• terfje

Allmänt bio/bonus

Vill säga direkt att här vill jag ha en allmän dialog inte att de som svarat på mina tidigare trådar ska börja hacka och ifrågasätta min situation.

Jag har på enbart ett par trådar fått uppfattningen av att:

Är du bonusmamma så ska du hålla alla funderingar inom dig själv och aldrig ifrågasätta eller i alla fundera på något biomamman gör?

Biomamman gör aldrig fel?

Funderar du på något som biomamman gör och ventilerar på detta forum så tror de flesta att man säger allt till biomamman om vad man tycker och inte tycker och då terroriserar mamman?

De flesta tycker att för att pappan är boendeförälder så ska han flytta närmre aldrig att mamman kan flytta tillbaka?

Kort och gott ska man som bonus aldrig säga ett knyst.

• Svar på tråden Allmänt bio/bonus
  • terfje

Visst det är lite förenklat men det är den bilden jag har fått utav vad som skrivs här på FL.

För att jag tyckte si och så om mammans beteende och då jag inte har barn erfarenhet sedan tidigare så vill jag lära mig och ventilera vilket tas direkt för att jag säger precis allt detta till mamman vilket jag inte gör men jag funderar.
    Det tas för att terroriserar mamman.

För att jag är vän med henne på Facebook så är jag sjuklig och min kille ska fundera på vem han är ihop med.

Jag tänker mycket och älskar att diskutera.

• terfje
    Anonym (K) skrev 2015-11-12 16:25:36 följande:

Jag tror att du skulle få mer nyanserade svar i dina trådar om du ställde öppna frågor istället för att tala om vad du tycker att biomamman gör för fel. Det blir liksom självuppfyllande att du får mothugg av några när du redan i trådstarten tydligt talat om att du tycker att biomamman gör fel i en viss fråga.

Hur skulle du skrivit vill ha svar på varför tror alla på FL för att man har en åsikt så har man talat om det för mamman.

Vill lära mig mer om föräldraskap och hur man ska vara som bonusmamma då jag är det på heltid.
  • terfje

Både LFF och intressant har en poäng. Jag känner mycket som LFF att man har inte rättigheter som bonusmamma. Jag kan allt dansa efter bio mammans noter, men att det första man har en åsikt så är man farlig för barnet.

• terfje

Eller en bio mamma som bara ser fel på bonus och tycker hon är bara jobbig mest.

• terfje

Jag älskar min bonus och bryr mig om henne. Att ställa frågor om hur man ska förhålla sig till bio mamman och kanske fråga skulle ni gjort så eller så kan man knappast göra härinne. Det bli snabbt en hektisk ton.

Vilket förvånade mig väldigt.

Jag är i en helt ny värld för mig som heltids bonus mamma med noll i barn erfarenhet då jag inte har några egna barn än.

Då ställer man dumma frågor.

• terfje
    Sanaria skrev 2015-11-12 22:57:53 följande:

Fast i den tråd som blev hektisk/hetsig var det inte så att du frågade om råd, utan du sökte medhåll om att biomamman var konstig. Om man skriver på det sättet får man ofta mothugg. Sen kan jag hålla med om att en av dem som skrev var överdrivet agressiv.

Jag undrade om det var normalt att göra på ett visst sätt. Skrev det på helt fel sätt helt enkelt och får lära mig av mitt misstag.

Det är svårt att få det att inte låta som att jag klankar ner på mamman. Något jag får träna på helt enkelt.
  • terfje
    Brumma skrev 2015-11-13 06:18:07 följande:

Ja absolut :)

Men i varje tråd bo usmamman säger ngt minsta negativt om barnen, sin relation till barnen eller barnens mamma blir det väldigt snabbt häxjakt.

Jag är en av dem som brukar iallafall försöka uppväga det då jag inte förstår hur man kan döma ngn pga ett prefix och inte se förbi sina egna förutfattade meningar.

Bonusmammor har naturligtvis lika stor "rätt" att beklaga sig som en biologisk mamma som är trött på tillvaron ibland ;)

Mycket bra skrivet. Känns lite som att man blir utmålad som häxa när man undrar hur mamman beter sig mot sitt barn. Vissa saker var onödigt att undra över det förstår jag. Men vågar inte fråga eller undra något som är negativt kring bio mamman längre.
  • terfje
    Brumma skrev 2015-11-13 18:43:15 följande:

Nej. Det är inte alltid så enkelt. Barn påverkas.

Hur var det med mammans ansvar?

Nej det är inte så enkelt. När en mamma som känner sig hotad av pappans nya kan vad som helst hända och då hjälper det ofta föga vad mannen säger.
  • terfje
    Brumma skrev 2015-11-13 19:45:39 följande:
    Inte bara därför skulle jag tro. .

Enligt min erfarenhet är det ofta så att mamman helt enkelt anser sig vara den enda förälder som betyder ngt. Och tycker pappan eller bonusmamman annorlunda MÅSTE det motarbetas..

Tror även att många mammor (som beter sig illa - som tur är finns det ju fler mammor som beter sig bra) har svårt att skilja på sitt eget sårade ego, sina förrättades känslor osv, och barnets känslor.

Har mamman dessutom blivit lämnad så har även barnet blivit det (i mammans ögon)..

Så visst är det inte hekt ovanligt att mamman känner sig hotad eller helt enkelt inte accepterar en ny kvinna i sitt barns liv. Men jag tror det är minst lika vanligt att agget är riktat mot pappan i grunden.
    Tycker du har en bra poäng.

Sedan är det ju den där balansgången att antingen är man hemsk för att man inte bryr sig om sitt bonusbarn eller så är man fruktansvärd för att man bryr och vill ta ansvar.
  • terfje
    Anonym (K) skrev 2015-11-13 22:18:43 följande:

Man kan skriva "brukar ni som är separerade ringa era barn på själva födelsedagen även om ni har firat några dagar innan".

Eller "brukar ni som är separerade rådgöra med varandra innan ni tar barnen till frisören".

Om du skriver öppna frågor istället för att dissa biomamman i trådstarten så kommer du får höra en massa synpunkter och olika sätt att hantera situationen utan att få höra att du bara är ute efter att sätta dit biomamman.

Tack för tipset. Ska ta till mig detta.
  • terfje
    Anonym (J) skrev 2015-11-13 22:30:48 följande:

Precis. Du ska dansa efter biomammans noter och inte säga ett knyst. FÖR ATT: du är inte mamma. Hon är mamma. Du ska respektera hennes föräldraskap. 

Tänk själv, om du hade haft barn och ditt barns bonusmamma hade haft åsikter om dig som förälder. Hur hade du velat ha det? Hade du tyckt att bonusmamman till ditt barn hade haft rätt att säga någonting om dig eller hur ditt barn är uppfostrat osv?

Kan förstå vad du menar. Men jag hade gärna lyssnat på vad bonusmamman anser. Men tycker att bio inte kan säga att jag inte har rätt att lära henne något eller säga till henne när hon bryter mot de regler vi har här hemma.
Svar på tråden Allmänt bio/bonus