• Lyckansost

Behöver lite råd

Hejsan.

Det är första gången jag skriver här och hoppas få svar från människor som har vart eller är i liknande situationer.

Behöver råd, åsikter, styrka och kanske framförallt skriva av mig.

Är alla missbrukare lögnare?

Är allt dom säger osanning?

Hur kan en människa skriva ett 16 sidor långt brev bl.a. Där han förklarar sin kärlek och hur mkt man betyder för en.

Lägger in sig frivilligt på psyket, upplever massa skit där innan han kommer till behandlingshemmet.

Kämpar och säger dagligen i telefon hur oerhört mkt man är saknad och hur oerhört mkt han älskar en.

Berättar att han ska få hjälp med utredning för adhd, hjälp med att träffa sin son.

Och massa massa mer.

Kvällen innan han stack, pratade vi och han sa. "Jag ringer dig så fort jag vaknat" han ringde inte, jag ringde honom på kvällen.

Får höra att du inte vill prata. Och på natten stack du.

Det är nu en vecka sedan, du har inte svarat på ett enda av mina meddelanden, läser dom men skiter i att svara.

Så min fråga är, va allt en lögn?

Hur funkar narkomaner?

En del säger att dom bara spelar en roll om att dom älskar någon, men varför?

Är förvirrad, vet inte vad jag ska tro.

Vill ju kunna älska någon igen, men om en människa kan säga sånt när dom inte är påverkade....hur ska man kunna tro igen.

Eller är den påverkade människan deras sanna människa?? Ghaaaa

• Svar på tråden Behöver lite råd
  • DansarMedVargar

nej Hen älskar inte dig. Hen har INGEN

kontroll över sitt liv och är därför inte kapabel att älska just nu. Framtiden kanske ser annorlunda ut men just nu är det bästa du kan göra ( för båda) att avsluta förhållandet, men ev finnas där som vän - med extremt klara gränser!!

• Lyckansost

Det va ord och inga visor.

Fast detta gör mig ju förvirrad, om han inte älskar mig eller någon.

Varför då ge sig in i ett förhållande?

Varför gå igenom allt om man ändå inte vill sluta knarka?

Fattar verkligen inte.

• DansarMedVargar

Menar inte att låta elak

Vad man vill/ önskar och vad man klarar är två skilda saker. Han vill ha ett förhållande med dig, han vill ha ett stabilt, normalt liv, han vill älska dig, MEN så länge han är beroende kommer han bara kunna ge dig en liten , liten del av sig själv , och det bara när hans största kärlek - drogen -fått sitt först.

Drogen har "kidnappat" hans själ och hjärta .

Men med det sagt.... Man KAN sluta missbruka. Han kan bli den där underbara mannen som du ser glimtar av

Du kan inte rädda honom, det kan bara han själv göra. Du kan förvärra situationen genom att möjliggöra hans beteende( städa upp hans röra, ge pengar, vara jourhavande allt-i-allo) och du kan hjälpa genom att klargöra dina gränser för vad som är acceptabelt och stå för dessa.Ingen missbrukare blir hjälpt av en kravlös miljö

Tusen styrkekramar

• Anonym (:))

Klart han kan älska dig. Men mest älskar han sitt knark!!! Du kommer långt ner och inget du ens ska försöka tävla med... Du kommer förlora... Han har säkert dragit på ett återfall. Du kan inte göra så mycket... Mer en att finnas... Men hoppas inte för mycket... Det här är något han måste klara av själv... Och det gäller att ha en vilja av stål. Var hans vän men ge inte upp dig själv eller liv... En knarkare är sig närmast och sina behov och kommer att säga vad som för att få det han vill... Sitt knark... Och tyvärr kommer inte många att klara sig ur det... Så vore jag dig, skulle jag stänga denna dörr, hur hårt det en låter. Det här är hans kamp..

• Lyckansost

Tack.

Jag måste erkänna att i början hjälpte jag honom men det va innan jag riktigt fattade vad som pågick.

Detta är ju som ni säkert förstår inte första gången han drar, gången innan detta så stal han 1000kr från mig och bara försvann, men efter fyra dagar fick jag tag på honom.

