• Anonym (ekonomi)

Att tänka på ekonomiskt innan skilsmässa

Min man och jag är på väg att separera för att sen skilja oss med största sannolikhet. 
    Vi bor fortfarande tillsammans och ska göra det tills vi hittar något mindre boende och då växelvis bo i vårt hus och i den lägenhet vi hittat eftersom vi har ganska små barn så vi vill att de ska få vara kvar i huset medans vi vuxna flyttar på oss några dagar i taget.
    Min man vill ha kvar huset så vi har sagt att vi ska bo växelvis i huset ungefär fram till sommaren och då ska jag hitta något där jag kan ha barnen. 
    Vi har haft eller har ju fortfarande helt genemsam ekonomi. 

Min fråga är vad jag ska tänka på nu, medans vi är vänner (vet inte om det kommer att ändras...), medans jag har full kontroll över vår ekonomi, medans vi har huset tillsammans?
    En fundering jag har är: vi amorterar rätt mycket nu. Är det vettigt för mig att fortsätta med det om han ska ta över huset? 
    Ska jag försöka köpa på mig saker till mitt boende till senare medans vi både betalar det, för vi kommer ändå dela sen vid skilsmässan?

Övriga råd och tankar mottages gärna. 

• Svar på tråden Att tänka på ekonomiskt innan skilsmässa
  • Fjäril kär

det jag skulle råda dig till att nu på bums stört se till att du har en helt egen ekonomi. Du måste ha koll på att du har råd att klara dig själv . Tänk över vilka kostnader du kommer att få (hyra, el , telefon, bredband, tv, bil, försäkring, busskort, dagisavgift osv) 

För som du säger, det kan braka käpprätt och så är ni inte längre vänner utan ni inser att ni måste flytta och skilja er här och nu och då är det inte längre läge att försöka räkna pengar och vems som är vad utan då måste allt sånt vara löst.

Gå till banken redan nu och red ut vad som är vettigast när det gäller amortering och vem som ska betala vad, det är viktigt eftersom du måste veta vilka pengar du har att röra dig med när du ska betala egen hyra och ditt eget hushåll.  För nej du ska inte behöva amortera huset samtidigt som du ska betala en stor hyra i en lägenhet och löpande kostnader där . 

Är ni gifta ska en bodelning göras givetvis men det är väl bra att tänka realistiskt och framåt och köpa saker som du vet att du kommer att behöva i ditt eget boende, och dessa saker ska ju inte ingå i bodelningen. 

• FrökenKanSjälv

Även om det blir din man som stannar kvar i huset så ska han ju fortfarande köpa ut dig, dvs amorteringarna gör att du får mer pengar den dag han köper ut dig.

När det gäller möbler och prylar till hemmet så ska även dessa delas upp. Han får inte behålla alla möbler och alla köksredskap och alla barnens leksaker bara för att det är han som bor kvar. Om ni köper ett gemensamt mindre boende kommer ni ju att få köpa en del nytt till det så det kommer att finnas en del dubletter redan. I övrigt rekommenderar jag att vänta med inköp tills du faktiskt vet vad du behöver (och tills du vet vilken stil du kommer ha i ditt nya hem).

• FrökenKanSjälv
    Fjäril kär skrev 2015-11-11 07:23:56 följande:

det jag skulle råda dig till att nu på bums stört se till att du har en helt egen ekonomi. Du måste ha koll på att du har råd att klara dig själv . Tänk över vilka kostnader du kommer att få (hyra, el , telefon, bredband, tv, bil, försäkring, busskort, dagisavgift osv) 

För som du säger, det kan braka käpprätt och så är ni inte längre vänner utan ni inser att ni måste flytta och skilja er här och nu och då är det inte längre läge att försöka räkna pengar och vems som är vad utan då måste allt sånt vara löst.

Gå till banken redan nu och red ut vad som är vettigast när det gäller amortering och vem som ska betala vad, det är viktigt eftersom du måste veta vilka pengar du har att röra dig med när du ska betala egen hyra och ditt eget hushåll.  För nej du ska inte behöva amortera huset samtidigt som du ska betala en stor hyra i en lägenhet och löpande kostnader där . 

Är ni gifta ska en bodelning göras givetvis men det är väl bra att tänka realistiskt och framåt och köpa saker som du vet att du kommer att behöva i ditt eget boende, och dessa saker ska ju inte ingå i bodelningen. 

