Inlägg från: Eurydike |Visa alla inlägg
  • Eurydike

    Vad läser ni just nu?

    Nandez skrev 2024-03-29 23:42:36 följande:

    Läst Järnmärkt av Helen Wigh som utspelar sig i de värmländska skogarna i mitten på 1800-talet, tycket att den var mycket bra. Det är den andra bocken jag har läst av henne


    Det låter lite mysigt att den utspelar sig i de värmländska skogarna på 1800-talet! 🌲☺️
  • Eurydike
    Nandez skrev 2024-03-29 23:42:36 följande:

    Läst Järnmärkt av Helen Wigh som utspelar sig i de värmländska skogarna i mitten på 1800-talet, tycket att den var mycket bra. Det är den andra bocken jag har läst av henne


    Det låter lite mysigt att den utspelar sig i de värmländska skogarna på 1800-talet! 🌲☺️
  • Eurydike
    Nandez skrev 2024-04-01 14:14:48 följande:
    Dom två böcker som jag lästa av Helen Wigh är mycket bra. Har den tredje som väntar i min bok hög😀
    Det låter härligt! Trevlig läsning 
  • Eurydike
    Tecum skrev 2024-04-01 14:59:55 följande:

    Jag läste Klara och Solen av Kazuo Ishiguro nyligen, årets hittills bästa för mig. Klara är en AV, en artificiell vän, som väntar i affären på att någon ska köpa henne. En framtidsskildring som trots den mörka fonden är varm, hoppfull och bitterljuv. Det hårda och uppdelade samhället står i tydlig kontrast till Klaras naiva tro att allt går att lösa. Ishiguro faller inte i fällan att dela upp människor i onda och goda, Karaktärerna är osäkra, tanklösa och självupptagna men inte elaka eller dömande. Berättelsen vajar fram och tillbaka, som vinden genom gräset utanför huset där Klara bor med familjen. Oförutsägbart, med tvära svängar och lösa trådar, där påminner författaren om landsmannen Murakami. Låt er inte avskräckas av SF-temat, det handlar om människor, miljö och relationer, inte teknik och utomjordingar. Konflikten mellan AI och människa är given, men med en lite annan vinkling.


    Det är en väldigt vacker bok! Jag slogs av Klaras förmåga att anpassa sig efter omgivningen och de rådande omständigheterna. Scenen där hon har blivit placerad i förrådet eller hur allting slutar hade kunnat vara väldigt sorgligt, om det inte varit för Klaras upphöjda lugn 🤖🌞
  • Eurydike
    Tecum skrev 2024-04-06 15:05:06 följande:
    Visst är det en fin berättelse! Och nu blir slutet snarare bitterljuvt än sorgligt. 
    Ja, det är en fin berättelse! Jag är glad att jag läste den 😊
  • Eurydike
    Nandez skrev 2024-04-10 16:12:13 följande:
    Ja, historisk roman som beskriver hur det varit förr i tiden
    Det låter intressant! Jag brukar tycka om historiska romaner, men det var länge sedan jag läste någon nu. Min sjukaste läsbedrift är att ha läst hela Sagan om Isfolket högt. Har för mig att det är 48 böcker i första delen, tjugo böcker i andra och ytterligare 20 böcker i tredje. Ska jag vara riktigt ärlig så har jag faktiskt inte fått tag på den sista boken ännu, så jag har läst hela serien högt, minus en bok. Så irriterande! Det var böcker jag läste i tonåren, men sedan började jag läsa dem högt för mitt ex. Trots att serien har fått stämpeln tant/gubbsnusk, så finns det mycket historiska referenser.
  • Eurydike
    Nandez skrev 2024-04-14 17:40:07 följande:
    Bara en bok kvar för dig i serien då, snubbla inte på målsnöret😀
    Nej, det vore faktiskt synd att göra det! Efter så mååånga böcker 😃
  • Eurydike
    Nandez skrev 2024-04-14 17:46:05 följande:

    Läst En ovanligt vanlig familj av David Foenkinos. underhållande, lekfull roman om att skriva, läsa och att varje människa har en berättelse att berätta


    Jag gillar tanken om att alla människor har en berättelse att berätta, för så är det ju verkligen 🤔
  • Eurydike
    fultextad användarhandbok skrev 2024-04-14 19:34:14 följande:

    Har läst ut Vårt matematiska universum av Max Tegmark.


