Ångest - börjar tvivla på mitt utbildningsval (socionom)
Jag pluggar till socionom och har tidigare under utbildningen känt att jag gjort rätt val av utbildning, men nu plötsligt har jag börjat tvivla... Det som gör mig osäker är allt jag hör om att det är ett så tufft jobb, att det är hög arbetsbörda och mycket stress. Jag har tidigare lidit av depression och har fått jobba mycket med mig själv, och jag känner mig rädd för att jobbet kommer bli för tungt för mig och att jag kommer falla tillbaka i depressionen. Samtidigt så har jag alltid känt att jag vill hjälpa utsatta människor och jag anser själv att jag har en bra förmåga att sätta mig in i andras situation och att lyssna på människors livsberättelser, så på det sättet känns det rätt. Just nu håller jag dock på att totalt fastna i mina negativa tankar om att jag inte kommer klara av mitt framtida yrke. Är nere i en svacka, och jag börjar tänka att tänk om jag har för mycket problem med mig själv för att klara av att hjälpa andra människor? Jag är dessutom ganska ung, 23 år, och jag tänker att det kanske hade varit bäst om jag hade haft lite mer av både yrkes- och livserfarenhet innan jag hoppade på en utbildning inom ett såpass krävande område... Å andra sidan såg jag en utbildning som mitt enda alternativ då det hade varit i princip omöjligt för mig att flytta hemifrån utan att börja plugga.
Känner mig så förvirrad just nu, och skulle behöva råd för hur jag ska tänka eller lite uppmuntrande ord... Någon som har något tips? Eller någon som jobbar som socionom och kan säga något om hur det är, om det är mycket krävande/ stressigt?
Tacksam för svar