• Anonym­atjeje­n77
    Äldre 10 Nov 15:03
    56826 visningar
    24 svar
    24
    56826

    Ni med Amstaff, ärligt nu

    Har funderat länge på att skaffa hund, och känner nu att det börjar närma sig. 

    I alla flera år har jag tänkt att när det väl är dags, då blir det Amstaff. Vackrare, människovänligare glädjespridare får man leta efter. 

    MEN - det känns som att världen (läs: sura tanter/gubbar på internet) inte vill något annat än att övertyga mig om att dessa hundar är mördarhundar som inte vill något hellre än att sätta tänderna i deras chihuahua. 

    Jag är inte dum - jag har läst på mycket om rasens historia och att de i början var avlade för s.k "bullfights" som sedan HK. 

    Och den riktigt stora, STORA, anledningen till att jag fortfarande är så tveksam på rasen är den hundaggressiva biten. Jag vet inte vad jag skulle ta mig till om min hund någon gång oprovocerat gick till attack mot en annan hund. 

    Jag har frågat detta flera gånger på andra forum, men de enda svaren jag får låter typ "min kusins hund blev attackerad av en pitbull, den dog". 

    Jag får nästan aldrig svar från riktiga Amstaffägare, som kan på riktigt berätta för mig om hur vanligt det är med aggression mot andra hundar, hur denna yttrar sig och vad man som ägare kan göra åt detta? Är det något man bara får acceptera som en nackdel med rasen eller är hundaggression mycket ovanligare än vad det framställs som? 

    Alla arga kamphundshatande människor på nätet har nästan börjat jaga mig åt ett annat "mjukare" håll, d.v.s renodlade sällskapshundar. 

    Skulle vara jättetacksam om någon kunde giva lite klarhet i detta! 

    PS. Har kikat runt på många uppfödare, kan någon förklara varför så många "seriösa" SKK reggade Amstaff uppfödare väljer att avla på C-höfter? Att se en A- eller B-höft är nästan riktigt ovanligt.

  • Svar på tråden Ni med Amstaff, ärligt nu
  • Anonym (:))
    Äldre 12 Nov 13:45
    #11

    Min tik va aggresiv mot andra hundar som kom emot henne för snabbt, men aldrig aggresiv mot människor eller hundar som va lugna. Detta beteende övade vi bort så till slut fungerade det med alla hundar.

    Min hane va aldrig aggresiv, han va nästan för mesig, önskade nästan att han sa ifrån då och då, speciellt mot hundar som va hårdhänta mot honom. Va lite jobbigt att själv behöva gå i mellan när det hände :P

    I övrigt väldigt trevliga, lättlärda och mysiga hundar.

    Tror det är från hund till hund, precis som för oss människor :) Jag skulle dock inte skaffa amstaff igen då de kräver väldigt väldigt mycket motion som jag tyvärr inte har tid till idag.

  • Anonym (Tik)
    Äldre 12 Nov 16:39
    #12

    Vi har en amstaff som vi tog över när hon var 3 år gammal. Då helt utan grundlydnad. Jag har haft hund hela livet och även tävlat lydnad och får anse mig ha bra hundvana. Vår tik går inte ihop med alla andra hundar. Hanar går bra, tikar fungerar inte alls. Vi har särställning henne från en annan amstafftik en gång och det var ingen rolig upplevelse. Man kan inte tro det när man träffar henne. Trevligare hund får man leta efter och litar så mycket man kan lita på en hund vad gäller våra 4 barn. Otroligt barnkär och överhuvudtaget människokär. Men vi kan inte ha henne lös med tanke på att hon inte tål andra tikar.

  • Anonym (aw)
    Äldre 12 Nov 17:30
    #13

    anonym tik om du inte har stenkoll på din hund, så får du inte
    ha den lös överhuvudtaget. Och det är så med min tik med,
    hon går helst inte ihop med andra tikar,
    samt att vi bor i ett sådant område där det är koppel som gäller.
    Om du inte har 110 procentig koll att den går fot hela tiden
    vid din sida. Vissa tider på året som vid jakt osv, måste
    Alla hundar vara kopplade. Om du har haft hund förut så kan
    ske du kan klara en amstaff, men inte som första hund,
    då jag har hört att En promenad måste vara på Minst 1 timme ?

