• Anonym (Civilingenjör?)

Vad gör en civilingenjör inom alla områden?

Vad gör en civilingenjör inom alla områden? Hur tog ni reda på vad utbildningen som ni har tänkt gå, vad för jobb det kommer leda till.

Jag har tänkt gå någon civilingenjörslinje pga pengarna/inkomsten, jag vill bli rik det är därför jag ska söka mig utomlands efter denna utbildning.

Men först måste jag veta vilken inriktning jag vill gå, jag vill ha det roligaste möjliga jobbet... Men först måste jag veta vad inriktningen kommer leda till för jobb.

Hur visste ni vilka jobb man får efter utbildningen?

• Svar på tråden Vad gör en civilingenjör inom alla områden?

Sextiotalist, vakna upp nu... Du är civilingenjör inom elektroteknik, vad gör dom?

• Kjell2

Har läst F. Från min kurs jobbar vi som VD, radarkonsult, lärare, projektledare, professor, sjukhusfysiker, filantrop, egenföretagare, officer, produktutvecklare, forskningschef, programerare, vapensäljare, chefsanalytiker mm

Kjell2 skrev 2015-11-11 10:41:32 följande:

Har läst F. Från min kurs jobbar vi som VD, radarkonsult, lärare, projektledare, professor, sjukhusfysiker, filantrop, egenföretagare, officer, produktutvecklare, forskningschef, programerare, vapensäljare, chefsanalytiker mm

Vad är F? Vilken inriktning läste du?

Hur visste du på förhand vad man kan få jobb som på just den inriktningen? Det finns inte direkt någon information på nätet om det.
  • Kjell2
    Anonym (Civilingenjör?) skrev 2015-11-11 13:21:54 följande:
    Vad är F? Vilken inriktning läste du?

Hur visste du på förhand vad man kan få jobb som på just den inriktningen? Det finns inte direkt någon information på nätet om det.
    F = Teknisk Fysik
    Jag visste inte i detalj, bara att jag ville bli ingenjör. Hade äldre släktingar som jobbade som ingenjör och det verkade rätt.
    Kjell2 skrev 2015-11-11 13:34:15 följande:
    F = Teknisk Fysik
    Jag visste inte i detalj, bara att jag ville bli ingenjör. Hade äldre släktingar som jobbade som ingenjör och det verkade rätt.
    När du skulle söka jobb, hur visste du vilka jobb du skulle kunna få? Till exempel om man är jurist så vet man att man får jobb på advokatbyrå, banker osv... Men civilingenjör är lite luddigt, man vet liksom inte var man kommer jobba... Jag tror inte 20 åringar vet om var dom kommer jobba efter utbildningen... I så fall var tog det reda på det?
  • Steven01

Det spelar verkligen ingen roll vilken inriktning du läser, dom flesta jobbar ändå inte med det sen. Det är väl bara dom med bristande hygien och/eller asperger som sitter och räknar. Realiteten och pengarna kommer när man blir chef så det bör man nog beakta om man kan tänka sig att bli.

• Kjell2
    Anonym (Civilingenjör?) skrev 2015-11-11 13:38:28 följande:
    När du skulle söka jobb, hur visste du vilka jobb du skulle kunna få? Till exempel om man är jurist så vet man att man får jobb på advokatbyrå, banker osv... Men civilingenjör är lite luddigt, man vet liksom inte var man kommer jobba... Jag tror inte 20 åringar vet om var dom kommer jobba efter utbildningen... I så fall var tog det reda på det?
    Jag visste inte men kännde till att företag som Ericsson, ASEA, Saab mm behövde ingenjörer.

Under utbildningen var vi på studiebesök och olika företagsbesök där jag lärde mig en del. Sen kan man alltid läsa annonser.

• Anonym (Det kan man inte)

Jag tror att det är få civilingenjörer (eller ingenjörer överlag) som jobbar med det de hade tänkt från början... Jag vet många civilare som utbildat sig inom ett område men som jobbar med något helt annat. Dessutom så är man inte som ingenjör lika nischad efter avklarad utbildning som tex sjuksköterskor är. Sedan så är konkurrensen hög. Dessutom så är det så mycket mer som påverkar om man får de välbetalda jobben, som personlighet, tur, skicklighet, kontakter etc

Men vill du öka dina chanser att lyckas få JOBBET så ser du till att få dubbla examen, tex ingenjör och ekonom. Många företag ser helst att deras ledare har både det ekonomiska och det tekniskt analytiska. Sedan vilken exakt inriktning på utbildningen du väljer spelar mindre roll om du inte redan idag vet mer specifikt vilket område du vill nischa dig in på men jag förmodar att du bara är ute för att tjäna pengar?

Ett annat tips att söka till någon av de större internationellt mer kända skolorna så som Harvard, Yale etc. Om inte annat så för en period som utbytesstudent. Det ökar också chanserna att stå ut bland alla andra sökande

Så: man kan inte se på utbildningarna exakt vad man kommer att jobba med när man är klar så låt ditt intresse styra. Det gör det dessutom lättare att lyckas med dina studier och få bra resultat

Anonym (Det kan man inte) skrev 2015-11-11 13:46:43 följande:

Jag tror att det är få civilingenjörer (eller ingenjörer överlag) som jobbar med det de hade tänkt från början... Jag vet många civilare som utbildat sig inom ett område men som jobbar med något helt annat. Dessutom så är man inte som ingenjör lika nischad efter avklarad utbildning som tex sjuksköterskor är. Sedan så är konkurrensen hög. Dessutom så är det så mycket mer som påverkar om man får de välbetalda jobben, som personlighet, tur, skicklighet, kontakter etc

Men vill du öka dina chanser att lyckas få JOBBET så ser du till att få dubbla examen, tex ingenjör och ekonom. Många företag ser helst att deras ledare har både det ekonomiska och det tekniskt analytiska. Sedan vilken exakt inriktning på utbildningen du väljer spelar mindre roll om du inte redan idag vet mer specifikt vilket område du vill nischa dig in på men jag förmodar att du bara är ute för att tjäna pengar?

Ett annat tips att söka till någon av de större internationellt mer kända skolorna så som Harvard, Yale etc. Om inte annat så för en period som utbytesstudent. Det ökar också chanserna att stå ut bland alla andra sökande

Så: man kan inte se på utbildningarna exakt vad man kommer att jobba med när man är klar så låt ditt intresse styra. Det gör det dessutom lättare att lyckas med dina studier och få bra resultat

Aa, det är bara pengarna jag är ute efter... Men jag måste liksom veta på vilket sätt jag kommer jobba före jag startar, jag vill välja den roligaste inriktningen som går.
  • Anonym (Det kan man inte)
    Anonym (Civilingenjör?) skrev 2015-11-11 13:50:44 följande:
    Aa, det är bara pengarna jag är ute efter... Men jag måste liksom veta på vilket sätt jag kommer jobba före jag startar, jag vill välja den roligaste inriktningen som går.
    Gå in på de olika utbildningarna och läs på vad det står där. Vill du tex jobba inom läkemedelsforskning kan biokemi vara din grej. Gillar du datorer kan det vara din inriktning. Vill du vara med och bygga infrastruktur är det väg och vatten osv

Men som sagt var, med enbart en civilingenjörsutbildning i bagaget är du inte garanterad ett topp jobb, det krävs dessutom mycket av dig som person
Svar på tråden Vad gör en civilingenjör inom alla områden?