• Ruter

*~ BF MAJ 2016 ~*

Silicon valley skrev 2015-11-11 16:16:42 följande:

Tack:) ja jag har fått lergigan och scopoderm men inget av dom funkar. Har postafen nu som tar udden av det värsta ibland.

Å jag måste bara fråga er här inne! Är så himla orolig. Köpte hem en skinka i helgen och jag är jättenoga med att kolla datumen på allt även när jag inte var gravid. Men nu har väl min gravidhjärna sett fel datum eller så för ovanlighetens skull tittade jag kanske inte..?

Men min sambo öppnade denna och åt av den i måndags och jag åt två skivor igår . Idag när jag ska ta en skiva ser jag att den var bäst före 7/11 . Och nu blir jag super nojjig! Den var god och smakade inget konstigt igår när jag åt den. Men det betyder alltså att den redan var gammal när jag köpte den för jag köpte den i söndags:/

Har tittat på den nu och den ser ju inte dålig ut heller..

Det va ungefär samma för mig

Fått lergigan men hjälpte inte nå vidare kräktes ändå hela tiden, blev till och med inlagd och fick dropp en vända när det var som värst. Sen testade jag sea-band (åksjukeband) och har de senaste två dagarna mått bättre än på länge. Idag har jag till och med kunnat äta frukost, lunch och middag samt mellanmål utan att kräkas utan lergigan tabletterna mot senaste tre veckorna då jag bara fått behålla middagen om den beståt av blåbärsoppa eller annan slät soppa.
  • Ruter
    Truzz skrev 2015-11-14 21:11:16 följande:

jag har försökt att läsa inne i de andra maj trådarna men tycker det är lite svårt att hänga med när de blivit så stora,så återvänder hit :)

Hur är det med er?

Jag själv har foglossning så vissa dagar är stelare och ondare än andra å kräka fortfarande, mycket mindre med hjälp av lergiganen å seaband-men antagligen därför jag är så trött...

Iförrgår, igår och idag har jag känt något i magen, som att det Lixom rör sig från ena till andra sidan,svårt att förklara. Jag blir på helspänn och blir superkoncentrerad men känner inte något mer sen...och då känns det som inbillning...kommer inte ihåg när jag kände dottern eller hur det kändes, men har läst på nätet att de flesta känner barn2 mycket och väldigt tidigt, så vill också! Men känner mig bara osäker just pga jag vill så gärna,få ett litet tecken innefrån!:)

Har ni känt något och hur mår ni?

Jag har de senaste fyra dagarna kännt rörelser känns som smp minisparkar. Har även känt det där som om nåt far från sida till sida för någon vecka sedan. Dom senaste tre dagarna har jag klarat mig helt utan illamående och kräkningar så hoppas det håller i sig. Har inte behövt ta nå lergigan men har fortfarande sea-band på mig vågar inte ta av mig dom.
  • Ruter

Känns som det är lite varannan dag här, mår hyfsat ena dagen så jag orkar upp ur sängen för att andra dagen va helt däckad med kräkningar och noll ork. Blir anfådd bara av att gå ner på nedervåningen..

Hadd inskrivningssamtal idag så har bokat in glukosbelastning nästa vecka, någon som gjort det?

Läkaren förlängde även sjukskrivningen ända till deb 6/1.

• Ruter
    Truzz skrev 2015-11-20 09:27:54 följande:

Ruter: glömde fråga,vad är en glukosbelastning?

Man får gå till mvc på morgonen har tid 8.20. Och då får jag inte äta nåt från midnatt så ska vara fastande, ta ett blodsocker och sen drick typ 330ml av nån sockerlösning och sitta ner och vila i två timmar och därefter ta ett nytt blodsocker och efter det får jag äta frukost. Görs för att se hur kroppen reagerar på sockret och så man inte har graviditetsdiabetes.

Vad jobbar du som?
  • Ruter
    Truzz skrev 2015-11-20 12:24:09 följande:

Ruter:Jag jobbar som lärare i lågstadiet men just nu har jag en grupp 6-åringar så det är mycket spring,stå,gå och stoj....i vanliga fall är det helt underbart men som jag mår i kroppen nu så är det mycket tungt...

Oj,att inte få äta är riktigt tufft,det brukar kunna trigga kräkandet:(

Är du i riskzon för diabetes eller är det vanligt att man gör ett sånt test?

Har varit hos doktorn nu,blir inte riktigt klok.. Jag blev nog orolig istället...

Sjukskrivningen får va som den är tills den går ut oxh så ska vi ses igen för annats kan jag få problem med FK sa han...men han frågade om min förra graviditet och att det är mycket konstigt med mitt mående så här tidigt i graviditeten och så undrade han när jag fått ultraljud och så såg han bekymrad ut... Jag kanske inbillar mig oxå för jag är så nojjig att det inte kommer gå bra denna graviditet, jag har ju redan fått en underbar dotter så varför ska hag ha sån tur igen? Å allt som kan gå så fel...

Är det hormonerna?;)

Hoppas ni mår bra idag <3

Nej vad jag vet att jag skulle vara i riskzoonen. Min andledning är att sonen vägde 4560gram och gränsen går vid 4500gram alla som fött barn över måste göra glukosbelastningen. Så 60 gram :p som orsakar det :p..

Men vad skulle det kunna ställa till med fk? Känns ju konstigt om man behöver vila...

Hmm måendet kan väll vara olika med sonen mådde jag inte illa en ända gång på 9 månader och denna gång är jag nästab sängliggande pga alla kräkningar och orkeslöshet.

