller ens bör, göra som vi, men att förbjuda sin partner att träffa en vän, ex eller inte ex, man eller kvinna, är inte riktigt friskt. Det luktar kontrollbehov och det kan bli riktigt farligt.
  • Anonym (pappa)
    grind skrev 2015-10-24 22:02:57 följande:

Ingen sund människa umgås med ex såvida man inte har barn tillsammans. Media är full av misslyckade journalister med kraschade familjer och Jausch är inget undantag. De vill bara lura ner andra i samma elände så att de iaf inte ska vara ensamma i träsket.

Vad synd att du har sådana erfarenheter. Bara att beklaga. Tur att du i alla fall verkar vara i minoritet.
  • Anonym (pappa)
    grind skrev 2015-10-24 22:14:06 följande:
    Varför gör du slut om ni är vänner? Finns ingen logik i det. Den här typen av umgänge visar bara hur destruktiv många svenskar blivit.
    Det funkar inte så. Det måste finns något element av kärlek om man ska vara tillsammans. Eller du kanske är tillsammans med alla dina vänner? Stort kollektiv?`Det hade ju varit trevligt, förstås. I alla fall ett tag och till en viss gräns. 
  • Anonym (pappa)
    grind skrev 2015-10-24 22:47:17 följande:
    ...och då ska man alltså släpa runt på henne menar du? Köper inte detta alls och det är dysfunktionella värderingar eftersom det skapar problem.

Om en relation dör så beror det på att man inte passar ihop eller så har man lagt noll energi på attfådet att fungera. Oavsett är det bästa att man går skilda vägar.
    Vänskapsrelationen behöver inte dö bara för att kärleksrelationen gör det, och då är det bättre att gå skilda vägar. Helt rätt!

Titta, du lär dig!
  • Anonym (pappa)
    Anonym (Tekannan) skrev 2015-10-24 23:01:50 följande:

En sån kille hade jag absolut inte velat ha. Då hade han inte haft mig kvar. Jag har brutit med alla mina fd pojkvänner eftersom de tillhör mitt förflutna.

Jag förväntar mig att min kille har samma åsikt som mig om hans gamla tjejer (om det inte finns barn med i bilden givetvis)

Ess skrev 2015-10-24 23:19:15 följande:
    Jag håller med dig. Skulle heller aldrig umgås med mina ex, hade valt bort en kille som umgicks och ev skulle fira det eller detta ihop med exet, barn eller ej.

Och det är era val. Ni kan välja bort såna killar om ni vill. Men ni kan inte kräva att killar ni väljer ska göra som ni vill, om de inte själva vill.
  • Anonym (pappa)
    Anonym (Tekannan) skrev 2015-10-24 23:46:51 följande:
    Om han vill vara med mig får han sluta umgås med sitt ex. Och det gjorde den jag var tillsammans med för jag uttryckte att jag inte uppskattade det. Så enkelt var det.
    Precis. HAN valde det. Vad du vet.
  • Anonym (pappa)
    grind skrev 2015-10-26 16:20:26 följande:
    Det infantila är att likt dig agera på första känsla utan attbeakta konsekvenserna. Att ta ansvar för fru och barn är att vara vuxen, något jag vet att många inte klarar av. De föredrar att leva ett tonårsliv där de agerar utan tanke på konsekvenserna.
    Säg det till ungarna som mår fantastiskt för att deras föräldrar, trots att de inte kan bo ihop eller älskar varandra, kan vara glada och lyckliga på varsitt håll, och genuint vara vänner med varandra, till barnens stora glädje. Till skillnad mot när alla bodde ihop och var olyckliga och hatade varandra för att de var för nära inpå och gick varandra på nerverna bara genom att andas.

Konsekvenstänket, min vän, låter det som att du inte fått ned än.
  • Anonym (pappa)
    grind skrev 2015-10-26 17:40:36 följande:
    Om du läst mina inlägg hade du kunnat läsa att den enda acceptabla vänskapen över könsgränserna är den mellan föräldrar som valt att gå isär.
    Vilket inte gör någon som helst skillnad. Vänner är vänner vare sig man har barn ihop eller inte.
  • Anonym (pappa)
    grind skrev 2015-10-26 19:20:10 följande:
    Det är olämpligt i det senare fallet fast det förstår väl inte du. Det är ingen slump att du och den där Anonymous misslyckats i era äktenskap. Ni gör lite som det faller er in och blir sedan överraskade över konsekvenserna.
    Nej, det är inte olämpligt. Och jag har inga misslyckade äktenskap bakom mig. Sorry. Två misslyckade korta "förhållanden" har jag bakom mig, men de männen är jag inte vän med, eftersom de båda misshandlade mig, den ena väldigt allvarligt, med skadade nerver i ena armen och ett par plåtar som följd. Det var väl mitt egna fel, jag var ju övertygad om att han låste in mig, förbjöd mig att ha telefon och internet, slog mig när jag gjorde fel, för att han älskade mig.

