• terfje

Allmänt bio/bonus

Vill säga direkt att här vill jag ha en allmän dialog inte att de som svarat på mina tidigare trådar ska börja hacka och ifrågasätta min situation.

Jag har på enbart ett par trådar fått uppfattningen av att:

Är du bonusmamma så ska du hålla alla funderingar inom dig själv och aldrig ifrågasätta eller i alla fundera på något biomamman gör?

Biomamman gör aldrig fel?

Funderar du på något som biomamman gör och ventilerar på detta forum så tror de flesta att man säger allt till biomamman om vad man tycker och inte tycker och då terroriserar mamman?

De flesta tycker att för att pappan är boendeförälder så ska han flytta närmre aldrig att mamman kan flytta tillbaka?

Kort och gott ska man som bonus aldrig säga ett knyst.

• Svar på tråden Allmänt bio/bonus
  • Anonym (Bonusmamma)

Tycker nog du tar det lite väl svart och vitt. För mig handlar det om relationen i sig precis som alla relationer. I början hade jag en dålig relation till biomamman, mina funderingar och det jag sa sågs som påhopp. Jag backade då, då barnets välmående va det viktigast för mig. Under den perioden fick min man ta allt med biomamman, hans respekterade även mig och spelade inte ut mig mot biomamman (Hade jag sagt något tog han upp det i "jag" form med henne). Efter ett tag fick jag en bra relation med henne, och idag vänder jag mig till henne själv. Gör hon fel säger jag ifrån, gör jag fel säger hon ifrån.

Ingen är felfri men för barnets skull måste man acceptera och respektera biomamman, hur mycket fel hon än gör. Enligt min åsikt.

• Anonym (majan)

Tycker också att du förenklar det lite väl mycket och ser det alldeles för svart eller vitt.

• terfje

Visst det är lite förenklat men det är den bilden jag har fått utav vad som skrivs här på FL.

För att jag tyckte si och så om mammans beteende och då jag inte har barn erfarenhet sedan tidigare så vill jag lära mig och ventilera vilket tas direkt för att jag säger precis allt detta till mamman vilket jag inte gör men jag funderar.
    Det tas för att terroriserar mamman.

För att jag är vän med henne på Facebook så är jag sjuklig och min kille ska fundera på vem han är ihop med.

Jag tänker mycket och älskar att diskutera.

• Anonym (K)

Jag tror att du skulle få mer nyanserade svar i dina trådar om du ställde öppna frågor istället för att tala om vad du tycker att biomamman gör för fel. Det blir liksom självuppfyllande att du får mothugg av några när du redan i trådstarten tydligt talat om att du tycker att biomamman gör fel i en viss fråga.

• terfje
    Anonym (K) skrev 2015-11-12 16:25:36 följande:

Jag tror att du skulle få mer nyanserade svar i dina trådar om du ställde öppna frågor istället för att tala om vad du tycker att biomamman gör för fel. Det blir liksom självuppfyllande att du får mothugg av några när du redan i trådstarten tydligt talat om att du tycker att biomamman gör fel i en viss fråga.

Hur skulle du skrivit vill ha svar på varför tror alla på FL för att man har en åsikt så har man talat om det för mamman.

Vill lära mig mer om föräldraskap och hur man ska vara som bonusmamma då jag är det på heltid.
  • LFF

Som bonusförälder kan du aldrig göra något rätt här på FL.

Vill du inte engagera dig i ditt bonusbarn utan tycker att barnet är bioförälderns ansvar, då gör du fel (i synnerhet om du är kvinna). Om du vill skapa en relation till ditt bonusbarn och hjälpa till med ansvaret, då försöker du minsann ta den andra bioförälderns roll och ska backa för barnet har minsann två bioföräldrar som kan ta hand om barnet (i synnerhet om du är kvinna). 

Som bonusförälder är du livegen och har inget att säga till om utan allt ska anpassas efter bonusbarnet. Det spelar ingen roll om du har egna barn med in i relationen eller om du och bioföräldern har gemensamma barn, allt ska anpassas efter bonusbarnet och dess andre bioförälders nycker (i synnerhet om du är tillsammans med biopappan) för du har ju minsann valt att leva med en person som har särkullsbarn.

Ja, jag generaliserar och drar saker och ting till sin spets men har man läst trådar om bonusfamiljer så är det detta som kommer fram (mer eller mindre).

• Anonym (dd)

Jag tror att du behöver bli medveten om att många gamla styvbarn som ännu inte gjort upp med sin egen barndom ligger bakom många attacker på styvföräldrar på detta forum. Dom är snabba på att hugga för att hämnas sin egen barndom och sina egna problem.

• Anonym (Intressant)
    Anonym (dd) skrev 2015-11-12 17:33:32 följande:

Jag tror att du behöver bli medveten om att många gamla styvbarn som ännu inte gjort upp med sin egen barndom ligger bakom många attacker på styvföräldrar på detta forum. Dom är snabba på att hugga för att hämnas sin egen barndom och sina egna problem.

En intressant tanke, det har jag inte tänkt på...

Jag tycker LFF beskrev det hela väldigt bra. Ibland har jag haft funderingar eller irritationsmoment med bonusbarnet som jag velat ventilera här, istället för att visa min frustration hemma, men jag hatar minsann det stackars barnet och är farlig också för den stackarens väl och ve.

Jag är även bioförälder och ja, jag sätter MINA barn främst, men det betyder inte att jag är elak mot hans barn. Men måste jag välja så väljer jag mina.
  • terfje

Både LFF och intressant har en poäng. Jag känner mycket som LFF att man har inte rättigheter som bonusmamma. Jag kan allt dansa efter bio mammans noter, men att det första man har en åsikt så är man farlig för barnet.

• Brumma
    LFF skrev 2015-11-12 16:52:58 följande:

Som bonusförälder kan du aldrig göra något rätt här på FL.

Vill du inte engagera dig i ditt bonusbarn utan tycker att barnet är bioförälderns ansvar, då gör du fel (i synnerhet om du är kvinna). Om du vill skapa en relation till ditt bonusbarn och hjälpa till med ansvaret, då försöker du minsann ta den andra bioförälderns roll och ska backa för barnet har minsann två bioföräldrar som kan ta hand om barnet (i synnerhet om du är kvinna). 

Som bonusförälder är du livegen och har inget att säga till om utan allt ska anpassas efter bonusbarnet. Det spelar ingen roll om du har egna barn med in i relationen eller om du och bioföräldern har gemensamma barn, allt ska anpassas efter bonusbarnet och dess andre bioförälders nycker (i synnerhet om du är tillsammans med biopappan) för du har ju minsann valt att leva med en person som har särkullsbarn.

Ja, jag generaliserar och drar saker och ting till sin spets men har man läst trådar om bonusfamiljer så är det detta som kommer fram (mer eller mindre).

Håller fullständigt med om din "analys".

Det är helt omöjligt att göra rätt enligt dem här på FL. Hur man än vrider o vänder på det så är det fel..

En väldigt tur att verkligheten ofta ser HELT annorlunda ut :)
Svar på tråden Allmänt bio/bonus