  • Äldre 16 Nov 20:32
    #14
    +1

    Söker du en hund att kunna gå i rastis med och träffa mycket andra hundar rekommenderar jag inte en hund av bull och terrier.
    Amstaffen är inte mer aggressiv än någon annan hundras och att amstaffen skulle slåss av agression stämmer inte.
    Man får inte glömma att amstaffen är avlad från pitbullen, även om det är nästan 100 år sedan amstaffen började avlas fram för helt andra ändamål än kamp så kommer gentiken ligga där.
    En "kamphund" är en ras framtagen för att slåss med andra hundar och det är precis lika naturligt för den som om en vallhund att valla, eller en jakthund att jaga.
    Sen självklart pratar vi om individer, det finns alltid undantag och det finns amstaff som aldrig skulle slåss med en annan hund (känner själv en) men min arfarenhetav rasen under 8 år är att OM den börjar slåss med en annan hund så kommer den göra betydligt mer skada än en annan ras och man ska vara medveten om vad man har i kopplet.

    Viktigt att komma igår tycker jag, e hund blir vad du gör den till....en farlig mening... ja, en hund blir mycket vad du gör den till men du kommer aldrig ifrån att den har instinkter och att det finns gener långt tillbaka som du inte kan "uppfostra" bort.

    Jag har just nu en blandras mellan amstaff och pitbull (Härkomst känd dvs stamtavla från pitbullens sida) och hon fungerar ihop med alla våra kompisars hundar. Men efter lång introduktion. Hon är absolut inte aggressiv på något sätt och leker fint med kompisarnas hundar, men om en främmande hund springer fram kommer hon med största sannolikhet att bita, då det ligger närmare i första reaktion än att leka.

    Amstaffen (nu talar jag givetvis om en renrasig sådan och inte grisen i säcken från blocket) är en fantastisk hundras på många sätt. Tycker RAS beskriver temperament väl, en hundras man ska uppforsta med mjuk hand och mjuka betoder då den är fruktansvärt förarvek enligt min åsikt, men det är en terrier så det är ingen lätt match när den kommer i könsmognad, skulle inte säga "ingen första hund" för det beror helt på vad för ambitioner ägaren har. Välj uppfödare med omsorg och kolla noga upp sjukdomar då amtaffen tyvärr har lite hälsoproblem som ex hd/ed, ataxi och allergier.

    Pma gärna om du undrar mer.

  • Äldre 13 Jan 15:52
    #15

    jag har en blandras pitbull amstaff trevligare hund kan man inte få det är störe risk att man bli ihjäl slickad en biten av henne skäller nästan aldrig sover hos mig på nätterna skall alltid sitta i knät mycket lydig går oftast lös hon kan umgås med andra hundar men alla kan inte umgås med henne 

  • Anonym (BigLo­vePitt­ams)
    Äldre 13 Jan 19:40
    #16
    kaxxa skrev 2018-01-13 15:52:50 följande:

    jag har en blandras pitbull amstaff trevligare hund kan man inte få det är störe risk att man bli ihjäl slickad en biten av henne skäller nästan aldrig sover hos mig på nätterna skall alltid sitta i knät mycket lydig går oftast lös hon kan umgås med andra hundar men alla kan inte umgås med henne 


    Gammal tråd. Men undrar hur Ts gjorde sedan ?

    För övrigt håller jag med dig helt ! Har en precis lika härligt busfrö ! :D
    Så initiativrik och vill alltid på äventyr ! Leka och brottas med pinnen är roligare än att attackera andra ! Bara man har ett bra avstånd o den kan ordet stanna, så finns inga problem!
  • Äldre 25 Jan 01:26
    #17

    Hej jag har en blandras tik som är en amstaff /American bully ,hon är värdens underbaraste hon älskar alla hundar spelar ingen roll vilka kön eller raser de är.

