• Klea

Är all inclusive alltid värt det?

Vet att det där med all inclusive varit på tapeten i många många år till olika resemål men undrar om det verkligen är värt det alla gånger. Hur mycket tjänar man rent ekonomiskt på att inte gå ut och leta restauranger själv?

Blir ju klart en mindre sak att tänka på förstås, om man har barn osv och inte behöver bege sig ifrån hotellet så fort det är dags att tänka på mat. Men tänker om det skulle vara billigare att avstå all inclusive.

Räknade på det sist vi åkte. Minns inte exakt siffra men tror varje måltid kostade i regel 100 kr per person under den tid vi var borta på ett 4 stjärnigt all inclusivehotell. på Kanarieöarna. Frukost på hotellet kanske kan underlätta, annars ska man nyvaken ut och leta en tidigt öppen restaurang, men resten av målet, går det att hitta för 50 kr per person eller är det från det förgågna?

• Svar på tråden Är all inclusive alltid värt det?
  • Griseknoen35

Allt är ju beroende på vart du åker och vad för hotell du väljer. Vi har nog gått på ett ut när vi kört all in. Vi väljer oftast det för allt är betalt och klart innan resan och det är väldigt bekvämt med små barn att inte behöva springa runt och leta efter matställen. Dessutom är det nog billigare med all in på de flesta ställen då det oftast är väldigt många maträtter att välja mellan och dessutom alltid med efterrätt, dryck osv till frukost, lunch o ch middag. När man kör all in brukar dessutom glass och snaks och obegränsat med vatten, läsk osv ingå.. Hittar du ett ställe där du kan äta för 50kr person så skulle jag fundera ordentligt på kvalitén på maten och varför det är så billigt just där när ställena omkring tar minst dubbla priset...

• Vattenlilija

Som sagt, det beror på var du åker. Vissa hotell kan dessutom ligga lite off och då kan det hända att hotellets restauranger är det enda möjliga alternativet vare sig man vill eller inte. Jag stötte på några sådana hotell sist jag letade resa. 

Om det är värt det i övrigt beror ju också mycket på om man åker med barn och hur intresserad man är av mat. Man får ju sällan uppleva landets matkultur om man stannar på hotellet, men om man inte bryr sig alls om det så kvittar det ju. Kvalitén på hotellens mat kan ju dessutom variera så det finns ju hotell med riktigt bra mat idag om man letar lite.

• Klea

Mest jag som reagerade på en släkting som tyckte det var dyrt när vi betalade 15000 för två veckor på Kanarieöarna per person. Nu vet jag inte vad bara flygstol brukar gå på men har för mig Ving å de där brukar ta ut avgift för bara flygstol.

Skulle jag gissa kanske det är 3000-5000 för flyg inkl avgifter och transfer. Vilket lämnar 6-700 per dag för mat och hotell.

Undrar om det kommer all inklusive med souvenirer och sånt som ingår haha..

• Frontline

Åker vi till typ Turkiet eller Grekland på en resa så tar vi all inc då det är smidigt med barnen.
    Man vet ju hur pippliga dom är i maten så med all inc kan dom välja och vraka av det dom tycker smakar bra.
    Sen att det alltid finns läsk och glass hela tiden är ju kanoners för det vet man ju vilket tjat det kan vara annars...

När vi åker till Thailand väljer vi bara frukost för där vill man ju ut och äta deras mat samt att det är rätt så bra priser att äta ute där..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Klea
    Frontline skrev 2015-11-01 00:41:51 följande:

Åker vi till typ Turkiet eller Grekland på en resa så tar vi all inc då det är smidigt med barnen.
    Man vet ju hur pippliga dom är i maten så med all inc kan dom välja och vraka av det dom tycker smakar bra.
    Sen att det alltid finns läsk och glass hela tiden är ju kanoners för det vet man ju vilket tjat det kan vara annars...

När vi åker till Thailand väljer vi bara frukost för där vill man ju ut och äta deras mat samt att det är rätt så bra priser att äta ute där..

Thailand får nog vänta ett tag, tyckte 6 timmar med barn var drygt nog :)

En annan har iofs inte varit i Grekland än men jag har för mig att Euroländerna blev mycket dyrare sen de fick Euron säger många.
  • Frontline
    Klea skrev 2015-11-02 05:57:50 följande:
    Thailand får nog vänta ett tag, tyckte 6 timmar med barn var drygt nog :)

En annan har iofs inte varit i Grekland än men jag har för mig att Euroländerna blev mycket dyrare sen de fick Euron säger många.
    Jo flygresan till Thailand är dryg men värd det, tar väl ca 11 timmar till Phuket med direktflyg så det gäller att hitta på nåt till barnen..

Tycker med att det har blivit dyrare överlag sen Eurons inträdde tyvärr...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Stårschan

Alternativet till all inclusive behöver ju inte vara hotell utan frukost. Vi har alltid valt lägenhetshotell, för då har man eget kök och kan handla hem mat så att man äter frukost i lugn och ro på balkongen hemma. Vi uppskattar det, för vi tycker att det är spännande att handla mat utomlands, både på marknad och i vanliga supermarkets. Och vill man så kan man äta en eller annan lunch eller middag hemma också. 

All inclusive har jag inte testat än, men var väldigt sugen några år när jag var som mest stressad. Då hade jag uppskattat att inte behöva använda hjärnan på semestern, utan få allt serverat.

Hur billig mat du kan hitta på restauang beror ju förstås på vart ni åker, men också på om barnen är så små att de äter från barnmenyn eller inte.

• Alexi

Vi har inte ens riktigt räknat på det utan väljer All inclusive för att det är så fruktansvärt bekvämt och smidigt med barn. Där vi varit (på sunving resort) så har maten varit jättebra, bufféerna och utbudet långt över förväntan. Vi skulle inte orka ut och leta restaurang med barnen på kvällen, nu kan vi äta när middagen öppnar och sen kollar barnen på underhållningen när de ätit färdigt.

Också grymt skönt att ta kaffe, glass och läsk när man vill utan att behöva fundera på kostnaderna för det.

Men om det lönar sig prismässigt vet jag inte, vi betalar på Ving 6000 kr för två vuxna och två barn då för samtliga måltider. Sen går vi ändå ut och äter vissa luncher när vi gör utflykter osv, det blir ju då en extrakostnad.

• felix le chat

Dom 2 gångerna jag varit på all inclusive har jag bara pallat att äta på hotellet i 2-3 dagar sen har vi
    ätit max lunch eller middag på hotellet resten av tiden.
    Det handlar inte om pengar för min del. Är jag på semeter sitter jag inte och tvinga i mig måltider som jag inte
    känner för på en resturang som har fler bord och högre ljudnivå än min gamla skolmatsal.

• Florimell

Med småbarn, lätt värt det! Åkte till Cypern i september, all inclusive, och att slippa fippla med pengar till glass, dricka etc. och "tänka" för restaurangbesöken. Nu var det mer...utfodring. Och väldigt bra mat till hela familjen. Skönt och avkopplande, men inget jag valt själv om jag rest utan barn. Tiden vi slapp lägga på normala restaurangbesök kunde jag använda att hänga med familjen, och allt tjat minskade ;)
    Barnen är 2 och 6.

Svar på tråden Är all inclusive alltid värt det?