Under tiden de har två gemensamma boenden så betalar båda två för både huset och lägenheten. Den dagen då de ska skiljas på riktigt gör man en bodelning och då får mannen köpa ut ts ur huset.
  • Fjäril kär
    FrökenKanSjälv skrev 2015-11-11 07:31:58 följande:

Under tiden de har två gemensamma boenden så betalar båda två för både huset och lägenheten. Den dagen då de ska skiljas på riktigt gör man en bodelning och då får mannen köpa ut ts ur huset.

Ja och under tiden gör man klokt i att ta reda på att det också är möjligt.
  • Anonym (ekonomi)

Jo, jag har koll på min ekonomi så att jag har pengar, både så att jag klarar mig nu och när vi skiljer oss. Jag är den som har skött all vår ekonomi. Min man frågade mig om han skulle ha pengar att behålla huset :). 

Köpa ut mig från huset kommer inte att ske förrän tidigast till sommaren då vi faktiskt skiljer oss. 

Finns det något annat jag ska vara smart och göra nu när vi har gemensam ekonomi? Köpa, lägga undan pengar eller nåt?

• Anonym (tips)

Det beror ju på vad din moral säger men alla pengar delar ni på sen, även om du har sparat till dig själv på eget konto så ta ut kontanter isf om du vill spara undan medan ni fortfarande har gemensam ekonomi. Samma gäller eg saker som du köper nu till ditt nya boende, han har rätt till halva värdet av dem. Så klart kan ni skriva papper om det, men iaf jag hade blivit ganska sur om min partner ville spara undan pengar till sig själv av våra pengar. Men han kan ju spara lika mycket han på eget bevåg om han vill.

Ang att dela på sakerna, man har rätt till halva VÄRDET av alla saker, ibland kan det vara en fördel att få en extra summa pengar för den som flyttar. Soffan kanske blir för stor på nya stället, man kanske vill ändra stil osv.

Det råder jag er till att göra upp om medan ni är vänner. Kom överens om vad soffa och annat är värt idag, det beror ju lite på skick och hur gamla sakerna är.

• Anonym (ekonomi)

Bra tips, tack.

• Anonym (tips)

Och se till att allt är skriftligt Ingen av er vet hur ni känner om sex månader

• Anonym (ekonomi)

Jag skulle vilja spara undan de pengarna jag har sparat undan till mig själv eftersom jag har under delar av vårt förhållande försörjt min man och har nu ganska mycket mer sparat än honom. 
    Han har ett dyrt fritidsintresse vilket har gjort att han inte har sparat undan lika mycket som mig. 

Jag har pratat med honom om det, att jag vill behålla mina pengar och det säger han nu att det är klart att jag ska göra det. 

Jag är också lite orolig att hans föräldrar ska lägga sig i, för det är mycket penga-fokus i den familjen. Min man säger att hans föräldrar ska skita i vad vi gör, men som sagt, skulle vi bli ovänner vet man inte hur det går då...

• Fjäril kär

Har ni äktenskapsförord?

Väldigt bra läge att skriva sånt nu så har ni löst pengar och prylar när ni ska bodela.

• Anonym (Klararmigbraiallafall)
    Anonym (ekonomi) skrev 2015-11-11 08:18:35 följande:

Jo, jag har koll på min ekonomi så att jag har pengar, både så att jag klarar mig nu och när vi skiljer oss. Jag är den som har skött all vår ekonomi. Min man frågade mig om han skulle ha pengar att behålla huset :). 

Köpa ut mig från huset kommer inte att ske förrän tidigast till sommaren då vi faktiskt skiljer oss. 

Finns det något annat jag ska vara smart och göra nu när vi har gemensam ekonomi? Köpa, lägga undan pengar eller nåt?

Jag var schyst och lät mig köpas ut till ett "kompispris" för att barnen fortfarande skulle ha en fast punkt. Men mindre än ett år senare så säljer ex huset för att flytta till ett gemensamt hus med sin nya. Så kan det gå om man är lite för snäll och vill väl. Så ta det du ska ha till fulla värdet.
  • Kjell2

Genomför bodelningen nu. Sen kan ni alltid ångra er senare.

