• Liv90

    Orkar inte ens ta livet av mig

    Jag har nu officiellt nått botten och ser inte någon som helst anledning till att fortsätta min miserabla existens. Lider av en grav depression sedan 2 år tillbaka och har starka ångestattacker där jag skakar, kräks, gråter och inte kan andas normalt i timmar.

    Varje dag lever jag i mitt eget lilla helvete. Sover bort så mycket jag kan av dagarna. Det är meningen att jag ska gå i skolan, men har helt slutat gå dit nu. Som rubriken lyder orkar jag inte ens begå självmord. Det skulle innebära en för stor ansträngning, som exempelvis skriva ett avskedsbrev (vill inte att mina vänner/föräldrar ska tro att det var deras fel). Ska gå till läkaren imorgon, men skäms för att erkänna hur illa det faktiskt är.

    Ikväll har jag gråtit sedan klockan nio. Försöker ringa hjälplinjen men köerna är fulla.

    Källan till detta är en kombination av prestationsångest (skaffa ett bra jobb när jag tagit så mycket studiemedel) och min pojkvän. Min pojkvän uppvisar alla tecken på Borderline men har ingen diagnos. Jag har varit med honom i 4 år och lyckas inte bryta trots att han får mig att gråta minst 2,3 gånger i veckan.

    Är tacksam om någon kunde försöka råda mig (jag vet att jag verkar hopplös). Ber om ursäkta för all negativitet men känner mig totalt hjälplös.

  • Svar på tråden Orkar inte ens ta livet av mig
  • KingOfKings

    Sorgligt att ni skaffat barn och extremt oansvarigt (hans beteende visste du väl om sedan innan). Det blir ju enorma problem för barnet om du skulle ta ditt liv, det fattar du själv. Men ok man kan inte förutsee graviditetsdepression.

    Prestationsångesten är jobbig här i Sverige. Faktum är att arbetsmarknaden är väldigt utsiktslös för många just nu. Det är bara att gilla läget. Arbetsförmedlarna själva är väldigt uppgivna.

    Finns inte mycket att be för, jag har själv haft mitt personliga lilla (stora) helvete. Man kan säga att alla har sitt och vissa har inget alls. Det är lite olika, det bara är så.

    Så vad kan du göra. Söka hjälp är givet, men innan du får hjälp, testa om ljusterapi fungerar. Ta vitaminer på morgonen och gå senare på eftermiddagen till ett solarium och sola i 30 min. Om du har friska ögon tål dem den korta stunden och kanske det kan göra din depression bättre (du ska självfallet inte ha ögonen öppna men inga mörka lock eller sånt). Fungerar för mig om än väldigt tillfälligt. Det är det lättaste att göra för att komma igång och göra annat som kan hjälpa din depression, t ex börja träna och bli riktigt svettig. Det är bra att svettas ut. Det är bara början som tar emot.

    Sedan kommer ångstattackerna på grund av något? Brukar vara något som utlöser en ångestattack (förutom din pojkvän och ditt liv), För mig är det ekonomin som tidivis har utlöst ångestattacker. Jag går då och duschar i varmt vatten och lyssnar på avslappnande musik.

  • Tow2Mater
    Liv90 skrev 2015-11-09 01:20:18 följande:

     Min pojkvän uppvisar alla tecken på Borderline men har ingen diagnos. Jag har varit med honom i 4 år och lyckas inte bryta trots att han får mig att gråta minst 2,3 gånger i veckan.


    Men bor ni ihop eller? Bor du hos foraldrarna, säg bara "det är slut" och vägra träffa honom igen. Steg 1. Gor det imorgon.
  • Tow2Mater
    KingOfKings skrev 2015-11-09 01:33:03 följande:

    Sorgligt att ni skaffat barn


    Tror TS menar just "grav depression" som i "svår",  inte graviditetsdepression...
Svar på tråden Orkar inte ens ta livet av mig