KD:s förslag om transitzoner -vs- Regeringens passivitet.
FP är mycket kritiska till SDs förslag att etablera asylläger.
www.svt.se/nyheter/regionalt/skane/fp-kritikserar-kd-forslag-om-transitzoner
FP är mycket kritiska till SDs förslag att etablera asylläger.
www.svt.se/nyheter/regionalt/skane/fp-kritikserar-kd-forslag-om-transitzoner
KDs tidigare partiledare Alf Svensson kritisk mot KDs förslag med asylläger:
www.svt.se/nyheter/inrikes/busch-thor-slar-ifran-sig-alf-svenssons-kritik
Amnesty international är mycket kritisk mot KDs förslag att etablera asylläger:
m.gp.se/nyheter/sverige/1.2892858-tonen-mot-asylsokande-hardnar&utm_source=google.se&utm_medium=organic&utm_campaign=redirect#TRVNdj_Sp88ATwli2UaW4w
Migrationsverket kritiska mot KDs förslag om asylläger:
www.svd.se/kds-forslag-skulle-fordubbla-arbetet-for-oss
1. S-regeringen har skött sig mycket dåligt under hela perioden de har suttit i regeringen. Jag kan inte påminna mig att Sverige har haft en sämre regering än dagens. De borde avgå med omedelbar verkan då de skämmer ut Sverige och förstör landet inifrån.
2. KDs förslag är bra, men knappast tillräckligt. Gränserna behöver stängas helt och hållet för att få kontroll över situationen. Men KD har satt sig själva i dagens situation och jag håller dom delvis ansvariga för asylkaoset.
Det här börjar bli så frustrerande att man knappt vet vart man ska ta vägen. Kunde inte regeringen förutspå det här behovet - med all den överblick de har tillgång till - så vet jag ärligt talat inte vad de gör om dagarna. I en sund politisk situation så hade det redan funnits åtgärdsplaner för just och exakt den här, faktiskt helt uppenbara, situationen och i en sund politisk situation så hade regeringen lyssnat direkt på goda förslag och verkställt dem omgående.
Du får det att låta som att alla kände till att flyktingkatastrofen skulle utvecklas som den har gjort i höst men det stämmer inte. fram tom september så pekade statistiken och migrationsverkets prognos på att antalet asylminskande skulle minska under 2015. Prognosen i somras var exempelvis att antalet asylansökande under 2015 skulle minska till 74 tusen.
www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2015/2015-07-23-Farre-asylsokande-an-vantat-soker-sig-till-Sverige-men-ensamkommande-barn-okar-kraftigt.html
Även våra grannländer Danmark, Norge och Finlands prognoser pekade på att antalet asylsökande skulle minska under 2015 men även i dessa länder har invandringen ökat kraftigt (procentuellt sett har nog ökningen av antalet asylansökande varit ännu högre i Sveriges grannländer). I Finland räcker exempelvis inte bostäderna till och hyser därför asylsökande i tält.
hbl.fi/nyheter/2015-11-10/777666/ministerium-asylsokande-far-bo-i-talt
Krisdemokraternas och Moderaternas förslag som kommit denna vecka är hastverk som inte ens har stöd bland de övriga Allianspartierna.
Regeringen har under hösten strävat efter att finna breda politiska lösningar och det tycker jag är bra. Beslutet att upprätta inre gränsskydd som kom i veckan har med hjälp av Folkpartiets brett stöd i riksdagen.
Jag tror att vi kommer att få se fler breda migrationsöverenskommelser under hösten och jag hoppas att partier som KD och M ska visa sig vara mer ansvarstagande än de visat sig vara hitintills och att de därför upphör med att kasta ur sig dåliga och ogenomtänkta förslag.
KDs tidigare partiledare Alf Svensson kritisk mot KDs förslag med asylläger:
www.svt.se/nyheter/inrikes/busch-thor-slar-ifran-sig-alf-svenssons-kritik
Men om du inte gillar politiskt spel så borde du kritisera KD och M som de facto ägnar sig åt just politiskt spel. Det är bara drygt två veckor sedan Allianspartierna och regeringen kom överens i den s.k. migrationsöverenskommelsen. Varför inte fortsätta detta samarbete?