Mitt nuvarande äktenskap, för nu är jag faktiskt gift, är dock fantastiskt, barnen är fantastiska och barnens mammor är fantastiska, både som mammor och som vänner, trots att den ena har ett misslyckat äktenskap med min man. Fantastiskt lyckad vänskap har de i alla fall, annars hade hon aldrig hjälpt min man att ta steget att bli just min man.

Så, skål för mitt äktenskaps 10 år, och skål för lika många till, och ännu fler. Med min makes ex som en av våra bästa vänner!
  • Anonym (pappa)
    grind skrev 2015-10-26 20:28:09 följande:
    Mammorna till barnen i era liv!? Ja, du. Tack för att du så kortfattat men ändå extremt talande visar på det dysfunktionella i era värderingar.

Din man värderade inte sina tidigare fuar särskilt högt och han värderar inte heller dig. Det är därför han håller på och byter runt och vill ha många närstående s.k. nära kvinnliga vänner i sitt liv. Var glad så länge ditt äktenskap varar. Snart lär han hitta någon annan.

Jag tycker synd om dig, och jag tycker synd om barnen som drabbats av denne man. Ni är alla lurade!
    Men vad du tror en massa. Det är farligt att dra slutsatser på inbillningar, man kan bli paranoid och psykotisk.

Min man har bara varit gift en gång förut. Den andra mamman är biologisk mamma till vårt fjärde barn, som vi skaffade gemensamt alla tre. Det barnets mamma och min man har aldrig varit ihop. Så, fail. som min syster brukar säga. Min make värderar mig väldigt högt, precis som han värderar sina barns mammor väldigt högt. Skillnaden är att han även älskar mig som kärlekspartner, det gör han inte med barnens mammor, dem älskar han som vänner. Han har inte bytt ut någon, någonsin, tvärtom är han löjligt lojal mot alla han älskar, vare sig det är vänner, kärlekspartners eller våra underbara ungar.

Jag tycker lite synd om dig som gör bort dig hela tiden genom att uttala dig om saker du inte vet något om. Det du skrivit i det citerade inlägget är mest tragikomiskt på grund av att du helt enkelt inte har några fakta att gå på, utan helt enkelt tror en massa.
  • Anonym (pappa)
    grind skrev 2015-10-26 21:04:05 följande:
    Ja, men det låter ju så funktionellt. Det är direkt komiskt hur förespråkarna för nära vänskap över könsgränserna visar upp den ena dusfunktionella familjekonstellationen efter den andra.

Värderar man sin fru högt om man har ett leverne som kommer att leda till skilsmässa? Nej, det är ingen hög värdering av frun.

Jag skulle unnat dig en riktig man så att du hade fått känna på hur riktig kärlek smakar.
    Eftersom det fungerar kan det inte vara dysfunktionellt. Det är varandras motsatser. 

Du uttalar dig igen om saker du inte vet något om. Så det blir mest bara mer tragikomik. Jag tycker absolut synd om dig som hoppar i klaveret hela tiden.

Jag har en riktig man, tack så mycket. En mycket riktigare man än de två "riktiga" män som tyckte att dagens höjdpunkt var att använda mig som boxningssäck. De var "riktiga män" i allas ögon, som inte visste vad som hände bakom stängda dörrar: Charmiga, pratsamma, glada, sexiga, lojala män som höjde sina vänner till skyarna. Och släppte taget, i alla fall om man var ihop med dem.
  • Anonym (pappa)
    grind skrev 2015-10-26 21:15:29 följande:
    Du lever ju i bildade kretsar. Dock så betyder ordet vän lite i dagens samhälle. Alla har vänner av motsatt kön fast vad betyder det?

En riktig vän kan du ringa upp och äta go mat och se en film i soffan när du känner för det. Detta är inte vidare vanligt mellan två personer av motsatt kön som har en riktig familj på varsitt håll.

Det är den typen av vänskap jag avser. Inte att man tar en lunch om man stöter ihop på stan eller att man samtalar och har trevligt på en tillställning.
    En riktig vän som man spontanringer för en middag och en film? Nja, det är en vän, men en riktig vän är den som man ringer i panik när det händer något otäckt/jobbigt, som släpper vad den än har för händer för att hjälpa till, lugna eller trösta. En riktig vän är en vän som hoppar i bilen för att sitta barnvakt när ens partner får en stroke eller nåt mitt i natten. En riktig vän är en vän även om man inte setts eller hörts av på flera månader men som ändå ställer upp när de behövs.

Käka middag och glo på film kan jag göra med de flesta av mina vänner, men det är inte många som skulle hoppa på nästa tåg från andra änden av landet för att hjälpa till när det krisar. Som tur är har jag sådana vänner med, och jag anser både mig själv. maken och äldsta tonåringen vara sådana vänner.
  • Anonym (pappa)
    EnAnonumius skrev 2015-10-26 22:47:31 följande:
    Men vad är dina problem? Att du inte kan källhnvisa till forskningen som styrker dina ord?
    Eller använder du ordet "forskningen" som ett desperat försök att öka på din egna trovärdighet? 

