• Mi89

inga besökare hos barnmorskan

Hejsan!

Jag är gravid i vecka 8. Var hos barnmorskan idag samt när jag fick in i vecka 5 eftersom jag fick positivt gravtest. Går på herrgärdet. Jag ska gå på ultraljud i veckan 17-18 men kommer inte träffa barnmorskan igen för än vecka 24. Det är tydligen så det ser ut hos dem. Ska det verkligen vara så sällan man ska träffa sin barnmorska ? Eller ska man byta klinik?

• Svar på tråden inga besökare hos barnmorskan
  • Lena

Det låter helt rimligt. Sen blir det oftare och oftare.

• hurtänktedunu

Så var det för mig också. inget konstigt. fast jag hade inskrivning i v.11 vilket var första gången hos barnmorskan och sen rul i v.18 och sen träffades vi i v.23 eller 24 tror jag det var

• Erizajo

Finns ju lixom inte mycket att gör i början. Inskrivning v 12, rul vid 18-19
    V sen varannan vecka fram till typ v 32-35 sen varje vecka fram till födelsen. Då lyssnar man på hjärtljuden och mäter magen, tidigare än typ v 20 är det supersvårt att hitta hjärtljuden och magen växer så olika före det så vad skulle man göra där menar du?

• sairda
    Erizajo skrev 2015-10-30 23:08:49 följande:

Finns ju lixom inte mycket att gör i början. Inskrivning v 12, rul vid 18-19
    V sen varannan vecka fram till typ v 32-35 sen varje vecka fram till födelsen. Då lyssnar man på hjärtljuden och mäter magen, tidigare än typ v 20 är det supersvårt att hitta hjärtljuden och magen växer så olika före det så vad skulle man göra där menar du?

här där jag bor lyssnar alla på hjärtljud med doppler i v 12 på mödravården, hittades direkt för mig ( och alla andra vänner och bekanta som berättat )  och hördes hur tydligt som helst även om jag har moderkakan fram som dämpar allt lite, innan det på kub hörde jag perfekta hjärtljud också och det va via ultraljud på magen. så " supersvårt " är nog lite fel ordval :) med dopplers man kan köpa för hemmabruk är det tom lätt att hitta hjärtljud efter v 12 :) eller kanske vi bara har mer avancerad utrustning i Finland, vad vet jag, hehe. :)

med besöken har vi olika här tror jag, vi går till samma dam varje gång och pratar om hur man mår och tar urinprov, blodprov i fingret och vikt som skrivs upp i mammakortet, hon berättar lite info om olika grejer som e aktuellt i den vecka man är och man får helt enkelt en lugn pratstund och i slutet lyssnar man på hjärtat och det är skönt tycker jag. va på inskrivning v 8, besök v 13+3 och nu ska jag igen dit v 17+3, sen blir det lika regelbundet genom hela graviditeten, lite oftare mot slutet t.o.m. men som sagt så är det olika i alla land :)

• amalie79

Njut av denna tiden, sen blir ett himla spring där, nu är det var tredje vecka, sedan varannan, och så varje på slutet. Är glad jag valde Mvc bredvid jobbet, så slipper man missa för mycket. Även om jag och bebisen klart är viktigast så önskar jag det fanns en bm som tog emot på kvällstid:)

Om man mår bra behöver man inte gå så ofta i början. Skulle man inte må bra tar man nu kontakt med Mvc mellan besöken

• Jw83
    sairda skrev 2015-10-31 00:02:12 följande:

här där jag bor lyssnar alla på hjärtljud med doppler i v 12 på mödravården, hittades direkt för mig ( och alla andra vänner och bekanta som berättat )  och hördes hur tydligt som helst även om jag har moderkakan fram som dämpar allt lite, innan det på kub hörde jag perfekta hjärtljud också och det va via ultraljud på magen. så " supersvårt " är nog lite fel ordval :) med dopplers man kan köpa för hemmabruk är det tom lätt att hitta hjärtljud efter v 12 :) eller kanske vi bara har mer avancerad utrustning i Finland, vad vet jag, hehe. :)

med besöken har vi olika här tror jag, vi går till samma dam varje gång och pratar om hur man mår och tar urinprov, blodprov i fingret och vikt som skrivs upp i mammakortet, hon berättar lite info om olika grejer som e aktuellt i den vecka man är och man får helt enkelt en lugn pratstund och i slutet lyssnar man på hjärtat och det är skönt tycker jag. va på inskrivning v 8, besök v 13+3 och nu ska jag igen dit v 17+3, sen blir det lika regelbundet genom hela graviditeten, lite oftare mot slutet t.o.m. men som sagt så är det olika i alla land :)

