• Nandez

Vad läser ni just nu?

Just nu läser jag Blomsterkronan av Minette Walters.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-12-01 17:16
    Berätta gärna lite kortfattat om bokens intrig.

• Svar på tråden Vad läser ni just nu?
  • Eurydike
    Bits1975 skrev 2025-01-28 19:27:19 följande:
    Visst är det! Det är nästan lite hemligt, och eftersom det fanns flera exemplar så tror jag att boken var populär när den kom ut för cirka 50 år sedan. Det jag minns från förra gången jag läste den var att hon var kritisk till kriget.
    Ja, det känns lite hemligt! Plus att många av böckerna som finns i magasinet har åldrade, gulnade sidor och ibland är de även lite sönderlästa. Någon gång kan man hitta en och annan anteckning och ord som har strukits under. Så samtidigt som de känns hemliga, så bär de spår av tidigare läsare på ett sätt som nyutgivna böcker inte gör. Kan tänka mig att boken var populär när den kom ut och fint att den inte har fallit i glömska på så vis att folk fortfarande tipsar om och läser den och nu pratar vi till och med om den här i tråden. Okej! Jag ska nog läsa något om Vietnamkriget.
  • Eurydike

Nu läser jag Djurfarmen av George Orwell. Boken gavs ut för första gången år 1945, men känns lika aktuell nu som då. Den handlar om bondgården Djurfarmen, eller så gör den inte det. Den handlar om djurens revolution, eller så gör den inte det. Den som läser får se.

• Bits1975
    Eurydike skrev 2025-02-21 02:03:05 följande:

Nu läser jag Djurfarmen av George Orwell. Boken gavs ut för första gången år 1945, men känns lika aktuell nu som då. Den handlar om bondgården Djurfarmen, eller så gör den inte det. Den handlar om djurens revolution, eller så gör den inte det. Den som läser får se.

Visst handlar den om kommunism?
  • fultextad användarhandbok
    Bits1975 skrev 2025-02-22 11:08:03 följande:
    Jo, jag har för mig att upproret mot det befintliga systemet skulle motsvara upproret mot kapitalismen. Sedan skulle det ersättas av kommunism, men Orwell påvisade hur ett auktoritärt system ersätts med ett annat, också det auktoritärt. Fast metaforiskt och utan alla politiska termer som ska förklara teorierna.
  • Eurydike
    Bits1975 skrev 2025-02-22 11:08:03 följande:
    Det känns som att det är det den handlar om, men jag har bara kommit ungefär en tredjedel ännu och har undvikit att läsa om den innan. Alla djur är lika mycket värda, bara det att vissa är lite mer värda än andra. Vissa djur ses som smartare och får fler fördelar. Vissa djur vill avvika från det kollektiva tänkandet med så lite som ett band i manen, vilket inte är okej. Vissa djur upprepar slagorden som ett mantra. Boken gavs ut samma år som Andra världskriget tog slut, så det var nog lättare att säga vissa saker med hjälp av förmänskligade djur än att säga det rakt ut. En fabel i långformat.
  • Eurydike
    fultextad användarhandbok skrev 2025-02-22 17:35:22 följande:
    Jo, jag har för mig att upproret mot det befintliga systemet skulle motsvara upproret mot kapitalismen. Sedan skulle det ersättas av kommunism, men Orwell påvisade hur ett auktoritärt system ersätts med ett annat, också det auktoritärt. Fast metaforiskt och utan alla politiska termer som ska förklara teorierna.
    Vilken bra sammanfattning! Jag ska ta med mig det när jag fortsätter läsandet, vilket jag ska göra just nu. Så, nu beger jag mig åter igen till Djurfarmen och alla djuren och önskar er god natt! 🐷🐑🐓🐴
  • Snälla Killen

Jag läser boken om FamiljeLiv.

En väldigt intressant bok utan något slut, fyllt med intriger, känslor, missinformation, glada / arga människor 🙂

• Eurydike
    Snälla Killen skrev 2025-02-23 01:04:26 följande:

Jag läser boken om FamiljeLiv.

En väldigt intressant bok utan något slut, fyllt med intriger, känslor, missinformation, glada / arga människor 🙂

Djurfarmen funkade inte som godnattsaga 😅

Men nu till ditt inlägg! Ja, det är en intressant bok som är flera mil lång och listan på författare är närmast oändlig. Du skriver dina kapitel, jag skriver mina. Det är en salig blandning av färgsprakande karaktärer 😊
  • Snälla Killen
    Eurydike skrev 2025-02-23 02:01:54 följande:
    Djurfarmen funkade inte som godnattsaga 😅

Men nu till ditt inlägg! Ja, det är en intressant bok som är flera mil lång och listan på författare är närmast oändlig. Du skriver dina kapitel, jag skriver mina. Det är en salig blandning av färgsprakande karaktärer 😊
    Allt blir vad man gör det till i slutändan 🙂

Men jag gillar djurfarmen! Jag vet inte varför, men förmodligen för att den är lite djurisk. Förbjuden frukt, såna saker😇
    Snäll? Definiera snälla...
  • fultextad användarhandbok
    Eurydike skrev 2025-02-23 00:55:38 följande:
    Vilken bra sammanfattning! Jag ska ta med mig det när jag fortsätter läsandet, vilket jag ska göra just nu. Så, nu beger jag mig åter igen till Djurfarmen och alla djuren och önskar er god natt! 🐷🐑🐓🐴
    Bra om den kom till användning, och ett intressant bokval du gjort! Jag har en del litteratur att ta mig igenom, utöver det också romaner, vilka jag kanske kan ta upp här så småningom.
Svar på tråden Vad läser ni just nu?