Han mådde dåligt och förklarade att när suget kommer är det så starkt att han vill slita av sig ansiktet och att han inte klarar att sluta på egen hand.

Jag sa okej, jag ska försöka hjälpa dig men att du får inte vara i mitt hus när jag inte är där och väljer du att ta droger så vill jag inte träffa dig när du är påverkad.

Jag ringde olika samtal och han fick en plats på ett behandlingshem.

Under den veckan vi väntade på att han först skulle få komma in på Psyk så fick han bo med olika människor för jag vägrade ha honom här.

Detta va ju mitt sista försök och när han stack va det som att en bit av mig dog.

Jag blev ju givetvis orolig och har sökt honom, men när jag såg att han läste det jag skrev till honom på fb men skiter i att svara så är det som att bli spottad i ansiktet.

Har inte hört ett pip sedan förra måndagen, men vet att han lever.

Min dörr är stängd men jag vill ju ändå lära mig hur dom tänker.

Han har väl gett upp nu.

Önskar nästan att han bara va en vanlig skitstövel.

Gud va jag babblar på, men har ingen jag vill dela mina tankar med privat, så detta är mitt utlopp.

• Lyckansost

Han älskade INTE mig, gick tillbaka till sitt ex

Samma natt. Och hon ville meddela att det va dom två nu så jag skulle inte hoppas på för mkt.

Nu till det största. Jag är gravid med hans barn och detta vet hon om å ändå skriver hon en sådan sak. Fy

• Anonym (Tess)

Ja vad ska man säga. Först och främst, beklagar. Förstår att du har det jobbigt. Sen rekommenderar jag dig att kontakta nar-anon. Och detta oavsett om ni fortsätter eller inte. Därför att du behöver prata med likasinnade och lära dig att förstå och hantera situationer.

Hoppas verkligen att du är ok trots allt! Vet vad du går igenom.

• Lyckansost

[quote=75957388][quote-nick]Anonym (Tess) skrev 2015-11-03 23:42:35 följande:[/quote-nick]Ja vad ska man säga. Först och främst, beklagar. Förstår att du har det jobbigt. Sen rekommenderar jag dig att kontakta nar-anon. Och detta oavsett om ni fortsätter eller inte. Därför att du behöver prata med likasinnade och lära dig att förstå och hantera situationer.

Hoppas verkligen att du är ok trots allt! Vet vad du går igenom.[/

Så jäkla förvirrad bara. Vet varken ut eller in.

Men vill han vara med henne och som hon skrev så fria han oxå.

Vill jag ju givetvis inte stå i ävgen för det.

Ska försöka samla mina tankar i morgon.

Och inse att jag va ett tidsfördriv helt enkelt.

Och barnet va ju önskat av oss båda för nu skulle han bli ren och vi skulle leva lyckliga i alla våra dagar......bs

• Anonym (Tess)

Han måste ju ta ansvar och stå för vad han säger. Att säga en sak till dig och en annan till henne gör ju att du inte kan lita på vad han säger. Han vänder kappan efter vinden och struntar i andras känslor och sitt eget ansvar. Sorgligt att ett barn ska utsättas för detta. Men ja du får göra det bästa av situationen och absolut inte förvänta dig något av honom överhuvudtaget.

Även om han klarar av att leva som drogfri framöver så kommer mycket att kretsa kring honom.

• Lyckansost
    Anonym (Tess) skrev 2015-11-04 10:29:43 följande:

Han måste ju ta ansvar och stå för vad han säger. Att säga en sak till dig och en annan till henne gör ju att du inte kan lita på vad han säger. Han vänder kappan efter vinden och struntar i andras känslor och sitt eget ansvar. Sorgligt att ett barn ska utsättas för detta. Men ja du får göra det bästa av situationen och absolut inte förvänta dig något av honom överhuvudtaget.

Även om han klarar av att leva som drogfri framöver så kommer mycket att kretsa kring honom.

Ja och det är därför jag nu sitter här och känner mig så förvirrad.

Vad är rätt? Vad är fel?

Går till mig själv, vad vill jag! Jag vet att jag kan ta hand om detta barnet och ge det så mkt kärlek och jag har en stark familj runt mig.

