• Brumma

Allmänt bio/bonus

LFF skrev 2015-11-12 16:52:58 följande:

Som bonusförälder kan du aldrig göra något rätt här på FL.

Vill du inte engagera dig i ditt bonusbarn utan tycker att barnet är bioförälderns ansvar, då gör du fel (i synnerhet om du är kvinna). Om du vill skapa en relation till ditt bonusbarn och hjälpa till med ansvaret, då försöker du minsann ta den andra bioförälderns roll och ska backa för barnet har minsann två bioföräldrar som kan ta hand om barnet (i synnerhet om du är kvinna). 

Som bonusförälder är du livegen och har inget att säga till om utan allt ska anpassas efter bonusbarnet. Det spelar ingen roll om du har egna barn med in i relationen eller om du och bioföräldern har gemensamma barn, allt ska anpassas efter bonusbarnet och dess andre bioförälders nycker (i synnerhet om du är tillsammans med biopappan) för du har ju minsann valt att leva med en person som har särkullsbarn.

Ja, jag generaliserar och drar saker och ting till sin spets men har man läst trådar om bonusfamiljer så är det detta som kommer fram (mer eller mindre).

Håller fullständigt med om din "analys".

Det är helt omöjligt att göra rätt enligt dem här på FL. Hur man än vrider o vänder på det så är det fel..

En väldigt tur att verkligheten ofta ser HELT annorlunda ut :)
  • Brumma
    Anonym (dd) skrev 2015-11-12 17:33:32 följande:

Jag tror att du behöver bli medveten om att många gamla styvbarn som ännu inte gjort upp med sin egen barndom ligger bakom många attacker på styvföräldrar på detta forum. Dom är snabba på att hugga för att hämnas sin egen barndom och sina egna problem.

Uppfattar det som att den andelen är förhållandevis liten.

Däremot verkar många separerade (och icke separerade) mammor på allvar tro att allt en bonusmamma (ja för det handlar om en bonusmanma i 9 av 10 fall) gör allt för att skada deras barn. Eller så vill de ta över rollen som mamma..

De verkar även tro att barn som individer - speciellt barn till separerade föräldrar - är änglar och aldrig kan göra ngt fel. Att de flesta barn ibland är ganska odrägliga, trotsiga och SKITJOBBIGA verkar dessa mammor förtränga..

Och självklart är det enda rådet - i alla situationer - att bonusmamman skall lämna sin man.
  • Brumma
    Sanaria skrev 2015-11-12 20:31:40 följande:

Men det finns ju också ett antal skribenter som ALLTID tycker att bonusmamman har rätt, vad det än gäller. Det brukar vara typ hälften av inläggen. Det kan ni väl inte ha missat?

Faktiskt så jo...

Det är inte speciellt många enligt min erfarenhet.

Däremot är det desto fler som inte hoppar på en bonusmamma enbart pågrund av att prefixet bobus sitter där.. utan har förmågan att se lite mer nyanserat och se bortom "klagandet" (som ju även föräldrar gör men då är det tydligen mer ok).

Att inte ropa "du visste vad du gav dig in på" eller "barnet är med i paketet" eller "hoppas han inser vilken häxa du är och lämnar dig" utan istället ge lite råd innebär ju inte att man alltid håller med. Men man kanske inte är lika snabb på att döma som vissa andra...
  • Brumma
    Brumma skrev 2015-11-12 21:26:58 följande:

Faktiskt så jo...

Det är inte speciellt många enligt min erfarenhet.

Däremot är det desto fler som inte hoppar på en bonusmamma enbart pågrund av att prefixet bobus sitter där.. utan har förmågan att se lite mer nyanserat och se bortom "klagandet" (som ju även föräldrar gör men då är det tydligen mer ok).

Att inte ropa "du visste vad du gav dig in på" eller "barnet är med i paketet" eller "hoppas han inser vilken häxa du är och lämnar dig" utan istället ge lite råd innebär ju inte att man alltid håller med. Men man kanske inte är lika snabb på att döma som vissa andra...

Det är alltså inte fler som ser nyanserat än som hoppar på utan fler som ser nyanserat än håller med oavsett.

Övervägande så är det flest "duärhemskochhatarbarnenförsvinndinhäxa" i varenda tråd skriven av en bonusmamma...
  • Brumma
    Sanaria skrev 2015-11-12 21:44:34 följande:

Inte i de där bonusmamman skriver att hon tycker om sina bonusar och att det är härliga och fina barn och hon är glad att ha dem i sitt liv. Det finns en del såna trådar och det brukar (nästan)  bara vara positiva kommentarer.