Enligt min bm så har dom slutat att lyssna så tidigt pga ny forskning om att det kan vara skadligt innan vecka 20. Tydligen så finns det till och med diskussioner om att förbjuda dopplern för hemmabruk. Min bm skrev ut några artiklar om forskningen åt oss. Jag är glad över att somliga bm håller sig uppdaterade. Att lyssna på barnet är roligt men om det inte är nödvändigt för barnets bästa så bör man låta bli.
  • Gilraen
    Jw83 skrev 2015-10-31 05:12:20 följande:

Enligt min bm så har dom slutat att lyssna så tidigt pga ny forskning om att det kan vara skadligt innan vecka 20. Tydligen så finns det till och med diskussioner om att förbjuda dopplern för hemmabruk. Min bm skrev ut några artiklar om forskningen åt oss. Jag är glad över att somliga bm håller sig uppdaterade. Att lyssna på barnet är roligt men om det inte är nödvändigt för barnets bästa så bör man låta bli.

Ska man vara krass så finns det ju heller inte så mycket man kan göra åt saken, annat än abort, om nåt verkar vara fel före vecka 20. Man kan inte plocka ut barnet i förtid liksom. Och det är först så sent man kan se nog detaljer om fostret utvecklat något som tyder på missbildning eller näringsbrist eller vadsom. De flesta skulle nog inte uppskatta att i vecka 14 få höra att fostret verkar ha svaga eller ojämna hjärtljud, och att inte kunna göra nåt åt saken annat än att vänta och se om det går över.
  • gruvan

Jag är i v 9 och var på inskrivning förra veckan. Nästa besök var egentligen för rul i januari men då jag fick mf i somras och känner mig väldigt mycket mer orolig den här gången än då jag fick mitt första barn får jag komma även i december då jag är i v 14. Utöver det ska jag på vul nästa vecka eftersom jag har haft blödningar till och från, liknande dem jag hade när jag fick mf, och sen kub i v 13. Hade jag inte haft dessa blödningar och mf bakom mig hade jag gladeligen väntat med fler besök till rul. Det är helt enkelt vanligt med få besök i början (så länge inget händer) och sedan blir det oftare och oftare efter rul.

• Penguinlover

Jag är i vecka 25 och har träffat min barnmorska två gånger. Första gången var inskrivningen och andra besöket var i vecka 22. Nu är nästa besök vecka 26. Sedan blir det kortare och kortare tid mellan besöken ju närmare BF man kommer. Jag tycker att det är jätteskönt att inte gå oftare då jag arbetar kontorstid och måste vara borta från jobbet. Om man mår dåligt eller känner att man av någon anledning behöver extra besök så är det ju bara att ringa mvc och prata med dem.

• bine87

Jag är i vecka 15 och träffade min barnmorska för inskrivningssamtal i vecka 10 sen var jag där igen förra veckan för provtagning då det inte gjordes första gången. Min nästa tid är i vecka 21. Om två veckor ska jag lämna ett urinprov som dom lagt in som en extrakoll då jag har haft njurbäckensinflammation tidigare. Är det nåt så är det ju bara att ringa. Tiden kommer gå fort men jag förstår dig. Jag tyckte också det verkade konstigt först. Jag har även varit på läkarsamtal och ultraljud så det känns ändå som att jag sprungit en massa. Men barnmorskan har jag bara träffat två ggr och enda anledningen till det är att provtagningen inte hanns med första gången så fick två inskrivningssamtal.

• Jw83
    Gilraen skrev 2015-10-31 07:34:03 följande:

Ska man vara krass så finns det ju heller inte så mycket man kan göra åt saken, annat än abort, om nåt verkar vara fel före vecka 20. Man kan inte plocka ut barnet i förtid liksom. Och det är först så sent man kan se nog detaljer om fostret utvecklat något som tyder på missbildning eller näringsbrist eller vadsom. De flesta skulle nog inte uppskatta att i vecka 14 få höra att fostret verkar ha svaga eller ojämna hjärtljud, och att inte kunna göra nåt åt saken annat än att vänta och se om det går över.

Jo det är sant.. Dessutom är missfall otroligt vanliga och naturliga OCH omöjliga att stoppa. Hade man fått många tidiga besök, vul ( finns ju många som fejkar smärtor eller tjatar sig till tidiga vul) och ul så hade man tagit tider och resurser som andra behöver som är längre gångna.
  • JA77

Googla "basprogrammet gravid" på ditt landsting, så ser du hur ofta man går! Det du beskriver låter fullt rimligt. 

Svar på tråden inga besökare hos barnmorskan