Ska jag göra abort för att han är en knarkare, eller behålla för att jag vill ha detta barn.

Vet varken ut eller in
  • Anonym (:))
    Lyckansost skrev 2015-11-03 23:32:52 följande:

Han älskade INTE mig, gick tillbaka till sitt ex

Samma natt. Och hon ville meddela att det va dom två nu så jag skulle inte hoppas på för mkt.

Nu till det största. Jag är gravid med hans barn och detta vet hon om å ändå skriver hon en sådan sak. Fy

Inge kul :( Det gör ont när hjärtat går sönder. Men du kommer bli hel igen. Nu måste du tänka på dig och barnet... Ska du behålla det? Gör det för din skull, inte för att du tror att det bli ni... Du kommer bli själv. Det här är något du måste bestämma, vad som är bäst för dig. Stäng dörren mot honom. Var glad att han gick. Vad glad att hon berättade. Gå vidare. Lycka till <3
  • Lyckansost
    Anonym (:)) skrev 2015-11-04 11:07:14 följande:

Inge kul :( Det gör ont när hjärtat går sönder. Men du kommer bli hel igen. Nu måste du tänka på dig och barnet... Ska du behålla det? Gör det för din skull, inte för att du tror att det bli ni... Du kommer bli själv. Det här är något du måste bestämma, vad som är bäst för dig. Stäng dörren mot honom. Var glad att han gick. Vad glad att hon berättade. Gå vidare. Lycka till <3

Ja jag funderar så det knakar.

Vad är rätt mot barnet vad är rätt mot mig.

Räknar inte med honom för fem öre, hans handlingar talar sitt språk och hans ord är bara lögner.

Han hade tydligen friat till henne oxå så det sved ju det med.

Känns som att allt kommer på en gång.

Och det är svårt som fan att fokusera.
  • Anonym (Tess)

Jag rekommenderar att du ser realistiskt på saken. Dvs som det kommer att bli i verkligheten. Du kommer att få ta hand om barnet själv. Ta alla dagar och ägna ditt liv åt barnet. Din fritid kommer att bli minimal. Och ja det är inte lätt alla dagar. Du kommer eventuellt få bråka med pappan om vårdnad och umgänge. Eller om han sköter sig ge honom hälften av barnets tid förutsatt att han håller sig i skinnet. Då har också hans eventuellt blivande fru också barnet varannan vecka. Trots att du fått göra alla småbarnsåren själv, mer eller mindre.

Om du är ok med detta och känner att du klarar av det så ja varför inte. Livet förändras definitivt med barn. Vissa vill ha någon att dela vardagen med och andra klarar det själv. Jag klarar det inte själv. Måste kunna träffa kompisar ute, träna osv ibland.

Alltså jag försöker inte avskräcka utan vill få dig att se alla bitar. Man missar lätt alla känslor av ensamhet och bitterhet som kan uppstå när man är ensam med ett barn.

• Anonym (g)

Som nyligen nykter narkoman kan jag säga så mycket som detta: 

Narkomaner kan visst känna och visa äkta känslor. Förmodligen älskar han dig innerligt om det är det han uppvisat. 
    Narkomaner har ofta enorma problem med psykisk ohälsa, däribland ångest. Att inte svara på sms etc kan vara ett sätt att hantera den ångesten: han fattar att det ni har är ohållbart och att det är hans fel primärt, och vill skona dig smärtan han orsakar genom att helt enkelt inte kontakta dig. 

MEN det jag skrivit ovan innebär absolut inte att er relation bör räddas, är något att ha. Du kommer med största sannolikhet må jättedåligt i den relationen. Han kommer med största sannolikhet välja droger framför dig många gånger, det gör han för att han är sjuk (att vara narkoman är en sjukdom) och inte nödvändigtvis för att han älskar droger mer än dig. Du bör ta dig ur den relationen så fort som möjligt. Främst för din egen skull, men också för hans. Det är otroligt jobbigt att ta sig ur missbruk och samtidigt som det är skönt att ha någons stöd och kärlek är det en press. Varje gång han misslyckas prioritera bort drogerna kommer han se det som ett svek mot dig och bli ångestfylld. Sättet narkomaner hanterar ångest på är, surprise surprise, med droger. Således en ond cirkel. 

