Behöver lite råd
Som nyligen nykter narkoman kan jag säga så mycket som detta:
Narkomaner kan visst känna och visa äkta känslor. Förmodligen älskar han dig innerligt om det är det han uppvisat.
Narkomaner har ofta enorma problem med psykisk ohälsa, däribland ångest. Att inte svara på sms etc kan vara ett sätt att hantera den ångesten: han fattar att det ni har är ohållbart och att det är hans fel primärt, och vill skona dig smärtan han orsakar genom att helt enkelt inte kontakta dig.
MEN det jag skrivit ovan innebär absolut inte att er relation bör räddas, är något att ha. Du kommer med största sannolikhet må jättedåligt i den relationen. Han kommer med största sannolikhet välja droger framför dig många gånger, det gör han för att han är sjuk (att vara narkoman är en sjukdom) och inte nödvändigtvis för att han älskar droger mer än dig. Du bör ta dig ur den relationen så fort som möjligt. Främst för din egen skull, men också för hans. Det är otroligt jobbigt att ta sig ur missbruk och samtidigt som det är skönt att ha någons stöd och kärlek är det en press. Varje gång han misslyckas prioritera bort drogerna kommer han se det som ett svek mot dig och bli ångestfylld. Sättet narkomaner hanterar ångest på är, surprise surprise, med droger. Således en ond cirkel.
MEN ovanstående är skrivet med bakgrund av att han lider av enbart drogproblem (och någon ångestsjukdom i exemplifierande syfte). Narkomaner kan givetvis ha andra problem också, till exempel psykopati, narcissism, borderline osv - precis som vilken annan människa/icke-narkoman som helst, och då ändras ju självklart förutsättningarna och analysen av hans beteende drastiskt.
Talar också enbart utifrån mig själv.