• Anonym (Den ovilliga)

Chockerande svar i frågespalt!

www.expressen.se/halsoliv/min-pojkvan-umgas-med-sitt-ex/

Är jag otroligt gammaldags som tycker detta är långt över okej-gränsen? Har ett liknande problem själv och googlade runt lite och fann då detta. "Umgås som en stor familj alla 3". Jag kan väl inte vara den enda som tydligen är "bitter"/svartsjuk? Vad tycker ni alla?

• Svar på tråden Chockerande svar i frågespalt!
  • camelCase

Jag tycker att Janousch svar var skitbra! Helt rätt på alla punkter.

Svartsjuk blir alla människor då och då men att låta svartsjukan styra hela ens liv är inte vidare konstruktivt. Generositet, självförtroende och ödmjukhet är mycket bättre egenskaper att gå efter.

• Sandra8978

Det viktigaste är hur din kille är mot dig.
    Så länge som han inte behandlar henne bättre än dig, ska du ju vara glad.

Med det sagt, fundera på varför du känner som du gör och prata med din kille om det. Han bör bry sig mer om dig än om henne, men sen vill han inte ha en alltför svartsjuk brud heller.

• Sandra8978

Som sagt, lägger han nästan lika mkt energi på henne som på dig, ja då kanske det är henne han borde vara tillsammans med?

• Anonym (Man)

Jag tycker det var ett konstigt svar:)

• Melinoe

Tycker också att Janousch svar är väldigt bra. Ja, ett ex är ett ex men inget i det stoppar att de kan umgås som nära vänner, i det flesta fall finns det inga känslor mer än vänskap. Inget att vara svartsjuk på eller blir du svartsjuk på din killes andra vänner också eller är det bara för att det är ett ex?

• Anonym (pappa)
    Anonym (Den ovilliga) skrev 2015-10-24 21:42:57 följande:

www.expressen.se/halsoliv/min-pojkvan-umgas-med-sitt-ex/

Är jag otroligt gammaldags som tycker detta är långt över okej-gränsen? Har ett liknande problem själv och googlade runt lite och fann då detta. "Umgås som en stor familj alla 3". Jag kan väl inte vara den enda som tydligen är "bitter"/svartsjuk? Vad tycker ni alla?

Ja, du är hopplöst... inte gammaldags, för det har ingenting med "gammaldags" att göra, snarare inskränkt, om du tyckte det där var över gränsen för vad som är ok.

DU gör som DU vill. Men du kan inte kräva, ens av en partner, att göra som du. Ni kan diskutera det, ni kanske till och med kan komma till någon form av konsensus och kompromiss om ni vill, men du kan inte kräva att två vänner ska sluta vara vänner bara för att du vill vara "mer vän".

Vi är som en stor familj, jag, min partner, min partners ex och vårat ena barns mamma. Vi trivs med det, och naturligtvis har det en del med barnen att göra, men hade vi inte haft barn så skulle vi ändå vara vänner allihop och varit, om inte familj, så i alla fall helt naturligt sällskap, ätit tillsammans, firat tillsammans och sånt.

Alla behöver, eller ens bör, göra som vi, men att förbjuda sin partner att träffa en vän, ex eller inte ex, man eller kvinna, är inte riktigt friskt. Det luktar kontrollbehov och det kan bli riktigt farligt.
  • grind

Ingen sund människa umgås med ex såvida man inte har barn tillsammans. Media är full av misslyckade journalister med kraschade familjer och Jausch är inget undantag. De vill bara lura ner andra i samma elände så att de iaf inte ska vara ensamma i träsket.

• athanatos
    grind skrev 2015-10-24 22:02:57 följande:

Ingen sund människa umgås med ex såvida man inte har barn tillsammans. Media är full av misslyckade journalister med kraschade familjer och Jausch är inget undantag. De vill bara lura ner andra i samma elände så att de iaf inte ska vara ensamma i träsket.

Varför inte? Om man är vänner så finns det väl ingen anledning att inte göra det?
  • Anonym (pappa)
    grind skrev 2015-10-24 22:02:57 följande:

Vad synd att du har sådana erfarenheter. Bara att beklaga. Tur att du i alla fall verkar vara i minoritet.
Svar på tråden Chockerande svar i frågespalt!