MEN ovanstående är skrivet med bakgrund av att han lider av enbart drogproblem (och någon ångestsjukdom i exemplifierande syfte). Narkomaner kan givetvis ha andra problem också, till exempel psykopati, narcissism, borderline osv - precis som vilken annan människa/icke-narkoman som helst, och då ändras ju självklart förutsättningarna och analysen av hans beteende drastiskt. 
    Talar också enbart utifrån mig själv. 

• Anonym (g)

(läste inte hela tråden innan jag skrev, så ovanstående kan ignoreras)

• Lyckansost
    Anonym (g) skrev 2015-11-04 12:18:36 följande:

(läste inte hela tråden innan jag skrev, så ovanstående kan ignoreras)

Men jag uppskattar ändå det du skrev. :)
  • Lyckansost
    Anonym (g) skrev 2015-11-04 12:16:46 följande:

Som nyligen nykter narkoman kan jag säga så mycket som detta: 

Narkomaner kan visst känna och visa äkta känslor. Förmodligen älskar han dig innerligt om det är det han uppvisat. 

Narkomaner har ofta enorma problem med psykisk ohälsa, däribland ångest. Att inte svara på sms etc kan vara ett sätt att hantera den ångesten: han fattar att det ni har är ohållbart och att det är hans fel primärt, och vill skona dig smärtan han orsakar genom att helt enkelt inte kontakta dig. 

MEN det jag skrivit ovan innebär absolut inte att er relation bör räddas, är något att ha. Du kommer med största sannolikhet må jättedåligt i den relationen. Han kommer med största sannolikhet välja droger framför dig många gånger, det gör han för att han är sjuk (att vara narkoman är en sjukdom) och inte nödvändigtvis för att han älskar droger mer än dig. Du bör ta dig ur den relationen så fort som möjligt. Främst för din egen skull, men också för hans. Det är otroligt jobbigt att ta sig ur missbruk och samtidigt som det är skönt att ha någons stöd och kärlek är det en press. Varje gång han misslyckas prioritera bort drogerna kommer han se det som ett svek mot dig och bli ångestfylld. Sättet narkomaner hanterar ångest på är, surprise surprise, med droger. Således en ond cirkel. 

MEN ovanstående är skrivet med bakgrund av att han lider av enbart drogproblem (och någon ångestsjukdom i exemplifierande syfte). Narkomaner kan givetvis ha andra problem också, till exempel psykopati, narcissism, borderline osv - precis som vilken annan människa/icke-narkoman som helst, och då ändras ju självklart förutsättningarna och analysen av hans beteende drastiskt. 

Talar också enbart utifrån mig själv. 

Han har hört av sig, jag åkte in på sjukhuset för jag fick ett missfall. Han va för påtänd för att komma.

Fick gå igenom det själv.

Igår bad jag honom att sluta höra av sig till mig, skickade ett långt sms där jag skrev att han valde drogerna och inte mig. Och att jag förtjänade någon som sätter mig först.

Hand svar blev detta. "Okej det blev väldigt mycket att läsa där, men jag förstår dig. Vill du inte höra av mig mer så accepterar jag det och jag förstår dig verkligen. Men tack för tiden. Jag förstår att för dig är nog det mesta en mardröm som du bara vill glömma. Men tiden med dig kommer nog vara de finaste minnet jag tar med mig i livet nu. Återigen förlåt för allt, önskar verkligen du hittar denna killen du söker som ger dig Allt jag misslyckades med. Ha det jätte bra, älskar dig ?"

Känns som att han spelar offer, som att det inte är hans fel, han misslyckades inte, han valde att inte stanna kvar på hemmet"
  • Anonym (Tess)

Beklagar verkligen! Hoppas du mår ok efter omständigheterna. :(

Ja vad säger man. Inte helt oväntat att han skulle vara påtänd. Det är givetvis jobbigt för dig men snälla gå vidare utan honom.

Svar på tråden Behöver lite råd