• Anonym (orolig mamma)

Pappan tvinga vår 11-åring att träffa hans nya tjej.

Vi skildes för 3 år sedan efter 19 år tillsammans. Mina känslor var slut sedan 5 år tidigare. Båda har gått vidare. Jag har träffat en ny som jag inte introducerat för dottern ännu. Skyndar långsamt helt enkelt.

Exet har de senaste två åren träffat två kvinnor som han berättat om för mig och som han velat introducera för vår dotter efter bara ett par månader. Han hävdade att relationerna kändes helt rätt och hade allt han önskat sig. de tog slut. Nu är vi inne på tjej nr tre som han berättat om för vår dotter efter bara två månader och velat  introducera henne direkt.

Dottern är 11 år. Hon har sagt till sin pappa att hon är ledsen över situationen, sörjer skilsmässan och att det är jobbigt för henne att träffa hans nya och hennes barn (ungefär samma ålder), att hon inte känner sig redo. Lärarna har initierat samtal med henne på skolan och sagt att hon inte är koncentrerad. Dottern berättar att hon är ledsen och tankarna flyger iväg.

Det är ett bar som med all tydlighet visar att hon mår dåligt över situationen. Jag har varit tydlig med att hon inte gör mig ledsen på något vis och att jag bara vill hjälpa henne.

Hennes vilja är tydlig. Hon vill inte träffa pappans nya och hennes barn.
    Många samtal, hon mår dåligt och han lovar att han ska ge henne ro.

De åker iväg på höstlovet 5 dagar, kom hem och hon var förtvivlad över att pappan sagt att hon ska träffa hans nya och att hon med sina två barn följer med på deras skidresa. Dottern vill inte. Hon mår dåligt i det. Efter dotterns många tårar, gick han med på att de ska få göra sin resa själva.

Jag var tvungen att be honom komma så vi kan prata med henne. Hon säger tydligt att hon inte vill. Han pressar henne hårt.

Jag tycker det är fruktansvärt fel att han är så på, att han inte respekterar hennes vilja, att han försöker tvinga dottern att träffa hans nya. Ett barn som tydligt visar att hon inte vill just nu, att hon vill ta det i sin takt, behöver mer tid tycker jag man ska lyssna på.

Han har så svårt för det. Tror att jag ligger bakom hennes vilket inte alls är sant. Jag har varit tydlig mot båda om att om dottern vill så har jag inget emot att hon träffar hans nya. Han har inför mig frågat dottern om det stämmer och hon kunde bekräfta.  

Dottern är min oro. Ledsen. Pressad. Jag försöker underlätta för henne. Hon behöver tid. Jag tycker att nu när hon vet om den nya och det varit så stökigt så ska hon ska få vara i fred nu tills hon visar själv att hon vill träffa dem. Men exet vill köra sitt race och fortsätta prata med dottern.

Nånstans känner jag att hon har rätt att välja när hon ska träffa nya människor och att hon inte ska tvingas in i det. Hon måste få ro.

Hur kan jag skydda dottern?
    Hur kan jag hjälpa henne?

Jag vill undvika familjerätten, men om det blir en sista utväg, vad behöver jag tänka på för att få dotterns röst hörd? Lyssnar man på 11-åringars vilja?

• Svar på tråden Pappan tvinga vår 11-åring att träffa hans nya tjej.
  • LFF
    Anonym (orolig mamma) skrev 2015-10-30 14:57:36 följande:
    det är det inte. rättegången pågår, lått oss alla hjälpas åt att det aldrig händer ett barn igen.

flickor och unga kvinnor måste få röra sig själva ute, 
    det är sällsynt att det händer något,  men man behöver inte vara naiv. 

man lämnar inte en flicka ensam hemma utan någon anhörig med helt okända män. okända för både pappan och flickan.
    Jo, jag tycker det är förbannat osmakligt att dra in ett pågående, jävligt tragiskt rättsfall som absolut inte har något som helst med det hela att göra. 

Nej, man lämnar inte ett barn i den situationen men det har inte heller något med de tragiska omständigheter som ledde till Lisas död heller att göra eftersom hon var på väg hem från jobbet. 

