• Anonym (Civilingenjör?)

Vad gör en civilingenjör inom alla områden?

Vad gör en civilingenjör inom alla områden? Hur tog ni reda på vad utbildningen som ni har tänkt gå, vad för jobb det kommer leda till.

Jag har tänkt gå någon civilingenjörslinje pga pengarna/inkomsten, jag vill bli rik det är därför jag ska söka mig utomlands efter denna utbildning.

Men först måste jag veta vilken inriktning jag vill gå, jag vill ha det roligaste möjliga jobbet... Men först måste jag veta vad inriktningen kommer leda till för jobb.

Hur visste ni vilka jobb man får efter utbildningen?

• Svar på tråden Vad gör en civilingenjör inom alla områden?
  • Anonym (kortex)
    ArthurDent skrev 2015-11-11 21:23:15 följande:

Jag är civilingenjör som läste F (Teknisk Fysik). 
    Kjell2 glömde att nämna att man även kan bli astronaut .
    Civilingenjörer löser problem, och eftersom det finns problem på så många områden så finns det hur många uppgifter för civilingenjörer som helst.

Själv blev jag civilingenjör för att jag ville jobba som utvecklare, något som var otroligt roligt i många, många år. Sedan var det lite "been there, done that" och jag ville göra något annat så nu fiffar jag runt och hjälper till rent allmänt med att förändra verksamhet och dess IT-stöd. Jag är nöjd med lönen (men det säger jag inte vid löneförhandlingarna förstås ).

Som andra redan skrivit så bör man vara intresserad av matte och övriga ämnen som läses, och det räcker inte med att lägga in X timmar i veckan, man måste fatta också. Känner man att 1,8 på högskoleprovet är omöjligt så tror jag att det är dumt att slösa bort tid på att börja, ärligt talat. 

Att söka sig utomlands som civilingenjör kan förstås vara lönsamt. Min äldste son som läser på Data och har ca 1/3 kvar till examen har just fått ett "internship" på Apple i USA på knappt ett år. Han räknar med att det kommer att ge honom tillräckligt för kunna betala tillbaka redan tagna studielån och göra att han inte behöver ta mer lån för de år som är kvar.

Du är ingenjör själv och har inte förhindrat att din son också blir det? Hur tänker du där?
  • ArthurDent
    Anonym (kortex) skrev 2015-11-11 21:27:03 följande:
    Du är ingenjör själv och har inte förhindrat att din son också blir det? Hur tänker du där?
    Förhindrat? Hur tänkte DU där? 
    Alla mina barn vet att om de inte vill bli strykta ur testamentet så är det KTH som gäller. Jag har redan två där och satsar kallt på en trippel. Kan det bli en fysiker nu, Gud? 

På förekommen anledning så vill jag påpeka att jag skämtar och mina barn får bli vad de vill. Men eftersom jag tackar min lyckliga stjärna över att jag blev civilingenjör och haft oerhört roligt både på KTH och i arbetslivet så är det ju inget jag avskräcker ifrån direkt.
  • Anonym (kortex)
    ArthurDent skrev 2015-11-11 21:33:25 följande:
    Förhindrat? Hur tänkte DU där? 
    Alla mina barn vet att om de inte vill bli strykta ur testamentet så är det KTH som gäller. Jag har redan två där och satsar kallt på en trippel. Kan det bli en fysiker nu, Gud? 

På förekommen anledning så vill jag påpeka att jag skämtar och mina barn får bli vad de vill. Men eftersom jag tackar min lyckliga stjärna över att jag blev civilingenjör och haft oerhört roligt både på KTH och i arbetslivet så är det ju inget jag avskräcker ifrån direkt.
    Men om du själv arbetar som ingenjör så måste du väl också märka av att dom jobben håller på att lämna Sverige i stadig takt? Att det inte finns någon framtid för en ingenjör i Europa/USA.
  • Anonym (F:are)

Här har du en till F:are som idag jobbar inom industrin med nåt som skulle kunna kallas processutveckling/verksamhetsstöd för en viss del av verksamheten.

Är ditt enda mål att bli rik tror jag inte en civilingenjörsutbildning inom de tyngre ämnena som E eller F är nåt för dig. Att ta sig igenom själva utbildningen kräver mer än du varit med om hittills. Är du en bra datateknisk grund och intresse kan D vara ett alternativ som inte är för svårt och så kan man alltid läsa I.

Man måste verkligen inte vara en övermänniska för att klara en civing-utbildning, men det är inte lätt. Jag har alltid haft lätt för mig, satte 2.0 på HP utan problem som 18-åring och fick MVG i alla ämnen utom 1 på gymnasiet. F däremot var TUNGT! Det kräver antingen riktigt skarp intelligens, genuint intresse eller bra studiedisciplin (helst alla tre i någon mån). Bäst skulle jag säga att det gått för dem som har en bra disciplin och studieteknik.

Men vill du bara bli rik, läs tex. på HHS eller till tandläkare och flytta till Storbritannien.

• ArthurDent

Nej, det är inget som märks i min bransch alls. 

Visst försöker man få till outsourcing om det var det du tänkte på men det funkar som regel så himla dåligt kommunikationsmässigt att det behövs massor med kvalificerat folk mellan kund och outsourcingföretag för att det ska fungera.