    Vad tyckte du om den? 😊
  • Eurydike
    Nandez skrev 2024-05-07 22:50:08 följande:
    Boken var mycket bra😀
    Vad kul! Vilken är den bästa boken du läst? 😃
  • Eurydike
    Nandez skrev 2024-05-10 19:51:32 följande:
    Oj, svårt att välja 1 men just nu måste jag säga Folk som sår i snö av Tina Harnesk😀
    Jag läste lite om den nu och skrev upp den på min att-läsa-lista! Den låter härlig och spännande 🤩
  • Eurydike
    Nandez skrev 2024-05-10 19:53:39 följande:
    Den bästa bok du läst?
    Vilken svår fråga! Men jag får skylla mig själv för det var ju jag som började ställa den 😅 Två favoriter är Drömfakulteten av Sara Stridsberg och Frankenstein av Mary Shelley. Drömfakulteten läste jag lite som i en dröm, ett litet stycke här och där, första gången jag läste den. Det som fick mig att fastna var det vackra språket i kombination med den hemska handlingen. Vissa beskrivningar, eller snarare bilder, dröjde sig kvar och fastnade för evigt. Sandhajar är ett sådant exempel 🦈 Frankenstein läste jag när jag var liten och blev besviken, för jag väntade på det läskiga. Det fasansfulla, skrämmande monstret var inte så hemskt som jag hade trott och det gjorde mig besviken. Sedan läste jag den igen när jag var äldre och då insåg jag att monstret var precis så hemskt som jag hade trott, men att monstret inte var monstret. Samhället (och synen på den som är utanför och annorlunda) var monstret. När jag insåg det var boken väldigt bra!
  • Eurydike
    Anonym (BOK) skrev 2024-05-18 00:52:47 följande:

    Just nu läser jag om Red rising av Pierce Brown. Läste den för några år sedan och gillade den rejält. 
    Något som slår mig nu när jag läser om den är att den faktiskt är rätt dåligt skriven men att det ändå inte stör mig.
    Ibland fastnar jag i någon extra dålig formulering mensida för sida känner jag huvudkaraktärens raseri och det driver mig framåt. Raseriet ångar igenom på varje sida och driver på berättelsen.
    Ur skriv och handlingsynpunkt är boken kanske inte femstjärnig men känslomässigt driver den mig obönhörligt framåt sida för sida och ibland kanske det är det viktigaste.


    Intressant hur man kan fastna för vissa saker i en bok som gör att andra saker blir mindre viktiga. Att det är driv i handlingen är ofta en sådan sak. Eller att boken är rysligt spännande.
  • Eurydike
    Nandez skrev 2024-05-22 22:35:14 följande:

    Läser Det hände en sak i Sverige igår av Sara Boren Jedebäck. Saras pappa var en av poliserna som sköts i Malexander. Det är hennes berättelse, den är stark och personlig, mycket bra


    Oj! Det låter verkligen som en stark och personlig berättelse 😢
  • Eurydike
    Nandez skrev 2024-05-24 21:48:21 följande:

    Många inlägg borttagna i natt


    Ja, jag vet inte om du hann se inläggen? Det var någon som ville ha snippan betygsatt, så det kändes lite OT 😅
  • Eurydike
    Nandez skrev 2024-05-24 21:44:43 följande:
    Hoppas att det lossnar😀
    Jag läste lite mer nu och den ÄR svårläst på alla tänkbara vis, men spännande också. Typsnittet är inte så läsvänligt och sedan, när man har vant sig vid det, börjar texten omformas till geometriska figurer 😀
Svar på tråden Vad läser ni just nu?