Anonym (Den ovilliga) skrev 2015-10-24 21:42:57 följande:
www.expressen.se/halsoliv/min-pojkvan-umgas-med-sitt-ex/
Är jag otroligt gammaldags som tycker detta är långt över okej-gränsen? Har ett liknande problem själv och googlade runt lite och fann då detta. "Umgås som en stor familj alla 3". Jag kan väl inte vara den enda som tydligen är "bitter"/svartsjuk? Vad tycker ni alla?
Ja, du är hopplöst... inte gammaldags, för det har ingenting med "gammaldags" att göra, snarare inskränkt, om du tyckte det där var över gränsen för vad som är ok.
DU gör som DU vill. Men du kan inte kräva, ens av en partner, att göra som du. Ni kan diskutera det, ni kanske till och med kan komma till någon form av konsensus och kompromiss om ni vill, men du kan inte kräva att två vänner ska sluta vara vänner bara för att du vill vara "mer vän".
Vi är som en stor familj, jag, min partner, min partners ex och vårat ena barns mamma. Vi trivs med det, och naturligtvis har det en del med barnen att göra, men hade vi inte haft barn så skulle vi ändå vara vänner allihop och varit, om inte familj, så i alla fall helt naturligt sällskap, ätit tillsammans, firat tillsammans och sånt.
Alla behöver, eller ens bör, göra som vi, men att förbjuda sin partner att träffa en vän, ex eller inte ex, man eller kvinna, är inte riktigt friskt. Det luktar kontrollbehov och det kan bli riktigt farligt.