Jag har varit på din sida hela tiden med att din dotters pappa borde ta det lite lugnare med att introducera sin nya. Men med att dra in ett otroligt olyckligt öde har du förbrukat mina sympatier. 

Hoppas det löser sig mellan din dotter och hennes pappa. Han verkar behövas som en motvikt.
  • Brumma
    DVQ skrev 2015-10-30 14:45:08 följande:

Och hur var det nu igen, anses ett 11-12-årigt barn i stor utsträckning själv kunna bestämma över sitt eget bästa när utgångsläget är att barnet vill bo hos en lämplig vårdnadshavare eller anses det inte vara så? 

Exakt var har ts fel i sina resonemang? Exakt vad tror du en domstol skulle slå ner på och anse inte var till barnets bästa i ts dotters fall?  Om vi utgår från att ts beskrivning stämmer någorlunda överens med verkligheten? 

Jag vet inte om det anses vara barnets bästa i TS fall. Det enda jag vet är att barnet inte vill träffa pappans nya just nu. Hur det skulle vara anledning till att inte vilja bo hos sin förälder förstår jag inte och nej, är det enbart det är jag inte säker på att en domstol anser att det är barnets bästa att förlora så mkt tid för med en förälder för en sådan sak.

Av TS beskrivning på hur hon samtalar med dottern så framstår det som om hon istället för att försöka få relationen till pappa bli bättre ökar på dotterns aversion. Och DET är inte i barnets bästa och kan faktiskt få rätten att frånta TS boendet..
  • Grownupbaby
    Anonym (orolig mamma) skrev 2015-10-30 15:00:21 följande:
    läs innan du anfaller. hade du läst hade inte skrivit den större delen av dina kommentarer.
    Jag har läst alla dina inlägg, i detalj.

Du förstör din dotter. Hon är en mes som inte ens klarar av att träffa nya människor. Du har förstört henne. Inse.
  • Anonym (EruDumÄller!?)
    Grownupbaby skrev 2015-10-30 14:55:41 följande:

HAHAHAHA! Shit, vilka GUNILLA PERSSON-vibbar man får av dig.

"Det är för min dotter jag gör detta", "Min dotter är mitt allt", "Min fina flicka", "Bra att du kräks, gud vill att du ska kräkas", "Pappa är djävulen", "Du har det så bra här med mamma, visst Erika, visst?"

Hon kommer inte att dö eller få ett sabbat liv om hon träffar denna bonusmamma en gång. Låt det bli en snabbis, på en öppen neutral plats - UTAN dig. Låt dottern bilda sig en egen relation med denna kvinna, hon är så pass stor.

En sak till; Klipper du hennes naglar och gör rent hennes öron??? Hon var väl 11 år, sa du?
    Torkar du henne i rumpan också? Duschar henne?
    Lägg ner daltandet.

För övrigt gör du henne en stor otjänst. Hon kommer aldrig att lära sig hur två vuxna är menade att vara med varann. Hon har aldrig sett en kärleksrelation, man och kvinna. Du förvägrar henne det. Hon kommer aldrig bli gift som vuxen. Hon vet inte hur man är i en relation, för hon har aldrig fått erfara det.

Du vill säkert hennes bästa, men du gör fel.
    Tycker du ska boka ett möte hos FR, så kan de tala om för dig hur barn fungerar.

Förresten; vad har Lisa Holms pappa med detta att göra???

Haha! Ja, Gunilla Persson så det bara skriker om det.
  • Brumma
    Anonym (orolig mamma) skrev 2015-10-30 14:54:23 följande:

vet du vad, man måste påminna barn ibland och ibland får man också rycka in.

jag påminner mitt barn ibland om att tvätta händerna, göra rent öronen och rent av hjälper ett högerhänt barn att klippa naglarna eftersom hon inte är duktigmed sin vänsterhand men tränar på det.

det verkar provocera dig.

jag gör läxor med henne ofta och hjälper henne plugga inför prov. strålande resultat i skolan tack vare det.

Påminna är en sak. Att göra det en annan.

Provocera mig? Hur kom du till den slutsatsen?

