• lisen32

Gördel efter förlossning, bra?

Förstått att en gördel efter förlossning kan göra stor skillnad för hur magen drar ihop sig och minskar smärta efter tex kejsarsnitt.

Ni som använt gördel, hur var det för er? Vilket märke köpte ni? Andra erfarenheter?

Funderar lite på en cariwell men osäker på hur bra den är..

Tacksam för tips :)

• Svar på tråden Gördel efter förlossning, bra?
  • Annelie 76

Gördel var vanligt förr. En äldre kvinna jag pratat med hade fött två barn. Efter första var det självklart att använda gördel. Efter andra var det självklart att inte använda den. Hon tyckte att magen gick tillbaka bättre utan gördel...
    Har du gjort kejsarsnitt vill du nog inte ha nåt som trycker mot såret.

• lisen32

Tack för svar!

Gördeln verkar ha gjort comeback och hört att det kan vara ett stort stöd efter just snitt. Därför vore det spännande att ta del av erfarenheter från er som använt det :j

• cosinus

Jag köpte en till fjärde förlossningen. En billig enkel sak från Lindex. Tyckte faktiskt det var rätt skönt att ha något som höll ihop och jag upplevde att magen hoppade in lite snabbare än efter 3e barnet (trots att magen var större med fjärde)

Jag tänkte lite att det lär ju iaf inte skada. Visst man kan argumentera emot att musklerna inte får jobba men det är så kort tid. Tror jag använde den mycket i c:a en vecka och sen då och då i någon vecka till. 

• lisen32
    cosinus skrev 2015-11-13 12:01:35 följande:

Jag köpte en till fjärde förlossningen. En billig enkel sak från Lindex. Tyckte faktiskt det var rätt skönt att ha något som höll ihop och jag upplevde att magen hoppade in lite snabbare än efter 3e barnet (trots att magen var större med fjärde)

Jag tänkte lite att det lär ju iaf inte skada. Visst man kan argumentera emot att musklerna inte får jobba men det är så kort tid. Tror jag använde den mycket i c:a en vecka och sen då och då i någon vecka till. 

Tack, det låter ju lovande!:)
Svar på tråden Gördel efter förlossning, bra?