• ArthurDent
    Anonym (kortex) skrev 2015-11-11 21:35:58 följande:
    Men om du själv arbetar som ingenjör så måste du väl också märka av att dom jobben håller på att lämna Sverige i stadig takt? Att det inte finns någon framtid för en ingenjör i Europa/USA.
    Glömde citera,men det framgår väl att mitt inlägg var svar till dig tror jag...
  • Anonym (kortex)
    ArthurDent skrev 2015-11-11 21:41:19 följande:

Nej, det är inget som märks i min bransch alls. 

Visst försöker man få till outsourcing om det var det du tänkte på men det funkar som regel så himla dåligt kommunikationsmässigt att det behövs massor med kvalificerat folk mellan kund och outsourcingföretag för att det ska fungera.

Jag håller inte med dig, jag arbetar själv med outsourcing och kan absolut se att om 15 år kommer nästan ingen utveckling finnas kvar i Sverige. Det är också bara att kolla på företag som Ericsson, dom har snart flyttat nästan allt från Sverige till låglöneländer. Det är egentligen bara IT som är den enda branschen för ingenjörer som fortfarande fungerar i Sverige och den har inte många år kvar heller.
    Vi ska inte ljuga om det, det är en dålig arbetsmarknad för ingenjörer i Sverige. Minns själv att sextiotalist som deltar i tråden själv har sagt att hennes bransch går dåligt och att hon varit arbetslös under långa perioder tidigare.
  • silhuett

När jag var 16 år visste jag att jag ville bli produktutvecklare. Jag hade lätt för mig på gymnasiet, fick MVG i en tredjedel av ämnena och typ VG i resten (några enstaka G). Då kämpade jag inte ens för betygen.  

Direkt efter gymnasiet råkade jag bli gravid, och bildade då familj och så vidare. Fem år efter studenten läste jag ett naturvetenskapligt basår på universitetet för att kunna komma in på civilingenjörsutbildningen i produktutveckling (saknade en del ämnen).

Sen kom jag äntligen in! Som jag hade längtat i hela 8 år! Jag var peppad till 100%, men fick lite av en chock när jag började studera. Kuggade nästan varenda tenta, fastän jag hade haft lätt för matematik under gymnasiet. Fick kämpa enormt hårt för att komma upp i 75% godkänt varje termin (så att man kan få fortsatt CSN).

Den sista terminen under tredje året gick jag in i väggen. Jag ville så gärna uppfylla min dröm att bli produktdesigner, men kroppen och psyket orkade inte mer. Blev sjukskriven och blev tvungen att hoppa av studierna.

Under mitt sista år på civilingenjörsutbildningen läste vi en kurs tillsammans med arbetsterapeututbildningen, och jag fattade genast intresse för det yrket. De följande 3 åren efter att jag hade hoppat av studierna hade jag ströjobb och var sjukskriven om vartannat . Till sist vågade jag ta steget att söka till arbetsterapeututbildningen istället. Även den är hektisk, men på ett helt annat sätt, och jag tror även att det är ett yrke som kommer passa mig (dessutom kan man komma in i produktutvecklingsbranschen även den vägen).

Det jag ville säga var... civilingenjörsstudier är tufft! Hade jag inte haft en så brinnande längtan efter just det yrket hade jag hoppat av efter första terminen. Utan intresset och/eller talang för tekniska ämnen kommer det bli tufft för dig. Och du kan aldrig veta vad du kommer jobba som i framtiden. Allting kan förändras.
    Satsa på något du tycker är roligt och som du är duktig på.

• ArthurDent
    Anonym (kortex) skrev 2015-11-11 21:51:06 följande:
    Jag håller inte med dig, jag arbetar själv med outsourcing och kan absolut se att om 15 år kommer nästan ingen utveckling finnas kvar i Sverige. Det är också bara att kolla på företag som Ericsson, dom har snart flyttat nästan allt från Sverige till låglöneländer. Det är egentligen bara IT som är den enda branschen för ingenjörer som fortfarande fungerar i Sverige och den har inte många år kvar heller.
    Vi ska inte ljuga om det, det är en dålig arbetsmarknad för ingenjörer i Sverige. Minns själv att sextiotalist som deltar i tråden själv har sagt att hennes bransch går dåligt och att hon varit arbetslös under långa perioder tidigare.
    Ok, om ni lyckas få till självgående outsourcing som inte kräver folk emellan så är ni att gratulera.

I mitten av finanskrisen så var det en tung period, men nu är problemet för oss och andra i vår bransch att hitta folk som vanligt.
  • Anonym (Twix)
    Anonym (kortex) skrev 2015-11-11 19:40:42 följande:
    Det jag menade med risk var att det kryllar ju inte av doktorandplatser för ekonomer, så risken är mycket stor att ts blir utan då och får konkurrera på arbetsmarknaden med sin ekonomexamen och det kan nog bli ganska trist.
    Trist att det har blivit så här, man skulle ha varit indier eller kines :(
    I Indien kan du inte missa en enda tenta för då åker du ut, det står 1000 pers i kö för att ta din plats om du inte håller måttet. Jämfört med i Indien så är det lika lätt att få doktorandplats i Sverige som att skita om man är något över medelbegåvad och arbetsam.

I Kina kan du bara göra karriär om du är med i partiet och känner rätt folk, annars kan du stanna på risfältet oavsett begåvningsnivå.

Seriöst, det är lättare att få studera och forska i Sverige än i de flesta länder skulle jag säga. Vi har hur många chanser som helst jämfört med andra.
Svar på tråden Vad gör en civilingenjör inom alla områden?