Erizajo skrev 2015-10-30 23:08:49 följande:
Finns ju lixom inte mycket att gör i början. Inskrivning v 12, rul vid 18-19
V sen varannan vecka fram till typ v 32-35 sen varje vecka fram till födelsen. Då lyssnar man på hjärtljuden och mäter magen, tidigare än typ v 20 är det supersvårt att hitta hjärtljuden och magen växer så olika före det så vad skulle man göra där menar du?
här där jag bor lyssnar alla på hjärtljud med doppler i v 12 på mödravården, hittades direkt för mig ( och alla andra vänner och bekanta som berättat ) och hördes hur tydligt som helst även om jag har moderkakan fram som dämpar allt lite, innan det på kub hörde jag perfekta hjärtljud också och det va via ultraljud på magen. så " supersvårt " är nog lite fel ordval :) med dopplers man kan köpa för hemmabruk är det tom lätt att hitta hjärtljud efter v 12 :) eller kanske vi bara har mer avancerad utrustning i Finland, vad vet jag, hehe. :)
med besöken har vi olika här tror jag, vi går till samma dam varje gång och pratar om hur man mår och tar urinprov, blodprov i fingret och vikt som skrivs upp i mammakortet, hon berättar lite info om olika grejer som e aktuellt i den vecka man är och man får helt enkelt en lugn pratstund och i slutet lyssnar man på hjärtat och det är skönt tycker jag. va på inskrivning v 8, besök v 13+3 och nu ska jag igen dit v 17+3, sen blir det lika regelbundet genom hela graviditeten, lite oftare mot slutet t.o.m. men som sagt så är det olika i alla land :)