• Anonym (miffot)

Varför stirrar alla på mig jämt?

Jag är en 25-årig kvinna som lidit av social fobi sen tidig tonår. Har aldrig haft några kompisar och har alltid varit väldigt ensam, vilket i sin tur inneburit att jag har isolerat mig i mitt eget hem väldigt mycket. Nu har det blivit lite bättre, då jag försöker komma ut på promenader runt 1 timme om dagen. Men jag känner att jag inte pallar längre, och vill bara lägga mig under mitt varma täcke och låtsas som att jag inte existerar.

Varje gång jag är ute så glor, inte tittar, utan fånstirrar folk på mig som om jag vore från en annan planet eller nåt. Det är både unga personer som är i min ålder och även äldre personer. Både kvinnor och män. Det är inte så som att jag fånglor tillbaka, utan jag ser det i perfirirseendet att var och varannan person jag passerar glor på mig! Jag förstår inte varför? Ser jag så himla konstig och ful ut?

Det är inte så att jag har en tatuering eller ett stort ärr mitt i ansiktet. Har heller inga piercingar förutom i öronen. Sminkar mig inte överdrivet mycket, utan det blir oftast bara mascara, rouge och läppglans. Håret står inte åt alla håll och har ingen märkvärdig färg. Har ingen chockerande klädsel. Hänger inte med huvudet och ser inte ledsen ut. Ser inte speciellt märkvärdig ut egentligen, men enligt väldigt många människor som jag passerar varje dag tycker tydligen det.

Oftast vill jag bara säga: "Vad är det?" eller "Vad fan glor du på?" Till alla som stirrar på mig, men jag blir ändå istället alla gånger tyst som en mus och säger ingenting och fortsätter min promenad.

Tycker detta är jättejobbigt och även fast jag älskar att promenera och vara ute i friska luften så hatar jag folks dömande blickar och vill bara återvända till mitt gamla, isolerade jag. Jag förstår inte varför folk stirrar på mig som att jag vore ett djur på en cirkus.

Vad sjutton är det för fel på mig som gör att folk glor och nästan vrider nacken ur led så fort jag kommer gående?!

• Svar på tråden Varför stirrar alla på mig jämt?
  • Anonym (M)

Utan en bild är det nästan omöjligt att veta. De kanske tittar för att du ser osäker och rädd ut?

• Anonym (mmm)

de glor inte, du tror att de glor. 
    Ta  på ett par mörka solglasögon och fokusera på ditt

• jagärden

Ofta tror jag dessvärre att det bara sitter i huvudet. Jag tror inte att väldigt många människor stirrar på dig med mening. Ofta tittar man mer än vad man tror på folk. Och i ditt fall, du pratar om din sociala fobi, så blir det extra tydligt då det är jobbigt för dig. Jag vet inte om det är någon tröst, men jag tror inte att det ligger något bakom det.

• Anonym (miffot)

Men jag ser ju att dom glor! Jag fattar inte vad det är som är så himla märkvärdigt med mig. Det alltid känts som att jag är tjejen som antingen alla ser eller som ingen ser...

• Bella1000

Jag tror att det verkar så pga att du fokuserar på just den tanken, att du har social fobi så är det det ända du tänker på. Folk kollar på alla, alltså man kollar ju på folk varje dag utan att lägga märke till nån extra, typ. Hjärnspöke hos dig, helt säker på det då jag kände samma sak förr. Jättejobbigt men man får träna bort det! Allt handlar om självkänsla! Du får försöka stärka den!

• Nyfikna72

Var glad att folk tittar istället........det värsta som finns är väl människor som tror att de ensamma ute och går med blicken rakt ner i backen och skiter i allt utom sig själva. I andra länder hälsar man på allt och alla men här ska alla vara surmulna, gråa och osynliga.

• Anonym (B)

Känner som dig, har ett handikapp som gör att jag skakar och detta tror jag att ALLA ser hela tiden, jag ser verkligen hur folk glor. Har också utvecklat social fobi pga detta. Men det är ett hjärnspöke, för när jag frågar folk så är det i princip aldrig någon som ser att jag skakar. När tanken kommer (alla glor på mig), tänk då "nu har jag en tanke att alla glor på mig". Och låt det bara vara så. Det är bara en tanke. Good luck!!

• Tjej 27 år

Du låter exakt som mig!! Folk stirrar som fan och en del ger konstiga blickar typ som att man är helt dum i huvudet.

• Anonym (hm)

Det kan bero på hur TS uppträder, om hon avviker på något vis kan det dra blickar till sig. Men helt ärligt tror jag det blivit till en fix idé som satt sig i huvudet och att det inte förhåller sig på det viset på riktigt. Terapi borde kunna hjälpa här.

