• Sail on silvergirl

Väldigt sent RUL

Vi har fått tid för RUL den 8 dec, för det fanns ingen tidigare tid. Då kommer jag, enligt sista mensens första dag, vara i v 21+6. Det känns väldigt sent... Dels för att man bara kan bestämma en korrekt tid för bf fram med RUL fram till v 22. Sen oroar jag mig för att de ska hitta något allvarligt fel. Vad jag förstår får man vara göra abort fram till v 22, och då med speciellt tillstånd. Vad sjutton händer om det visar sig att fostret har ett sånt allvarligt fel att det inte kommer att överleva, men att man ändå inte får ta bort det??
    Vi har gjort ett tidigt VUL i v 11+6, men inget KUB eller liknande.

• Svar på tråden Väldigt sent RUL
  • annasv1980

Låter inte helt klokt. Kan du söka dig till ett annat landsting? Det där måste bara din MVC fixa åt er. I tidig graviditet får man ju en akuttid för VUL bara man nämner att man är osäker på om man vill behålla barnet (i Sthlm iaf). Låt säga att ni inte vill behålla barnet om det visar sig att det finns någon avvikelse, då måste du ju ha en reell möjlighet att få göra abort utan att ansöka hos Socialstyrelsen. Det finns alltid tider bara man säger rätt saker, alla vårdinrättningar måste ha utrymme för det. Jag hade mycket krångel i min graviditet fram till v 18 och fick ofta komma samma dag. Ett RUL tar ju bara ca 20 min om bebisen ligger stilla..

• Seven Costanza

Låter sjukt sent. Prova med att ringa och ifrågasätta på detta sjukhus, annars ring annat sjukhus i landstinget. I sista hand vänd dig till annat landsting.

• Sail on silvergirl

Vad skönt att ni säger så, för det är exakt så jag känner också.
    Redan på hälsosamtalet bad jag vår bm att boka in ett RUL, då vi gör en stor tv inspelning och visste att vi inte skulle kunna när som helst. Men "man bokar inte in RUL innan inskrivningen", så det blev inte så. När vi kom dit på inskrivning (också det väldigt sent tycker jag, v 15+5). När hon väl skulle boka in det så fanns det bara en tid, den 2/12, och då är vi inte ens i stan. Nästa som fanns var den 8/12. Måste nog höra av mig... Har inget annat sjukhus i landstinget. Kan man göra detta privat?

• Seven Costanza
    Sail on silvergirl skrev 2015-11-09 07:22:38 följande:

Redan på hälsosamtalet bad jag vår bm att boka in ett RUL, då vi gör en stor tv inspelning och visste att vi inte skulle kunna när som helst. Men "man bokar inte in RUL innan inskrivningen", så det blev inte så. När vi kom dit på inskrivning (också det väldigt sent tycker jag, v 15+5). När hon väl skulle boka in det så fanns det bara en tid, den 2/12, och då är vi inte ens i stan. Nästa som fanns var den 8/12. Måste nog höra av mig... Har inget annat sjukhus i landstinget. Kan man göra detta privat?

Ja men då kanske ni får betala själva. Varför var inskrivningen så sent? Vilket landsting gäller det?
  • Sail on silvergirl

Västernorrland.
    Jag vet faktiskt inte. Ringde i v 12. Hade försökt att få komma på VUL i v 7, pga tidigare MA men det fick jag inte så jag gick privat två ggr och efter andra gången när det visade sig vara ok så bokade jag tid för inskrivning. Fick en tid redan två dagar senare och tyckte att vi kunde ta inskrivningen direkt (jag hade ett hälsosamtal innan mitt förra MA så jag tyckte inte att jag behövde ett till hälsosamtal) men det fick jag inte, utan fick vänta till v 16 (2 dagar innan jag gick i v 17) Hatar att känna att de inte har koll på läget!
    Jag kan absolut betala privat, men kan de kolla allt som måste kollas?