    Om jag ska vara helt ärlig så trode jag inte heller att jag kunde ha min hund pågrund av rasen för alla sa att dom är farliga ,att dom attackerar och sånt men jag blev helt förälskad i henne första gången jag såg henne och hon är världens underbaraste, snälla hund jag någonsin har träffat hon har aldrig attackerat någon hund eller människa människor blir oftast förälskade i henne när som träffar henne men många är livräd för henne och tror att hon ska attackera dom eller deras hundar på grund av hennes ras men jag blev så förälskad i min tik och hennes ras att vi har börjat fundera på att skaffa en till hund. Så om du har några frågor eller något så hör av dig ????.

    Och inga hundar spelar inte roll vilken ras de är ingen HUND är aggressiv om ägaren gör rätt med henne så de beror på om vad ägaren gör ,jag säger alltid att om en hund är aggresiv då har ägaren gjort fel inte hunden

  • Äldre 6 Feb 04:50
    #18
    (Såg ditt inlägg va från 2015 men tycke att jag ville skriva)
    Tycker du ska köpa just den hund ras du önskar dig. och inte lägga så mycke vikt i vad människor tycker och tänker om olika raser. jag valde Lilleman för 7år sen och kan säga att det va det bästa valet jag gjort. och för att poängtera så är han en Amstaff. jag har fått höra både positiva och negativa saker om min hund. men som igår var det Doberman, schäfer, med flera och dessa raser va ju "inge bra" och idag så är det Amstaff och Pitbull. (finns ca ett 20-tal kanske mer renrasiga Pitbull i Sverige) och du som ägare kan få vilken ras som helt och bli aggressiv om det är vad man vill. så en väldigt lång text på en så enkel fråga. Lilleman har fortfarande inte visat aggression utan är fortfarande en familjehund. 
    Och jag önskar dig lycka till med din hund 
    vill gärna tro att du köpt dig en.
  • Anonym (Under­bara amstaf­f)
    Mon 21 Mar 2022 11:22
    #19

    Blev det någon hund TS och hur har det gått isåfall?Drömmer
    Enkelt svar på din fråga att JA det är vanligt men även individs baserat. De flesta amstaffs är modiga, uthålliga, dominanta och har en vilja av stål. Majoriteten skulle aldrig vika sig för en annan hund. Problemet i detta är alla som - ?Min hund är så snäll, hunden blir vad man gör den till? och som sedan går och släpper sin hund i en rastgård med 10 andra hundar. Finns där då en hund med liknande rasegenskaper är risken stor att det kommer smälla. Och det sker nästan aldrig oprovocerat, utan för att folk inte kan läsa av sina hundar. 
    Du bör om du köper en amstaff alltid ha med i beräkningen att det kan komma att yttra sig även om ?Det går bra 9 av 10 gånger?
     Min tik visade dessa tendenser tydligt först runt 3 års åldern, vilket också är vanligt. Då rök hon ihop med en annan tik vi umgåtts med flera år under lek som blev för intensiv och snabbt övergick i allvar. De båda markerade dock bara och det hann bli lite skrapsår innan vi fick isär dem. Jag anser att som ägare till rasen har man ett stooort ansvar och man ska ha respekt för rasegenskaperna samt skadorna som kan uppstå av ett muskelpaket. Jag undviker öht umgänge med främmande hundar. De vi umgås med är hundar av ?svagare? mentalitet och som skulle lägga sig ner vid bråk, svårare än så är det inte. Tycker man det är viktigt att umgås med andra hundar, välj en annan ras. 


     

  • Anonym (Mormo­r till amstaf­f /pitbu­ll)
    Fri 15 Jul 2022 16:52
    #20

    Jag är " mormor" till en amstaff/pitbull.
    Min dotter lägger all sin lediga tid på honom. De promenerar minst 2-4 h om dagen i varierad terräng och tränar lydnad, spår och annan hjärngympa 1-2 h om dagen.

    Han är en otroligt snäll hund mot andra hundar och djur, fungerar med barn men blir lätt stirrig om det busas.
    De dagar hon inte kunnat aktivera honom som han kräver så tuggar han på diverse saker och är väldigt gåpåig, som underaktivierade hundar blir.

    Så vill du lägga x antal h på din hund i x antal år så är det en bra ras 
    Är det din först hund så välj en ras som kräver mindre aktivering.

