• Marvelina

Så förbannat trött på en handlingsförlamad/deprimerad pojkvän?? HJÄLP!!!

har han ingen familj som kan hjälpa till och stötta? han låter verkligen deprimerad på en nivå där det krävs professionell hjälp. du har ju gjort vad du kan, men det är väl bra om det finns någon annan i hans liv som kan hjälpa till om/när du måste ta ett kliv tillbaka. du kan inte bära honom, för då blir han ju inte bättre, så det är nog tyvärr så att du får släppa, i alla fall tillfälligt.
    kram!

• Marvelina

hur tror du att det blir om du låter honom sköta sig själv och du bara kör på utan honom? Det är ju bra om du har en bild av det för att kunna ta steget. Kör ut honom du, det tycker jag du kan göra, han har ju en lägenhet. Så får alla myndigheter vända sig dit. Du kan ju säga att ni kan träffas ute om han vill. Så länge han kan falla tillbaka på dig så lär han ju göra det. Usch det måste vara så svårt för dig, men tänk på att om du tar det här steget så kanske han når botten och kan börja ta sig upp igen. Du behöver inte förlora honom. Men om ni fortsätter såhär gissar jag att du nog gör det till slut.
    kanske hans familj ändå kan kontakta någon inom det sociala för att få hjälp?

• Marvelina

vill bara säga att depression är ju en sjukdom, och är han deprimerad kan han ju inte rå för det, men du kan kräva att han tar ansvar för det och söker hjälp så att han kan lära sig att hantera det. terapi, medicin, vad det än krävs ska han ju göra det om han vill ha dig kvar. annars måste du klippa helt, för man orkar inte. han BLIR inte bättre av tjat, det kan jag nästan lova dig. Sätt dig ner och berätta vad dina villkor är, och ta gärna dit någon eller några i hans familj då, och ha en plan för denna hjälp han ska få, och går han inte med på det DÅ, precis då, så vet du i alla fall var han står. Till exempel kan man ha ett nummer han ska ringa DÄR OCH DÅ, medan ni sitter där, om han tänker acceptera ert förslag. Han måste liksom visa att han tänker kämpa, vilket i detta fall inte betyder ta eget initiativ, utan gå med på era förslag.
    Kämpa, men inte länge till! Sätt en gräns, typ en vecka, och planera upp med hans familj. Och håll dig till planen sedan!

Svar på tråden Så förbannat trött på en handlingsförlamad/deprimerad pojkvän?? HJÄLP!!!