• malmen

Foglossning, tungt arbete och sjukskrivning?

Gravid v 23 (22+5), tredje barnet, och har börjat få rejäla besvär med foglossning. Inte haft det såhär illa under tidigare graviditeter.
    Det började redan för någon mån sedan lite smått men nu är det snart ohållbart. Har varit hos sjukgymnast och fått övningsschema, tens-apparat och foglossningsbälte för några veckor sedan, bältet hjälper litegrann men absolut inte fullt ut. Tensen använder jag ju bara när jag redan har ont och behöver lindra.

Jag har ett ganska påfrestande arbete, ambulanssjuksköterska, med ibland väldigt tunga och ofta otympliga o oergonomiska lyft varvat med mycket sittande i bil.. efter att ha gjort ett lyft så har jag sjuka smärtor hela dagen efter det i framförallt ryggslutet men också i fogarna över lag. Jobbar 24h och har ständig beredskap så vila är ju inte att räkna med då vi kan behöva vara ute på larm efter larm hela dagen och natten..

Läser på försäkringskassans hemsida att man brukar få sjukskrivning till 50% pga foglossning.. men för min del hjälper ju inte det då jag får ont vid första lyftet och sedan håller det i sig hela dagen och det blir ju bara värre och värre dag för dag, nu även när jag INTE anstränger mig..... Arbetsbördan för mig ligger ju vid en enda aktivitet och jag MÅSTE kunna bära och lyfta utan tvekan under mitt arbetspass då vi bara är två och är beroende av varandra.

Finns det någon chans att bli sjukskriven på heltid tror ni? Min arbetsgivare har full förståelse men hur är det med försäkringskassan?

♥♥ Storebror: 2006 ♥♥ Lillebror 2010 ♥♥ Knoddas BF feb 2016 ♥♥
  • Svar på tråden Foglossning, tungt arbete och sjukskrivning?
  • lilla frun

Jag arbetar i butik, det var inga problem att bli sjukskriven för foglossning 100% hos FK, så det borde inte vara något problem för dig heller med tanke på ditt jobb:)

• Februari16

Jag jobbar på en akut/IVA-avd och blev sjukskriven 100% för foglossning så jag kan inte tänka mig att det skulle vara några problem för dig att bli det. Lycka till

• idis78

Jag blev sjukskriven utan problem med båda mina. Jobbade då på vårdavdelning som ssk. Du borde absolut kunna få igenom sjukskrivning!

• Milleman

Vid min första graviditet blev jag 100% sjukskriven i vecka 10 då jag hade foglossning. Jobbar på förskola. Var sjukskriven hela graviditeten.
    Nu andra graviditeten har det gått bättre om jag sköter mig (dvs INGA lyft alls) och jag är "bara" 50% sjukskriven tack vare att jag får avstå de arbetsuppgifter jag ej klarar av.
    Om jag bär en matkass 20 meter har jag ont resten av dagen. Tro fan att DU har ont!!
    Hade du kommit till min läkare hade han utan tvekan sjukskrivit dig på 100% resten av tiden troligtvis! Ta hand om dig!

• HepaticaNobilis

Jag blev sjukskriven 100% från vecka 8 denna graviditeten, är vårdbiträde.

Blev sjukskriven 100% från vecka 14 första graviditeten, arbetade då som hästskötare. Då hade jag grinat flera veckor på jobbet för att jag hade så ont:(

• malmen

Åh tusen tack för svar! Nu känns det betydligt ljusare!

Blev lite svett när jag läste den lilla rutan på FK och min barnmorska sa för länge sen att det har blivit svårare att bli sjukskriven pga foglossning nu för tiden mot för fem-sex år sen när jag var gravid sist..

Ska till mvc-läkare om någon vecka pga migränproblem. Kan kanske ta upp detta då?

Såhär kan jag inte ha det.. Hade tänkt jobba iaf till början av dec och sen ta ut lite komp och semesterdagar fram till ju då jag får hel graviditetspenning.. men det kommer inte funka!

• Milleman
    malmen skrev 2015-10-25 19:52:39 följande:

Åh tusen tack för svar! Nu känns det betydligt ljusare!

Blev lite svett när jag läste den lilla rutan på FK och min barnmorska sa för länge sen att det har blivit svårare att bli sjukskriven pga foglossning nu för tiden mot för fem-sex år sen när jag var gravid sist..

Ska till mvc-läkare om någon vecka pga migränproblem. Kan kanske ta upp detta då?

Såhär kan jag inte ha det.. Hade tänkt jobba iaf till början av dec och sen ta ut lite komp och semesterdagar fram till ju då jag får hel graviditetspenning.. men det kommer inte funka!

?? Storebror: 2006 ?? Lillebror 2010 ?? Knoddas BF feb 2016 ??
    Jag tycker du ska till läkare innan du har nästa arbetspass.
    Jag hade problem med migrän och blev 100% sjukskriven i 3 veckor för att vila.
  • malmen
    Milleman skrev 2015-10-25 22:28:35 följande:

Jag tycker du ska till läkare innan du har nästa arbetspass.

Jag hade problem med migrän och blev 100% sjukskriven i 3 veckor för att vila.

Ja du har rätt, jag jobbar imorn, lite sent att göra något åt det nu, jag får ta tag i det på tisdag. Vilken typ av läkare ska jag gå till? Är det lönt att boka tid på VC? Känns som att dom inte vet så mycket om gravidkrämpor?
  • Februari16
    malmen skrev 2015-10-25 23:13:30 följande:

Ja du har rätt, jag jobbar imorn, lite sent att göra något åt det nu, jag får ta tag i det på tisdag. Vilken typ av läkare ska jag gå till? Är det lönt att boka tid på VC? Känns som att dom inte vet så mycket om gravidkrämpor?

Jag gick till familjeläkaren och jag hann knappt berätta om min arbetssituation och foglossningen innan han satte upp handen, sa "say no more" och började skriva sjukintyget
Svar på tråden Foglossning, tungt arbete och sjukskrivning?