Inre gränskontroller - för att dämpa asyltrycket?!
Jag kan ärligt talat inte förstå varför både folk som media resonerar som om huvudsyftet vore att dämpa asyltrycket.
För det första så finns det en allra främst en direkt utmärkande grupp, som då skulle finna det jämmerligt att stöta på en svensk gränspolis - de som högst troligt inte borde få komma in i landet överhuvudtaget.
För det andra så är den inre gränskontrollen upprättad för att vi ska veta vilka som kommer hit och därmed för att skydda oss som bor här.
Hur kan dessa kritiska bitar av beslutet inte ligga uppe på tapeten och belysas som de främsta orsakerna? - när migrationsverket och polisen, uppskattar att omkring 50% av alla de som kommer, försvinner helt spårlöst i landet*.
Det är ju för allas skull som det här beslutet tas. För vår egen del och inte minst för de som kommer hit och som har så blivit så gravt desinformerade, att de av någon anledning faktiskt tror att de behöver gå underjorden i Sverige.
Jag tar hemskt gärna en diskussion om detta, för om jag inte missar en elefant i rummet så undrar jag helt ärligt talat hur folk tänker.
* http://tinyurl.com/nd7mmwz ,