• annasv1980

Om ditt landsting inte kan erbjuda vård i rätt tid så kan du betala privat och ansöka om att få tillbaka pengarna i efterhand. Håller med om att det var en himla sen inskrivning också, brukar väl vara ca v 10. Vilka klåpare du har att göra med. Du måste ställa mer krav men samtidigt prioritera bebisen framför arbete..

Sail on silvergirl skrev 2015-11-09 07:22:38 följande:

• lillasysterfia

Finns flera sjukhus i västernorrland. Sundsvall, Ö-vik och Sollefteå... Jag själv ska på rul i övik om några veckor. Så borde finnas tider på något sjukhus...

• Seven Costanza
    lillasysterfia skrev 2015-11-09 23:40:41 följande:

Finns flera sjukhus i västernorrland. Sundsvall, Ö-vik och Sollefteå... Jag själv ska på rul i övik om några veckor. Så borde finnas tider på något sjukhus...

Det låter ju bra. Jag tyckte det lät konstigt med bara ett sjukhus. TS: ring något av de andra sjukhusen!
  • Cissi90
    Sail on silvergirl skrev 2015-11-09 06:52:01 följande:

Vi har fått tid för RUL den 8 dec, för det fanns ingen tidigare tid. Då kommer jag, enligt sista mensens första dag, vara i v 21+6. Det känns väldigt sent... Dels för att man bara kan bestämma en korrekt tid för bf fram med RUL fram till v 22. Sen oroar jag mig för att de ska hitta något allvarligt fel. Vad jag förstår får man vara göra abort fram till v 22, och då med speciellt tillstånd. Vad sjutton händer om det visar sig att fostret har ett sånt allvarligt fel att det inte kommer att överleva, men att man ändå inte får ta bort det??

Vi har gjort ett tidigt VUL i v 11+6, men inget KUB eller liknande.

Ring MVC och förklara läget. Är det barnmorskan som är problemet så BYT! Om hela MVC känns dåligt så byt.

Tycker också du kan ringa någon privat (som flera sagt) och se vad de säger.

Sjukt dåligt behandlad blir du iallafall.
  • JA77

Du behöver inte betala något i ett annat landsting eftersom mödrahälsovård är gratis! Om de är certifierade för rutinultraljud, då kollar man allt. 

Sail on silvergirl skrev 2015-11-09 07:37:07 följande:

Västernorrland.
    Jag vet faktiskt inte. Ringde i v 12. Hade försökt att få komma på VUL i v 7, pga tidigare MA men det fick jag inte så jag gick privat två ggr och efter andra gången när det visade sig vara ok så bokade jag tid för inskrivning. Fick en tid redan två dagar senare och tyckte att vi kunde ta inskrivningen direkt (jag hade ett hälsosamtal innan mitt förra MA så jag tyckte inte att jag behövde ett till hälsosamtal) men det fick jag inte, utan fick vänta till v 16 (2 dagar innan jag gick i v 17) Hatar att känna att de inte har koll på läget!
    Jag kan absolut betala privat, men kan de kolla allt som måste kollas?

• Sail on silvergirl

Ja, jag ska ringa dem i morgon. Sökte dem via mail i torsdags men har inte fått något svar.
    Måste också kommentera det med att prioritera barnet före jobbet...
    Det är väldigt lätt att säga när man har ett "vanligt" jobb. Men jag är i läget att jag inte har något val. Antingen är jag 100% sjukskriven eller så jobbar jag och då styr jobbet hela tillvaron. Och vara sjukskriven fast man mår bra verkar ju märkligt.
    Svårt att låta 1500 pers i publiken vänta för att jag ska på RUL liksom.

• Seven Costanza

Men visste du inte redan tidigare att det fanns fler än ett sjukhus i Västernorrlands landsting? Finns ju minst Ö-vik, Sundsvall och Sollefteå enligt lillasysterfia. Ring två andra sjukhus om de inte har tider på ditt närmsta.