  • Anonym (Gilla­r inte småhun­dar?)
    Fri 15 Jul 2022 17:45
    #21

    Möter ofta en sån på promenader. Hon hälsar och leker ofta med min labradorhane. Inte aggressiv alls. Kan ha dem lösa ihop på rastgård utan problem. Leker rätt vilt men det gör min med så han blir alldeles exalterad när han ser henne, svansen går som en propeller.

    Ägaren säger att hon kan bli sur på småhundar och tikar men mellanstora och stora hanhundar går bra. Så hundilskan kan vara begränsad.

  • Anonym (amst)
    Sun 15 Jan 2023 19:21
    #22

    Jag är nu ingen ägare av Amstaff, men jag har i många år varit hudvakt åt en arbetskamrats hundar när de åkt på semestrar o liknande. Hon hade även en Cane Corso.


    Båda var inget annat än underbara när de var tillsammans med mig. Amstaffen var den lydiga av de två. Trots att jag inte var dess förare så hade hon hela tiden koll på mig och vad jag ville. När jag gick ute med henne ensam så undvek jag förvisso att träffa hundar och folk så gott det nu gick, men de gånger jag mötte några så visst tittade hon på hundars vis på den andra hunden, men det var inte mycket mer det. Inga försök att dra i kopplet eller skall.


    Cane Corson däremot hade jag inte mycket pli på, hon gjorde lite som hon ville och blev ofta upphetsad i närheten av hundar. En gång mötte jag en av arbetskamratens grannar som hade nån liten hund och som tyckte att jag skulle låta dem hälsa på hennes hund eftersom de "kände varandra". De var en 20-30 meter ifrån oss.


    Jag tyckte inte det var någon bra idé eftersom jag inte är deras förare, men det var allt jag hann med att säga innan Corson reagerade och skulle rusa på hunden, Amstaffen reagerade instinktivt också. Som tur var hade jag 100 kg att sätta emot deras rusning och kunde hålla emot :)


    Men kompisen som ägde dem hade exemplarisk kontroll även på Corson..

  • Mon 6 Feb 2023 17:05
    #23
    Anonym (Gillar inte småhundar?) skrev 2022-07-15 17:45:06 följande:

    Möter ofta en sån på promenader. Hon hälsar och leker ofta med min labradorhane. Inte aggressiv alls. Kan ha dem lösa ihop på rastgård utan problem. Leker rätt vilt men det gör min med så han blir alldeles exalterad när han ser henne, svansen går som en propeller.

    Ägaren säger att hon kan bli sur på småhundar och tikar men mellanstora och stora hanhundar går bra. Så hundilskan kan vara begränsad.


    Ja allting handlar om uppfostran...
  • Sat 11 Feb 2023 14:17
    #24
    -1
    Från New York Post 2022:

    A Tennessee mother-of-two is now in stable condition with ?stitches and bite marks over her entire body? after attempting to intervene when her two pit bulls mauled her toddlers to death Wednesday.


    Kirstie Jane Bennard, 30, was severely injured by the dogs when she tried to pull them off of her 5-month-old boy, Hollace Dean, and 2-year-old girl, Lilly Jane, just outside of their home in Shelby County, Tennessee.


    Both of the children were pronounced dead at the scene, according to a Twitter post made by Shelby County Sheriff?s Office.


    Bennard?s condition is reportedly stable, but the mother has an ?uncountable amount of stitches and bite marks over her entire body, including her face,? Jeff Gibson ? the uncle of husband Colby Bennard ? wrote on Facebook.


    While details of how the attack unfolded and why the pets became aggressive remain unclear, the tragic incident reportedly lasted about 10 minutes, according to Gibson


    Gibson also said Bennard?s ?arms and legs are bandaged/wrapped up completely.?


    The family member also wrote, ?As of now it looks like there isn?t any permanent damage other than a heart that will never heal.?


     


    The pets, Cheech and Mia, were a part of the family for more than eight years without a violent incident, Kelsey Canfield ? best friend of Bennard.


    ?To say that I am at a loss for words and my heart is and has been breaking since I found out is an understatement,? wrote friend Stephanie Chipman on Facebook.


    ?Just in absolute shock. Praying so so so hard for the good Lord to hold you and your family tight and help you make your way through this. Here for you always and love you so much!?"

Svar på tråden Ni med Amstaff, ärligt nu