KD:s förslag om transitzoner -vs- Regeringens passivitet.
"Man kan inte hålla människor frihetsberövade utan individuella prövningar bara för att man söker asyl. Det är diskriminerande och en enormt inträngande åtgärd i den personliga integriteten."
Såhär skriver Ebba Bush Thor;
"Det är inte så att man hålls i förvar, man hänvisas till området, om man avviker bör man mötas av polis som informerar att man har rätt att vistas här om man söker asyl, annars får man lämna landet."
Som du ser så visste inte ens Amnesty om detaljerna och trodde på fullaste allvar att människor skulle hållas frihetsberövade - och du kan ju försöka övertyga någon om att definitionen utav ett frihetsberövande, är att inte få komma in i landet Sverige precis hur som helst. Det är som att påstå att vi frihetsberövar hela världen om vi införde gränskontroll här i Sverige!
Med andra ord är det ren och skär bullshit! Ingen hålls frihetsberövad på något vis i det här förslagspaketet men vill man in i ett land så är det knappast någon självklarhet att man bara kan vandra in i det hur som helst, det är liksom inget konstigt med det. Snarare står Sverige som både en konstig extrem i världen som i Europa, som just låter människor bortom EU vandra in precis hur som helst i landet. Speciellt i kristider som dessa är det än mer märkligt.
Självklart innebär KDs förslag att människor kommer att hållas frihetsberövade.
Definition av Frihetsberövad: Ett ingrepp som innebär att någon genom övervakning är faktiskt hindrad att förflytta sig utanför ett relativt starkt begränsat område.
Vet du hur lätt du är att manipulera som stirrar dig totalt blind på namn och organisation och fullständigt struntar i vad aktuella överhuvudtaget säger? Observera problemet såhär - det hade räckt med att jag var ifrån en organisation som du håller högt eller hade ett välkänt namn och du hade svalt allting direkt, med hull och hår. Det hade räckt att jag skrev som Amnesty och Alf Svensson fast positivt. Bara det här hade räckt;
"Hur ett sådant läger ska ordnars är väldigt enkelt. Det är ett alldeles utmärkt förslag som skulle innebära stor lättnad för människor."
Den här diskussionen hade inte ens existerat om jag hade ett välkänt namn, för du hade köpt dessa ynka två meningar utan någon som helst närmare förklaring rakt av. Jag hade kunnat lura i dig precis vad som helst!
Och exakt vad vet Alf Svensson om transitzoner? Att någonting övergår någons förstånd när det saknas både expertis eller insyn i ett projekt (Alf Svensson är inte längre aktiv i Kristdemokraterna) är knappast någonting anmärkningsvärt och utan en förklaring om varför det övergår hans förstånd så betyder det ingenting mer än så.
Skulle det vara anmärkningsvärt att en lekman utan varken expertis eller insyn i ett projekt - inte förstår hur projekt fungerar? Nej, det är inte anmärkningsvärt. Det är inte mer anmärkningsvärt än att en bilmekanikers jobb övergår mitt och eventuellt ditt förstånd - vilket är exakt samma sak, oavsett om man heter Alf Svensson eller inte.
Förstår du verkligen inte att tyngden av att kunna motivera ett påstående väger ofantligt mycket tyngre än namnet som man har fötts med? Det är rätt illa faktiskt, för som illustrerat så kan utomstående manipulera dig precis hur de vill, genom att bara använda sig av ett namn eller en organisation. Du hade inte ifrågasatt någonting, utan tvärt om så hade du gjort som här - börjat argumentera för saken. Det vill säga att du hade köpt det rakt av och till och med försvarat det.
Det Alf Svenson menar är att bl.a. Kristdemokraterna förlorat sin moraliska (och kristna) kompass. Jag tycker visst att kritiken är substantiell: asikt.dn.se/asikt/debatt/civilisationens-rost-har-tystnat/
Frågan är om inte frågan om transitzoner övergår ditt förstånd då du inte ens greppar att transitzoner handlar om frihetsberövande?
Det är exakt samma system som tidigare, bara en extra hållplats som skapar effektivitet samt säkerhet för alla inblandade. Har du inte tagit del om vad det i praktiken innebär, effektiviteten samt säkerheten, så står det mer utförligt uti punkterna i trådstarten!
"Kristdemokraterna vill att flyktingar som kommer till Skåne förs till tre stora asylläger i Malmö, Helsingborg och Trelleborg. - Syftet är att snabba på processerna, säger KD-politikern Birgitta Södertun"
"-Om vi samlar dem på ett geografiskt mer begränsat område så kan vi få till en snabbare registrering, en snabbare beslutsprocess och snabbare avvisningar av dem som saknar asylskäl, säger hon"
"Det finns dock risk att asyllägren blir väldigt stora. Det kan ta tid för Migrationsverket att få besked från andra länder att de vill ta tillbaka flyktingarna"
www.hd.se/nyheter/skane/2015/11/11/kd-vill-skapa-tre-stora-asyllager-i-skane/
Transitlägren ska ligga vid gränsen och KDs politiker pekar själv på orterna Malmö, Helsingborg och Trelleborg. Vad jag förstår så ska hela beslutsprocessen ske i transitlägret, det är i alla fall detta som KDs politiker säger. Jag förstår fortfarande inte hur det ska bli effektivt att samla alla flyktingar i läger vid gränsen. Kan du ens föreställa dig storleken på tältläger som växer med 10 000 människor i veckan? Hur ska man få fram tält och sängplatser? Hur ska man kunna sköta bevakningen av ett tältläger som växer så snabbt? Hur många poliser kommer det krävas för denna frihetsberövning? Hur ska Migrationsverket kunna jobba effektivt om klienterna är samlade i Skåne medan migrationsverkets personal är spridda i hela Sverige? Frågorna är som du ser många...
Och som du ser så är jag inte heller den som är oärlig. Jag företräder ingen ideologi som jag behöver försvara med näbbar och klor för att upprätthålla, utan jag företräder just nu ett nyttig förslagspaket för Sverige.
Jag förstår att det kan finnas annan myndighetspersonal som kan bistår Migrationsverket men frågan är vilka andra samhällsfunktioner som drabbas. Som det är idag så har en del medborgare ingen som helst förståelse för försämringar i samhället som beror på flyktingmottagandet. Det räcker med att skolelever tvingas genomföra en gymnastiklektion utomhus (pga. att flyktingar har inkvarterats några dygn i en gymnastiksal) för att vissa människor ska gå i taket. hur tror du då att människor reagerar om myndighetsfunktioner drabbas pga. av flyktingmottagandet?
Det här är såklart ett praktiskt problem men så som politiken fungerar så behöver förslagspaketet bara få folkets stöd - för att Allianspartierna ska vika sig. Det händer liksom hela tiden i det politiska livet, att konstellationer får vika sig efter det partiförslag som folket vill ha. Politik är en opinionskänslig marknad.
Jag tycker att KDs förslag att etablera transitläger är ett dåligt hafsverk som dessutom visar att KD har förlorat sin moraliska kompass. Jag tycker att det är bra att inga andra partier har nappat på idén.
- WOW.