Absolut är det väl bra att göra läxor med en elvaåring? Varför skulle jag ha ngt emot det? Det gjorden jag med och i högre ålder också.
  • Anonym (EruDumÄller!?)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2015-10-30 14:57:36 följande:
    det är det inte. rättegången pågår, lått oss alla hjälpas åt att det aldrig händer ett barn igen.

flickor och unga kvinnor måste få röra sig själva ute, 
    det är sällsynt att det händer något,  men man behöver inte vara naiv. 

man lämnar inte en flicka ensam hemma utan någon anhörig med helt okända män. okända för både pappan och flickan.
    Du vet att det oftast är just ANHÖRIGA som förgriper sig på barn???
    Så, rent STATISTISKT, så är hon mer trygg med två okända män än med sin egen morfar.
  • Brumma
    Anonym (orolig mamma) skrev 2015-10-30 14:50:58 följande:

vad menar du?

att det är okej att lämna en 11-årig flicka i en lägenhet på 3 rok med okända vuxna män i timmar. lägg till att även dörrar renoveras och hon sover i sovrummet utan dörr. väldigt nära köket.

jag tycker det är fel. i så fall hade jag velat att han ringt och bett mig hämta, lämnat av henne kvällen innan eller på morgonen när han själv var på väg.

man behöver inte överdriva, men varför utsätta sig för risken och ångra sen.

det är helt okända män.

om de tär vad du menar, förstår jag varför du tycker som du gör om allt annat också.

Det skrev jag inte.

Men att dra in paralleller med Lisa Holm kändes ganska.. tja, långt från sammanhanget

Du verkar även bra på att hitta på åsikter åt andra. Gör du det med ditt ex också så börjar jag förstå varför han inte lyssnar på dig.
  • Anonym (EruDumÄller!?)

Har läst alla inlägg nu och inser att jag ÄNNU EN GÅNG blivit LURAD av ett TROLL!
    För så här jävla korkad kan ingen människa vara.

Men OM detta är på riktigt, så hoppas jag att flickans pappa får vårdnaden om flickan och att mamman får umgänge en gång var tredje månad eller nått.

• Gunilla1957
    Anonym (EruDumÄller!?) skrev 2015-10-30 15:11:14 följande:

Har läst alla inlägg nu och inser att jag ÄNNU EN GÅNG blivit LURAD av ett TROLL!
    För så här jävla korkad kan ingen människa vara.

Men OM detta är på riktigt, så hoppas jag att flickans pappa får vårdnaden om flickan och att mamman får umgänge en gång var tredje månad eller nått.

Nu tycker jag du går lite väl långt. Du kallar nog inte människor för jävla korkade ansikte mot ansikte så gör då inte det här heller. Finns heller inget som pekar på att TS skulle vara ett troll. Ska man förlora vårdnaden för att man är aningen överbeskyddande?
  • Anonym (EruDumÄller!?)
    Gunilla1957 skrev 2015-10-30 15:20:45 följande:
    Nu tycker jag du går lite väl långt. Du kallar nog inte människor för jävla korkade ansikte mot ansikte så gör då inte det här heller. Finns heller inget som pekar på att TS skulle vara ett troll. Ska man förlora vårdnaden för att man är aningen överbeskyddande?
    Hon förstör sin dotter.
    Vilken NORMAL 11-åring har svårt för att träffa nya människor? Då kan hon ju inte gå i skolan, gtill affären, träffa avlägsna släktingar, föräldrars vänner, osv, osv, osv.

Jag jämför henne med Gunilla Persson. Till GP skulle jag kunna säga både det ena och det andra. Bl a att hon är en psykopathäxa som är fullkomligt körd i hela huvet. Att hon borde lämna både sin stackars gamla dementa mamma (som INTE gillar banan, ffs), samt sin stackars lilla dotter ifred.
    Till trådstartaren skulle jag säga exakt samma, förutom det där med mamman då.

Jag spelar inget spel på nätet. Jag kan säga exakt samma sak IRL. Nemas problemas.
Svar på tråden Pappan tvinga vår 11-åring att träffa hans nya tjej.