• terfje

Allmänt bio/bonus

Vill säga direkt att här vill jag ha en allmän dialog inte att de som svarat på mina tidigare trådar ska börja hacka och ifrågasätta min situation.

Jag har på enbart ett par trådar fått uppfattningen av att:

Är du bonusmamma så ska du hålla alla funderingar inom dig själv och aldrig ifrågasätta eller i alla fundera på något biomamman gör?

Biomamman gör aldrig fel?

Funderar du på något som biomamman gör och ventilerar på detta forum så tror de flesta att man säger allt till biomamman om vad man tycker och inte tycker och då terroriserar mamman?

De flesta tycker att för att pappan är boendeförälder så ska han flytta närmre aldrig att mamman kan flytta tillbaka?

Kort och gott ska man som bonus aldrig säga ett knyst.

• Svar på tråden Allmänt bio/bonus
  • Brumma
    Anonym (dd) skrev 2015-11-12 17:33:32 följande:

Jag tror att du behöver bli medveten om att många gamla styvbarn som ännu inte gjort upp med sin egen barndom ligger bakom många attacker på styvföräldrar på detta forum. Dom är snabba på att hugga för att hämnas sin egen barndom och sina egna problem.

Uppfattar det som att den andelen är förhållandevis liten.

Däremot verkar många separerade (och icke separerade) mammor på allvar tro att allt en bonusmamma (ja för det handlar om en bonusmanma i 9 av 10 fall) gör allt för att skada deras barn. Eller så vill de ta över rollen som mamma..

De verkar även tro att barn som individer - speciellt barn till separerade föräldrar - är änglar och aldrig kan göra ngt fel. Att de flesta barn ibland är ganska odrägliga, trotsiga och SKITJOBBIGA verkar dessa mammor förtränga..

Och självklart är det enda rådet - i alla situationer - att bonusmamman skall lämna sin man.
  • terfje

Eller en bio mamma som bara ser fel på bonus och tycker hon är bara jobbig mest.

• Sanaria

Men det finns ju också ett antal skribenter som ALLTID tycker att bonusmamman har rätt, vad det än gäller. Det brukar vara typ hälften av inläggen. Det kan ni väl inte ha missat?

• Brumma
    Sanaria skrev 2015-11-12 20:31:40 följande:

Men det finns ju också ett antal skribenter som ALLTID tycker att bonusmamman har rätt, vad det än gäller. Det brukar vara typ hälften av inläggen. Det kan ni väl inte ha missat?

Faktiskt så jo...

Det är inte speciellt många enligt min erfarenhet.

Däremot är det desto fler som inte hoppar på en bonusmamma enbart pågrund av att prefixet bobus sitter där.. utan har förmågan att se lite mer nyanserat och se bortom "klagandet" (som ju även föräldrar gör men då är det tydligen mer ok).

Att inte ropa "du visste vad du gav dig in på" eller "barnet är med i paketet" eller "hoppas han inser vilken häxa du är och lämnar dig" utan istället ge lite råd innebär ju inte att man alltid håller med. Men man kanske inte är lika snabb på att döma som vissa andra...
  • Brumma
    Brumma skrev 2015-11-12 21:26:58 följande:

Faktiskt så jo...

Det är inte speciellt många enligt min erfarenhet.

Däremot är det desto fler som inte hoppar på en bonusmamma enbart pågrund av att prefixet bobus sitter där.. utan har förmågan att se lite mer nyanserat och se bortom "klagandet" (som ju även föräldrar gör men då är det tydligen mer ok).

Att inte ropa "du visste vad du gav dig in på" eller "barnet är med i paketet" eller "hoppas han inser vilken häxa du är och lämnar dig" utan istället ge lite råd innebär ju inte att man alltid håller med. Men man kanske inte är lika snabb på att döma som vissa andra...

Det är alltså inte fler som ser nyanserat än som hoppar på utan fler som ser nyanserat än håller med oavsett.

Övervägande så är det flest "duärhemskochhatarbarnenförsvinndinhäxa" i varenda tråd skriven av en bonusmamma...
  • Sanaria
    Brumma skrev 2015-11-12 21:30:41 följande:
    Det är alltså inte fler som ser nyanserat än som hoppar på utan fler som ser nyanserat än håller med oavsett.

Övervägande så är det flest "duärhemskochhatarbarnenförsvinndinhäxa" i varenda tråd skriven av en bonusmamma...
    Inte i de där bonusmamman skriver att hon tycker om sina bonusar och att det är härliga och fina barn och hon är glad att ha dem i sitt liv. Det finns en del såna trådar och det brukar (nästan)  bara vara positiva kommentarer.
  • Sanaria
    Sanaria skrev 2015-11-12 21:44:34 följande:
    Inte i de där bonusmamman skriver att hon tycker om sina bonusar och att det är härliga och fina barn och hon är glad att ha dem i sitt liv. Det finns en del såna trådar och det brukar (nästan)  bara vara positiva kommentarer.
    Och då menar jag alltså inte de trådarna som går ut på att klaga på biomamman, utan de som är allmänt positiva.
  • Anonym (Intressant)

Jag är bonusmamma och har klartgjort att i MITT hem, som även är min mans hem och bonus hem samt mina egna barns hem har jag rättigheter ÄVEN om det innebär att jag säger ifrån till bonus eller gör ett pepparkakshus med bonus.

Biomamman var mycket emot att jag fick göra något med bonus MEN min biomamma erkände att det handlade om rädsla för att hennes mammaroll skulle förminskas på något vis. Jag förklarade då att jag a l d r i g  blir bonus mamma, men jag kommer vara en vuxen som finns där på samma vis som en förskolelärare gör.

• terfje

Jag älskar min bonus och bryr mig om henne. Att ställa frågor om hur man ska förhålla sig till bio mamman och kanske fråga skulle ni gjort så eller så kan man knappast göra härinne. Det bli snabbt en hektisk ton.

Vilket förvånade mig väldigt.

Jag är i en helt ny värld för mig som heltids bonus mamma med noll i barn erfarenhet då jag inte har några egna barn än.

Då ställer man dumma frågor.

• Sanaria
    terfje skrev 2015-11-12 22:36:36 följande:

Jag älskar min bonus och bryr mig om henne. Att ställa frågor om hur man ska förhålla sig till bio mamman och kanske fråga skulle ni gjort så eller så kan man knappast göra härinne. Det bli snabbt en hektisk ton.

Vilket förvånade mig väldigt.

Jag är i en helt ny värld för mig som heltids bonus mamma med noll i barn erfarenhet då jag inte har några egna barn än.

Då ställer man dumma frågor.

Fast i den tråd som blev hektisk/hetsig var det inte så att du frågade om råd, utan du sökte medhåll om att biomamman var konstig. Om man skriver på det sättet får man ofta mothugg. Sen kan jag hålla med om att en av dem som skrev var överdrivet agressiv.
Svar på tråden Allmänt bio/bonus