Inlägg från: Anonym (Elisabeth) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elisabeth)

Flickor: svårare få hjälp? Är det helt kört? BUP inte intresserade.

Man måste ju kunna få hjälp från BUP även om man inte behöver hjälp i skolan. Det låter väldigt konstigt att ni nekas hjälp och jag tycker inte att du ska ge dig.

Sen låter det ju som klockren Asperger såsom det ofta yttrat sig hos flickor (även om en utredning av professionella förstås måste göras och inte tyckande av en anonym person på nätet). Läs på allt du hittar om Asperger (hos flockor) och ändra ditt förhållningssätt efter det samt stötta barnet i de saker hon behöver öva på, är mitt tips förutom att ligga på BUP.

Jag har en flicka med Aspergerdiagnos och när jag tog kontakt med BUP var det genom egenremiss (alltså jag själv) och inte genom skolan. Sen var skolan förstås involverad i själva utredningen när vi kom så långt.

Ofta upptäcks inte Asperger hos flickor förän ganska sent. Vi tog kontakt med BUP på mellanstadiet och fick diagnos på högstadiet. Känns som att desto tidigare man får kunskap desto bättre kan man stötta och desto bättre rustat blir banrnet i för vuxenlivet. Så jag tycker absolut att du ska ligga på.

Svar på tråden Flickor: svårare få hjälp? Är det helt kört? BUP inte intresserade.