Tvärt om säger ju forskning (riktig sådan, alltså) att skilsmässobarn mår minst lika bra som barn i sk "kärnfamiljer". De mår inte heller sämre av varannan veckas boende.

Visst finns det skilsmässobarn som mår dåligt, men då har det fler faktorer än "skilsmässa".
  • Anonym (pappa)
    grind skrev 2015-10-26 23:15:55 följande:
    Att dina barn mår dåligt får du ta ansvar för. Jag tar ansvar för mina och de mår alldeles förträffligt.
    Det gör mina med. 
  • Anonym (pappa)
    grind skrev 2015-10-26 23:19:36 följande:
    Det är dock intressant att inte en enda av er som pläderar denna nära vänskap mellan könen i denna tråd har en riktig familj. Som sagt, värderar man inte sin partner så lär skilsmässan komma förr eller senare.
    Jag har en riktig familj. EnAnonumius har också en riktig familj. Du, däremot verkar ha en låtsasfamilj. Nej, vänta. Det vet jag inget om, så jag ska inte uttala mig. Stryk det.
  • Anonym (pappa)
    grind skrev 2015-10-26 23:29:23 följande:
    En riktig familj består av barn och deras riktiga föräldrar. Inget annat. Så nej, det har du inte. Kalla det bonusfamilj eller vad du nu önskar men någon riktig familj är det inte.
    Nej, din idealfamilj består av barn och deras riktiga föräldrar.  Sorgligt dessutom att det i din idealfamilj inte ingår mor- och farföräldrar. Riktigt sorgligt.

Du måste lära dig att skilja på dina ideal av andra människors verklighet. Dina ideal kan vara vackra för dig, och du kan absolut försöka leva upp till dem, men det är dina ideal. Kom ihåg det.
  • Anonym (pappa)
    grind skrev 2015-10-26 23:37:33 följande:
    Det kan du ju inbilla dig. Att barnen bor ihop med sina riktiga föräldrar är samhällets ideal. 75 procent av alla barn lever med sina riktiga föräldrar.

Det skulle väl vara du i så fall.
    Ja, mina barn lever också med sina riktiga föräldrar. Att ha skilda föräldrar hindrar inte från att leva med dem.

Vad som skulle vara jag vet jag inte. Jag är ju jag. 
  • Anonym (pappa)
    Anonym (...) skrev 2015-10-27 08:35:03 följande:

Jag tror att om man vuxit upp med att män och kvinnor inte kan vara vänner. Att man alltid bara är "vänner". Då har man nog aldrig tillåtit sig att bli vän någon av motsatt kön på samma sätt som en vän av samma kön - man har aldrig sett på personen som "bara en person", utan alltid en potentiell partner. Då förstår jag att man har svårt att förstå att andra kan ha en vänskapsrelation som faktiskt bara är vänskap. Där allt annat faktiskt är lika otänkbart som med en vän av samma kön, eller ett syskon.  
    En sådan person kan nog faktiskt inte förstå det och det är nog onödigt att ens få en sådan person att försöka förstå.

En annan fundering. Om man är bi, får man ha några vänner alls då?

På tal om det, jag undrar om vår käre grind har uppfattat kombinationen mitt nick + att jag har en make. Eftersom grind harvar på om "inga vänner om motsatt kön" hela tiden, och vad grind menar med det. Och vad grind menar med det har vi nog alla förstått vid det här laget.

Bara snabb inflikning så här vid lunch. Jag ska strax gå och fördärva en hel skolklass unga tonåringar med mina sjuka värderingar om hur familjer kan se ut. 
  • Anonym (pappa)
    grind skrev 2015-10-27 19:32:36 följande:
    De bisexuella och homosexuella knullar ju runt lite hur som helst. Det viktiga är att de inte skaffar barn.
    Synd för dig då att vi redan har barn. Inte mindre än 4 st. Och jag dessutom är lärare (hjälp, jag förstör ju minst 100 ungar om året. Ni vet, när jag hjälper de med matten eller testar vad som händer när man suger vakuum runt en skumraket).

Sen har jag heller inte"knullat runt", och nästan ingen annan jag känner heller, som är homosexuell. Ok, kanske lite, men i snitt har vi (jag och mina homosexuella vänner, av båda kön) haft 10 sexpartners och 3 långvariga förhållanden sedan våra respektive sexdebuter. Vist finns det ett par som har haft 30+ sexpartners, men å andra sidan finns det ett par som haft 1. Personligen har jag haft 3 förhållanden, som jag redan skrivit om, och 5 sexpartners på nästan 20 år.

Dessutom har 14 av oss 18 vänner barn. Lyckliga, härliga, förståndiga, snälla, hjälpsamma, trotsiga, gapiga, skrattiga, bubbliga barn. I åldrarna 3 till 25 år.
Svar på tråden Chockerande svar i frågespalt!