Foglossning, tungt arbete och sjukskrivning?
Gravid v 23 (22+5), tredje barnet, och har börjat få rejäla besvär med foglossning. Inte haft det såhär illa under tidigare graviditeter.
Det började redan för någon mån sedan lite smått men nu är det snart ohållbart. Har varit hos sjukgymnast och fått övningsschema, tens-apparat och foglossningsbälte för några veckor sedan, bältet hjälper litegrann men absolut inte fullt ut. Tensen använder jag ju bara när jag redan har ont och behöver lindra.
Jag har ett ganska påfrestande arbete, ambulanssjuksköterska, med ibland väldigt tunga och ofta otympliga o oergonomiska lyft varvat med mycket sittande i bil.. efter att ha gjort ett lyft så har jag sjuka smärtor hela dagen efter det i framförallt ryggslutet men också i fogarna över lag. Jobbar 24h och har ständig beredskap så vila är ju inte att räkna med då vi kan behöva vara ute på larm efter larm hela dagen och natten..
Läser på försäkringskassans hemsida att man brukar få sjukskrivning till 50% pga foglossning.. men för min del hjälper ju inte det då jag får ont vid första lyftet och sedan håller det i sig hela dagen och det blir ju bara värre och värre dag för dag, nu även när jag INTE anstränger mig..... Arbetsbördan för mig ligger ju vid en enda aktivitet och jag MÅSTE kunna bära och lyfta utan tvekan under mitt arbetspass då vi bara är två och är beroende av varandra.
Finns det någon chans att bli sjukskriven på heltid tror ni? Min arbetsgivare har full förståelse men hur är det med försäkringskassan?