• Sail on silvergirl

Kändes lite överdrivet med 20 mil till Ö-vik för att göra ett RUL tyckte jag. (Speciellt då bm glatt bokade in mig den 8 dec, hon borde väl förstå att det var sent, tycker jag)
    Men, kan man alltså mäta allt som ska mätas privat? För då går jag ju mycket hellre där.

• Seven Costanza
    Sail on silvergirl skrev 2015-11-10 20:22:46 följande:

Kändes lite överdrivet med 20 mil till Ö-vik för att göra ett RUL tyckte jag. (Speciellt då bm glatt bokade in mig den 8 dec, hon borde väl förstå att det var sent, tycker jag)

Men, kan man alltså mäta allt som ska mätas privat? För då går jag ju mycket hellre där.

Jovisst 20 mil är långt men vi som svarar i tråden vet ju inte var du bor och hur långt du har till olika sjukhus, så klart man undrar när du skriver att det bara finns ett sjukhus i ditt landsting när det visar sig att det finns tre. Att du inte ser det som ett alternativ att åka till något annat sjukhus i landstinget är ju en annan sak.

Du får väl ringa runt till de privata mottagningarna i närheten och fråga om vad de undersöker på RUL och göra en bedömning. Men det är ju säkert som JA77 skriver att är de certifierade för RUL gör de allt som man gör på landstingens RUL (JA77 är sjuksköterska så hon borde ju veta).
  • JA77
    Seven Costanza skrev 2015-11-10 20:31:45 följande:
    Jovisst 20 mil är långt men vi som svarar i tråden vet ju inte var du bor och hur långt du har till olika sjukhus, så klart man undrar när du skriver att det bara finns ett sjukhus i ditt landsting när det visar sig att det finns tre. Att du inte ser det som ett alternativ att åka till något annat sjukhus i landstinget är ju en annan sak.

Du får väl ringa runt till de privata mottagningarna i närheten och fråga om vad de undersöker på RUL och göra en bedömning. Men det är ju säkert som JA77 skriver att är de certifierade för RUL gör de allt som man gör på landstingens RUL (JA77 är sjuksköterska så hon borde ju veta).
    RUL innebär ett strukturerad koll av foster, vattnet, navelsträng och moderkaka - privat eller inte. Är man certifierad att utföra RUL, då görs det som ska göras. 
  • JA77
    Sail on silvergirl skrev 2015-11-10 20:22:46 följande:

Skulle citera ditt inlägg, men läs det jag nyss skrev! 
  • Ego Lovers

Skulle något mot förmodan vara fel med barnet så barnet inte skulle överleva utanför livmodern får man avbryta graviditeten även efter v22. Min väninna fick göra det då barnet saknade lungor. Jag hoppas verkligen att allt är som det ska för er och det låter väldigt konstigt att göra RUL i v 22 (21+6).
    Vänd dig till chefen på kliniken och ifrågasätt det. Man ska göra RUL i v 19 eller 20 (18+1 till 19+6) eftersom studierna som gjorts har påvisats att foster i dessa veckorna brukar vara jämnstora. Innan och efter dess kan det vara större skillnad.

• Seven Costanza
    Ego Lovers skrev 2015-11-10 21:53:39 följande:

Skulle något mot förmodan vara fel med barnet så barnet inte skulle överleva utanför livmodern får man avbryta graviditeten även efter v22. Min väninna fick göra det då barnet saknade lungor. Jag hoppas verkligen att allt är som det ska för er och det låter väldigt konstigt att göra RUL i v 22 (21+6).

Vänd dig till chefen på kliniken och ifrågasätt det. Man ska göra RUL i v 19 eller 20 (18+1 till 19+6) eftersom studierna som gjorts har påvisats att foster i dessa veckorna brukar vara jämnstora. Innan och efter dess kan det vara större skillnad.

Ja, väldigt märkligt att TS fått en tid hela två veckor efter sista rekommenderade graviditetsveckan för RUL. Hennes BM borde väl själv ha hjälpt till att försöka hitta en tid någon annanstans eller satt upp henne på en återbudslista etc.
Svar på tråden Väldigt sent RUL