• Anonym (Civilingenjör?)

Vad gör en civilingenjör inom alla områden?

Vad gör en civilingenjör inom alla områden? Hur tog ni reda på vad utbildningen som ni har tänkt gå, vad för jobb det kommer leda till.

Jag har tänkt gå någon civilingenjörslinje pga pengarna/inkomsten, jag vill bli rik det är därför jag ska söka mig utomlands efter denna utbildning.

Men först måste jag veta vilken inriktning jag vill gå, jag vill ha det roligaste möjliga jobbet... Men först måste jag veta vad inriktningen kommer leda till för jobb.

Hur visste ni vilka jobb man får efter utbildningen?

• Svar på tråden Vad gör en civilingenjör inom alla områden?
  • Anonym (kortex)
    ArthurDent skrev 2015-11-11 21:23:15 följande:

Jag är civilingenjör som läste F (Teknisk Fysik). 
    Kjell2 glömde att nämna att man även kan bli astronaut .
    Civilingenjörer löser problem, och eftersom det finns problem på så många områden så finns det hur många uppgifter för civilingenjörer som helst.

Själv blev jag civilingenjör för att jag ville jobba som utvecklare, något som var otroligt roligt i många, många år. Sedan var det lite "been there, done that" och jag ville göra något annat så nu fiffar jag runt och hjälper till rent allmänt med att förändra verksamhet och dess IT-stöd. Jag är nöjd med lönen (men det säger jag inte vid löneförhandlingarna förstås ).

Som andra redan skrivit så bör man vara intresserad av matte och övriga ämnen som läses, och det räcker inte med att lägga in X timmar i veckan, man måste fatta också. Känner man att 1,8 på högskoleprovet är omöjligt så tror jag att det är dumt att slösa bort tid på att börja, ärligt talat.