• Tow2Mater

Jag tror de tycker du ser bra ut. Det är väl då man tittar, det man inte gillar tittar man väl knappast på alls.

• EmberEyes
    Anonym (hm) skrev 2016-09-21 02:04:21 följande:

Det kan bero på hur TS uppträder, om hon avviker på något vis kan det dra blickar till sig. Men helt ärligt tror jag det blivit till en fix idé som satt sig i huvudet och att det inte förhåller sig på det viset på riktigt. Terapi borde kunna hjälpa här.

Men även om jag ser någon som ser ut eller beter sig "udda" så går jag ju inte och fån-stirrar. Jag kastar kanske en extra blick åt det hållet och återgår till mitt.
    Jag har svårt att tänka mig att hela din omvärld är drabbade av akut och smittsam ouppfostran och avsaknad av folkvett, utan tror som många redan har nämnt att det är din egen osäkerhet som spökar.
  • Anonym (Likasamma)
    Anonym (miffot) skrev 2015-11-02 15:30:10 följande:

Jag är en 25-årig kvinna som lidit av social fobi sen tidig tonår. Har aldrig haft några kompisar och har alltid varit väldigt ensam, vilket i sin tur inneburit att jag har isolerat mig i mitt eget hem väldigt mycket. Nu har det blivit lite bättre, då jag försöker komma ut på promenader runt 1 timme om dagen. Men jag känner att jag inte pallar längre, och vill bara lägga mig under mitt varma täcke och låtsas som att jag inte existerar.

Varje gång jag är ute så glor, inte tittar, utan fånstirrar folk på mig som om jag vore från en annan planet eller nåt. Det är både unga personer som är i min ålder och även äldre personer. Både kvinnor och män. Det är inte så som att jag fånglor tillbaka, utan jag ser det i perfirirseendet att var och varannan person jag passerar glor på mig! Jag förstår inte varför? Ser jag så himla konstig och ful ut?

Det är inte så att jag har en tatuering eller ett stort ärr mitt i ansiktet. Har heller inga piercingar förutom i öronen. Sminkar mig inte överdrivet mycket, utan det blir oftast bara mascara, rouge och läppglans. Håret står inte åt alla håll och har ingen märkvärdig färg. Har ingen chockerande klädsel. Hänger inte med huvudet och ser inte ledsen ut. Ser inte speciellt märkvärdig ut egentligen, men enligt väldigt många människor som jag passerar varje dag tycker tydligen det.

Oftast vill jag bara säga: "Vad är det?" eller "Vad fan glor du på?" Till alla som stirrar på mig, men jag blir ändå istället alla gånger tyst som en mus och säger ingenting och fortsätter min promenad.

Tycker detta är jättejobbigt och även fast jag älskar att promenera och vara ute i friska luften så hatar jag folks dömande blickar och vill bara återvända till mitt gamla, isolerade jag. Jag förstår inte varför folk stirrar på mig som att jag vore ett djur på en cirkus.

Vad sjutton är det för fel på mig som gör att folk glor och nästan vrider nacken ur led så fort jag kommer gående?!

Har du kommit på varför eller har den sociala fobin gått över? Det blev så för mig när jag flyttade till ett annat land och jag har med socialfobi.Var inte så illa i Sverige.men nu vill ja inte gå ut för känner mig så ful. 
  • Anonym (2015)

Tråden är snart 5 år gammal.

• Rosahjorten

Du är paranoid. Då funkar ingen strategi. Du är fast i din egna psykos

• Anonym (Du är snygg.)

Min teori är att du ser väldigt bra ut, människor som ser väldigt bra eller väldigt fula ut brukar tittas på. Andra i skalan, allt från ful till snygg blir mindre intressanta.

Hade du vart uppseendeväckande ful hade du vart väldigt medveten om detta och inte undrat varför.

• Anonym (Mamma till en uttittad)

Du låter som min dotter. Hon har också socialfobi i botten.

Hon klär sig vanligt när vi ska på stan , hon tittar själv mycket på folk och OM någon råkar svänga med blicken över henne/mot henne så kan hon bli riktigt provocerad. Ibland såpass att hon fräser " vad glor du på xxx".

Men egentligen tittar ingen mer än som man gör när man går förbi /möter någon.

Du får jobba på det och skaka av dig känslan.

Du syns och folk ser dig

• Anonym (2015)

Tråden är 5 år gammal.

Svar på tråden Varför stirrar alla på mig jämt?