• Anonym (tips)

Min man har också en dyr hobby och kan inte spara så mycket. Han är överlag dålig på ekonomi så vi har varsin lika stor summa vi kan göra vad vi vill med, resten rörs inte utan att prata med varandra först.

Om du redan nu har sparat pengar och ni gör en bodelning nu så tror jag du får behålla dina pengar om det skrivs in. Annars får du börja ta ut dem nu så du inte strax innan bodelning tar ut dem för då kan du tvingas dela dem iaf har jag för mig.

• Anonym (Egon Kjerrmann)

* Upprätta äktenskapsförord per omgående 

*Ta kontakt med bodelningsman och förrätta bodelning under pågående äktenskap

Efter detta är ni fria att skilja er när ni vill och hur ni vill, allt är redan delat, betalat och klart. 

• Anonym (ekonomi)

Tack så mycket. 

Jag ska nog göra det. 

• FrökenKanSjälv

Angående att plocka ut pengar eller flytta till egna konton så räknas de pengarna in i bodelningen om det finns misstanke om att man "gömt undan" pengarna.

• Anonym (Mia)

Bodelningen rekommenderas att göras från det datumet då ni skickar in skilsmässoansökan (då den registreras his tingsrätten). Ta utdrag på värden på fonder och bankkonton för det datumet. Separera er ekonomi så ni kör eget efter att ansökan skickats in. Vi valde dock att ha ICA och COOP kontona kvar som gemensamma men handlade endast mat gemensamt på dem, bodde ihop ca tre månader efter att ansökan skickats in. Om ni bestämmer att han ska ha kvar huset så föreslår jag att ni bokar värdering I samma veva så den är från det datumet. Han betalar sedan amortering och du betalar halva räntan (som hyra) samt andra löpande utgifter (el, tv, bredband, V/A) så länge du bor kvar. Om någon av er gör en lotterivinst eller får ett arv efter att skilsmäsoansökan har registrerats så tillfaller de pengarna endast den personen, de kommer inte att ingå i bodelningen.

• Anonym (tips)
    FrökenKanSjälv skrev 2015-11-12 14:45:09 följande:

Angående att plocka ut pengar eller flytta till egna konton så räknas de pengarna in i bodelningen om det finns misstanke om att man "gömt undan" pengarna.

Vilket var precis vad jag skrev. Om hon tar ut kontanter då och då så är det svårt att bevisa att hon gjort det för att spara undan dem. Dessutom har mannen sagt att det är ok med honom så går det att få in i bodelningen så är ju det bra.
  • Anonym (Klararmigbraiallafall)
    Anonym (ekonomi) skrev 2015-11-11 07:15:16 följande:

Min man och jag är på väg att separera för att sen skilja oss med största sannolikhet. 
    Vi bor fortfarande tillsammans och ska göra det tills vi hittar något mindre boende och då växelvis bo i vårt hus och i den lägenhet vi hittat eftersom vi har ganska små barn så vi vill att de ska få vara kvar i huset medans vi vuxna flyttar på oss några dagar i taget.
    Min man vill ha kvar huset så vi har sagt att vi ska bo växelvis i huset ungefär fram till sommaren och då ska jag hitta något där jag kan ha barnen. 
    Vi har haft eller har ju fortfarande helt genemsam ekonomi. 

Min fråga är vad jag ska tänka på nu, medans vi är vänner (vet inte om det kommer att ändras...), medans jag har full kontroll över vår ekonomi, medans vi har huset tillsammans?
    En fundering jag har är: vi amorterar rätt mycket nu. Är det vettigt för mig att fortsätta med det om han ska ta över huset? 
    Ska jag försöka köpa på mig saker till mitt boende till senare medans vi både betalar det, för vi kommer ändå dela sen vid skilsmässan?

Övriga råd och tankar mottages gärna. 

Ä fan brukar inte funka bra och hålla på och flytta runt mellan en lägenhet och gamla huset. Nä gå all in och gör en 50/50 delning direkt och då kan du flytta till din lägenhet permanent. Tänk tex om han träffar en ny som ska "bo" med han i era gemensamma lägenhet och hus? Inte så kul... Sen tror jag det är bättre för barnen och göra ett rejält avstamp och få bygga upp nya rutiner hos mamma och pappa.
Svar på tråden Att tänka på ekonomiskt innan skilsmässa