Inlägg från: Klea |Visa alla inlägg
  • Klea

Är all inclusive alltid värt det?

Vet att det där med all inclusive varit på tapeten i många många år till olika resemål men undrar om det verkligen är värt det alla gånger. Hur mycket tjänar man rent ekonomiskt på att inte gå ut och leta restauranger själv?

Blir ju klart en mindre sak att tänka på förstås, om man har barn osv och inte behöver bege sig ifrån hotellet så fort det är dags att tänka på mat. Men tänker om det skulle vara billigare att avstå all inclusive.

Räknade på det sist vi åkte. Minns inte exakt siffra men tror varje måltid kostade i regel 100 kr per person under den tid vi var borta på ett 4 stjärnigt all inclusivehotell. på Kanarieöarna. Frukost på hotellet kanske kan underlätta, annars ska man nyvaken ut och leta en tidigt öppen restaurang, men resten av målet, går det att hitta för 50 kr per person eller är det från det förgågna?

• Svar på tråden Är all inclusive alltid värt det?
  • Klea

Mest jag som reagerade på en släkting som tyckte det var dyrt när vi betalade 15000 för två veckor på Kanarieöarna per person. Nu vet jag inte vad bara flygstol brukar gå på men har för mig Ving å de där brukar ta ut avgift för bara flygstol.

Skulle jag gissa kanske det är 3000-5000 för flyg inkl avgifter och transfer. Vilket lämnar 6-700 per dag för mat och hotell.

Undrar om det kommer all inklusive med souvenirer och sånt som ingår haha..

• Klea
    Frontline skrev 2015-11-01 00:41:51 följande:

Åker vi till typ Turkiet eller Grekland på en resa så tar vi all inc då det är smidigt med barnen.
    Man vet ju hur pippliga dom är i maten så med all inc kan dom välja och vraka av det dom tycker smakar bra.
    Sen att det alltid finns läsk och glass hela tiden är ju kanoners för det vet man ju vilket tjat det kan vara annars...

När vi åker till Thailand väljer vi bara frukost för där vill man ju ut och äta deras mat samt att det är rätt så bra priser att äta ute där..

Thailand får nog vänta ett tag, tyckte 6 timmar med barn var drygt nog :)

En annan har iofs inte varit i Grekland än men jag har för mig att Euroländerna blev mycket dyrare sen de fick Euron säger många.
  • Klea

Ja just bekvämligheten är en bra sak. Man vet vad man har, slipper gå ut och leta restaurang osv. Sist vi var borta så bodde vi ganska avsides centrum. Förvisso fanns det en gratis skyttelbuss på dagarna och taxi men ändå.

Det jobbiga var väl att det var instyrd middagstid. Kaffe och te och läsk var inte tillgänligt efter midnatt fram till typ tja.. 9-10? Men överlag bra hotell, om än lite överbefolkat tyvärr.

Synd man inte kunde ta ut typ lunchkuponger om man åkte bort.

Man slipper ju förstås dricksen, det jag avskyr mest när man är ute och reser. Går man till samma ställe igen och glömde dricks sist eller gav för lite kanske man får en kall soppa till förätt.

Blir det Thailand nån gång så ska jag ta ert råd och hoppa över Al i alla fall.

Det jag inte gillar är dock återigen flygresan. Jag har flugit 12 timmar förr själv, jag som lätt blir rastlös höll på att kopulera av tristess efter 3 timmar. Men det värsta av allt är alla obehagliga blickar från medresenärer så fort de ser att man har ett barn med sig. Jag är själv lättväckt och har svårt för vissa ljud (då inkl barnskrik och joller) men vad ska man göra. Åker man buss så blir bussresänrerna arga. På restaurangen på hotellet där vi satt fick vi alltid samma ogillande blickar av vissa bordsgäster. Ändå var sonen tyst som ett lamm. Ibland gav han ifrån sig nått gurgel eller gnällde lite men inget gallskrik, då gick jag eller nån annan i sällskapet per definition ut med honom.

• Klea
    Florimell skrev 2015-11-03 15:11:45 följande:
    Ha, ha, ha, förlåt, men kopulera av tristess känns jättejobbigt...
    Rest mycket med barn och har alltid klarat resorna bra, och inte upplevt att folk stirrar, tack och lov :)
    Jag brukar ha seriöst svårt att titta på film utan att hålla på med nånting. Vet inte om det ligger i släkten haha... Hur jag ens lyckades titta på Titanic på bio är en bra fråga.

Nej jag har märkt att jag brukar inte bry mig så mycket fram till typ efter 3 timmar på flyget. Är som det där magiska klockslaget. Poff så är det drygt liksom.

Några ogillande blickar fick vi inte på planet däremot en ganska vass kommentar av någon som var längst bak i raden som tyckte vi oviktiga (sa hon inte men var som läst mellan raden) med småbarn kunde ställa oss åt sidan för att släppa fram alla andra.

Varför folk inte kan hålla sig till kösystemet och gå efter rad förstår jag inte. Sen var det ju lite komiskt att 50 % av passagerarna sen stod i rökrutorna och trängdes kort därpå... förklarar väl en del.
  • Klea
    Stårschan skrev 2015-11-03 15:32:30 följande:
    Du vet väl att 'kopulera' betyder 'ha samlag'? Jag misstänker att ordet du var på jakt efter var 'krevera'.
    Ja, jag brukar alltid leta på den där snygga manliga flygvärdinnan (eller heter det flygvärd?) och bli påsatt av på toaletten. ;)

Nej då har jag blandat ihop de orden haha.... krevera är rätt ord, inte kopulera (än har jag inte gått med i 10000 meters klubben)
  • Klea
    Stårschan skrev 2015-11-03 15:48:21 följande:
    Rätta benämningen är 'steward', om jag inte missminner mig. Jag ville bara dubbelkolla med dig. Kopulera av tristess är ju inte det sämsta man kan göra i och för sig. Flört
    Tja hade jag åkt i mina yngre dagar och stolsgrannen varit snygg så hade jag gärna nappat om resan varit lång. Då kanske man somnat lättare också.
Svar på tråden Är all inclusive alltid värt det?