Ja absolut :)

Men i varje tråd bo usmamman säger ngt minsta negativt om barnen, sin relation till barnen eller barnens mamma blir det väldigt snabbt häxjakt.

Jag är en av dem som brukar iallafall försöka uppväga det då jag inte förstår hur man kan döma ngn pga ett prefix och inte se förbi sina egna förutfattade meningar.

Bonusmammor har naturligtvis lika stor "rätt" att beklaga sig som en biologisk mamma som är trött på tillvaron ibland ;)
  • Brumma
    Ego Lovers skrev 2015-11-13 12:39:40 följande:

Problemet ligger fortfarande hos mannen som inte sätter ner foten mot den kvinna alt barnen som betett sig dåligt.

Fast det där tycker jag inte är helt sant.

Mannen kan sätta ner foten hyr mycket han vill men om mamman skiter i det och fortsätter smutskasta, prata skit inför barnen, lägga sig i varenda konflikt och underblåsa barnen i att de inte behöver bry sig om vad bonusmamman säger, att de inte behöver respektera henne osv, så spelar det ingen roll.

Ingen kommer förändras för det.

Man kan inte lägga ansvaret för mammans agerande på pappan. Det ansvaret bär hon och ingen annan.
  • Brumma
    Ego Lovers skrev 2015-11-13 18:32:27 följande:

Han ska väl möjligtvis säga att i pappas hem bestämmer inte mamma eftersom hon inte bor här. Barn förstår det bara man är tydligt.

Nej. Det är inte alltid så enkelt. Barn påverkas.

Hur var det med mammans ansvar?
  • Brumma
    terfje skrev 2015-11-13 19:07:16 följande:

Nej det är inte så enkelt. När en mamma som känner sig hotad av pappans nya kan vad som helst hända och då hjälper det ofta föga vad mannen säger.

Inte bara därför skulle jag tro. .

Enligt min erfarenhet är det ofta så att mamman helt enkelt anser sig vara den enda förälder som betyder ngt. Och tycker pappan eller bonusmamman annorlunda MÅSTE det motarbetas..

Tror även att många mammor (som beter sig illa - som tur är finns det ju fler mammor som beter sig bra) har svårt att skilja på sitt eget sårade ego, sina förrättades känslor osv, och barnets känslor.

Har mamman dessutom blivit lämnad så har även barnet blivit det (i mammans ögon)..

Så visst är det inte hekt ovanligt att mamman känner sig hotad eller helt enkelt inte accepterar en ny kvinna i sitt barns liv. Men jag tror det är minst lika vanligt att agget är riktat mot pappan i grunden.
  • Brumma
    terfje skrev 2015-11-13 20:09:13 följande:

Tycker du har en bra poäng.

Sedan är det ju den där balansgången att antingen är man hemsk för att man inte bryr sig om sitt bonusbarn eller så är man fruktansvärd för att man bryr och vill ta ansvar.

Jag vet :D

Har dock aldrig stött på alla dessa "vetare" som tycker de vet bäst gällande, tja alla, i verkliga livet.

Men här har jag fått skit för att jag låter bonusdottern prata med mig om känsliga ämnen.. När det är hon själv som kommit till mig. Då skall jag backa och säga till henne att sådant tar man med sina föräldrar?

Sedan skall jag tydligen inte gå med på utvecklingssamtal trots att det är mamman som bjudit in mig och som tycker att det vore bra om jag var med. Jag bryr mig hekt enkelt för mycket tydligen. Flera har även ansett det nödvändigt att påpeka att jag aldrig kommer vara viktig för bonusen och att jag aldrig kommer bli hennes mamma. Brukar svara att min bonus själv har förmågan att välja vilka som är viktiga i hennes liv och att vår relation är ngt som är vår och ingen "tyckare" på FL har ngn rätt att bestämma vad vi känner. Och självklart vet jag att jag inte är eller kommer bli hennes mamma. Undrar varför människor känner behovet att påpeka en sådan sak?

Iallafall. Jag har ju även fått höra att jag skall packa o lämna min man om jag inte sätter bonusen på en piedestal högt ovanför de gemensamma barnen och ännu högre ovanför mig.. Brukar låta det rinna av mig eftersom jag tycker det är galenskap att i en familj sätta ngn över de andra. I vår familj är alla lika mkt värda och våra behov är lika viktiga. Sedan får ngn stå tillbaka ibland för att vid ett annat tillfälle "komma först".

Tydligen är det otänkbart ;)
Svar på tråden Allmänt bio/bonus