Alla är nog alltid orolig över allt med graviditeten. Med sonen var jag först helt säker att UL skulle visa något, att det var tomt, sen när han faktist var där och jag mådde bra så var jag helt säker på en lång förlossning med komplikationer och inte änns det fick jag.. Gick på 6 timmar från första känning och utan komplikationer. Så jag känner mig nästan ännu mer oroligt denna gång då vi har en frisk son. Att det ska vara något fel.. Har fått ett VUL när jag va in och fick dropp för kräkningarna så vet iallafall att det finns en bebis men man oroar sig ändå för att det ska vara nåt...
  • Ruter
    Truzz skrev 2015-11-21 07:49:08 följande:

Jag fick göra ett vul när jag blev inskriven för jag har haft ett missfall tidigare och då såg jag en blobb med pickande hjärta:) så det finns ju något där, men jag har läst så mycket hemskheter på nätet å det gör ju att man blir mer orolig. Men för att inte gräva ner sig så får man helt enkelt tänka att det som händer,det kommer att hända...

Fast om bebisen bara ville börja buffa och böka så man kan bli lite lugnare:) men det kanske dröjer bara för att man vill så mycket?;)

Nedräkning till ultraljudet är nästa stolpe känns det som (19d kvar!!!) hur länge måste ni vänta?

Haft sällskap av dottern inatt å det gör att jag sovit riktigt dåligt å är extra stel i höften, vilket värker! Kräkas på morgonen börjar bli rutin nu också men förhoppningsvis blir det bara den idag-känns lite konstigt när det börjar bli positivt att skriva!*haha*

Ha en underbar lördag allihop <3

Jo precis så länge man inte blöder käns du bättre.. Vi har inte fått någon tid för RUL än, är i v.14 nu så hoppas tiden kommer snart..

Sonen kommer alltid in till oss mellan 00-01 så då sover jag också lite halvdåkigt halva nättetna då han rör sig så mycket.
  • Ruter

Truzz: har gjort glukosbelastning idag, gick faktist bra va lättare än vad jag läst att dricka vätskan och tycker inte den smakade så illa. Har dock inte fått resultatet på hur blodsockret låg.

Har idag fått hem tid till RUL som blir den 30/12.

Mår fortfarande dåligt eller har lite varannan dag. Ena dagen mår jag hur bra som helst för att dagen efter inte få behålla någon mat alls så är ju lite trött och slut hela tiden.

• Ruter
    Eveliina skrev 2015-11-26 11:00:05 följande:

Hej ! Jag är gravid för första gången och är beräknad 4e Maj, har lite funderingar hur ni andra har gått upp i vikt under er graviditet. Jag gick upp 3 kg i början men nu har vågen stått stilla sedan vecka 8, Men magen växer iallfall :)

Grattis till bebisen. jag skulle inte oroa mig så mycket med vikten. När jag väntade sonen hade jag gått upp ca 3 kilo i v.20. Gick sedan upp 7kg till sista 20 veckorna.

Nu är jag gravid i v.15 och har gått ner 8kg på dessa 15 veckor..
  • Ruter
    Eveliina skrev 2015-11-26 19:25:15 följande:

Tack! Okej va skönt känns ändå lite knepigt och svårt att förstå vågen står still men magen växer känns nog mer verkligt efter ultraljudet :)

Med sonen började magen inte synas förens i v.25. Kunde ha mina vanliga jeansbyxor fram till förlossningen, åkte till och med in till förlossningen i mina jeans från innan jag blev gravid så är ju väldigt individuellt. Känner mig redan mycket tjockare än med sonen trots vikrnedgången..
  • Ruter
    NessaS skrev 2015-11-26 22:15:04 följande:

Har du gått upp 30 kg efter förlossningen med sonen för att du ska känna dig fetare nu trots viktnedgången???? Tycker delbar lite konstigt..

Hursom....själv har jag redan gått upp 10 kg (v 18), har foglossning (igen -hade det med första med) vilket gör att gymmet är Off limits för mig :'( Sjukt jobbigt! Får ju inte heller powerwalka, vilket jag också brukade göra!! Nej, äter inte mer än normalt...äter mer frukt än vanligt dock..Men med ettan gick jag upp 28 kg under hela graviditeten så hoppas iaf jag inte går upp.mer ön 10 kg till nu resten av tiden! Hahahahhaha

Ee vad pratar du om? Efter sonen gick jag ner till samma vikt som innan jag blev gravid med han, vart har du fått ifrån att jag skulle gått upp 30 kg efter förlossningen med han?
  • Ruter
    NessaS skrev 2015-11-27 07:54:13 följande:

Läs mellan raderna, det var sarkasm då du skrev att du känner dig tjockare ;)

Tar ni reda på kön? Någon som gjort ultraljud?

Så det påhoppat bara för att jag tycker magen är större denna gång än när jag väntade sonen...
  • Ruter
    KarinB skrev 2015-11-27 13:53:18 följande:

Hej. Jag är 27år och väntar mitt första barn som är beräknat till 17/5. Jag var hos BM v.8 och v.13, har tid för RUL 21/12. Sen BM i slutet av Januari. That's it. Är det bara jag som har så få kontroller?

Jag va på inskrivning i förra veckan va då i v.14 som var mitt första besök. Har bara pratat med dom på telefon innan för att bli sjukskriven. Är i v.15 nu och fick idag hem två brev med två olika tider för RUL så har det antingen 30/12 eller 6/1.. Det är nästa besök jag har sen nästa gång att träffa BM är en vecka efter RUL så jag har inga fler besök.
Svar på tråden *~ BF MAJ 2016 ~*