• martini72

Gör du som din mamma gjorde?

Jag har såhär i 30-årsåldern börjat upptäcka att jag gör precis som mamma gjorde gällande vissa saker i hemmet. Häromdagen hittade jag en spindel. Förr slog jag ihjäl såna, men min mamma bar alltid ut dem, och det har jag också börjat med, vet ej varför. Jag kommer på mig själv med att börja laga samma mat som mamma gjorde när jag var liten och jag har börjat använda samma ord och uttryck som mamma gjorde:)

Hur är det för er? Tre frågor:

Hanterar ni spindlar på samma sätt som er mamma, lagar ni samma mat och har ni börjat ta efter samma ord och uttryck som hon?

• Svar på tråden Gör du som din mamma gjorde?
  • sextiotalist

Spindlar bryr jag mig inte om. Jag har ingen aning om hur min mamma har gjort.

Jag och mamma har aldrig gillat samma mat och nej, jag har inte tagit efter min mamma. Vi är väldigt olika

• Breakdown

Jag är livrädd för spindlar så är jag ensam dödas dem med långt tillhygge, är någon här får den göra som den vill. Vet inte hur min mamma gjorde, men hon är inte spindelrädd.

Mat kan hon inte laga, hon har aldrig tyckt om att varken laga mat eller baka. Jag däremot gillar att göra det och försöker att göra så mycket olika maträtter som möjligt. Jag är dock väldigt kräsen precis som min mamma men jag lagar ändå en massa mat som jag inte äter till barnen, t ex fisk, svamp, skaldjur för dom tycker om det. Mamma lagade ganska tråkig mat som hon själv tyckte om, vilket antagligen bidrog till att jag blev kräsen med maten också!

Tror inte att jag använder samma ord och uttryck som min mamma, minns inte mycket av min barndom men dugg nu är vi inte ett dugg lika. :)

• martini72

Haha, verkar ju hittills inte ligga någon sanning i att man gör som sin mor :)

• MammAmma

Jag har faktiskt ingen aning om hur min mamma hanterar spindlar, själv mosar jag dem antingen med papper och spolar ner, eller dammsuger upp dem.

Lagar samma mat gör jag nog, samma mat jag själv fick som barn liksom. Känns rätt naturligt.

Samma ord och uttryck? Hmm, ja när jag talar finska. Det är nästan bara med min mamma och min bror jag talar finska med så det är väl inte så konstigt det heller om jag tagit efter henne när det kommer till uttryck. När vi talar svenska uttrycker vi oss inte alls likadant dock.

Har däremot tagit efter henne gällande annat ju äldre jag blivit - jag sa som tonåring att jag ALDRIG kommer bli som henne Jag har t ex blivit mer och mer pedantisk gällande hushållet och städar på samma sätt som hon gör, lagar mat och bakar själv allting från grunden precis som hon gjorde, såna småsaker.

• Nonym
    Breakdown skrev 2015-11-14 08:18:23 följande:

Jag är livrädd för spindlar så är jag ensam dödas dem med långt tillhygge, är någon här får den göra som den vill. Vet inte hur min mamma gjorde, men hon är inte spindelrädd.

Mat kan hon inte laga, hon har aldrig tyckt om att varken laga mat eller baka. Jag däremot gillar att göra det och försöker att göra så mycket olika maträtter som möjligt. Jag är dock väldigt kräsen precis som min mamma men jag lagar ändå en massa mat som jag inte äter till barnen, t ex fisk, svamp, skaldjur för dom tycker om det. Mamma lagade ganska tråkig mat som hon själv tyckte om, vilket antagligen bidrog till att jag blev kräsen med maten också!

Det översta kunde det varit jag som skrivit! Med tillägget att det finns flera burkar radar strategiskt utplacerade i källaren för att lätt kunna användas vid behov

Min mamma är också värdelös på att laga mat, men en jävel på att baka

Nu till likheter skillnader mellan mig och min mamma:

Mamma bär ut alternativt slår ihjäl spindlar, beroende på hur "ondskefulla" de ser ut, hur jag gör finns beskrivet ovan.

Jag är riktigt duktig på att laga mat och att baka, mamma bara på att baka.

Vissa uttryck har jag "ärvt" efter min mor, samt förmågan att (vilket jag alltid hatat under min uppväxt) ställa två frågor efter varann som kräver olika svar, typ "hade du roligt hos pappa eller var det tråkigt?" Sen är både jag och min mor gnälliga, men då har vi kroniskt ont i kroppen båda två, men det gör oss inte mindre aktiva och tack vare att vi är djävulskt envisa båda två så klarar vi det mesta på egen hand ändå.
  • MammAmma

Ah just det, min mamma har jobbat som kock i stort sett hela sitt liv och jag har lärt mig att laga mat av henne och jag är lika duktig på det som hon är. Men jag avskyr att laga mat och bakar hellre :P Hon är också bra på att baka, men hon lagar hellre mat

• martini72
    Nonym skrev 2015-11-14 08:51:33 följande:

Det översta kunde det varit jag som skrivit! Med tillägget att det finns flera burkar radar strategiskt utplacerade i källaren för att lätt kunna användas vid behov

Min mamma är också värdelös på att laga mat, men en jävel på att baka

Nu till likheter skillnader mellan mig och min mamma:

Mamma bär ut alternativt slår ihjäl spindlar, beroende på hur "ondskefulla" de ser ut, hur jag gör finns beskrivet ovan.

Jag är riktigt duktig på att laga mat och att baka, mamma bara på att baka.

Vissa uttryck har jag "ärvt" efter min mor, samt förmågan att (vilket jag alltid hatat under min uppväxt) ställa två frågor efter varann som kräver olika svar, typ "hade du roligt hos pappa eller var det tråkigt?" Sen är både jag och min mor gnälliga, men då har vi kroniskt ont i kroppen båda två, men det gör oss inte mindre aktiva och tack vare att vi är djävulskt envisa båda två så klarar vi det mesta på egen hand ändå.

Haha, hur "ondskefulla" de ser ut :)
  • Nonym
    martini72 skrev 2015-11-14 09:07:48 följande:

Haha, hur "ondskefulla" de ser ut :)

Ja, det är hennes egen beskrivning för hur hon bestämmer sig för om hon ska bära ut dem eller inte
  • Lyckygirl9999

Haha intressant tråd! Jag gör typ allt som min mamma nu när jag flyttat. Handlar jag tar jag bakre varan, bakar jag tar jag hennes knep, spindlar bär jag ut (haha mest på grund av att hon gjort mig till största djurvännen) osv.. Man tar efter sina förebilder tror jag :)

• martini72
    Nonym skrev 2015-11-14 09:14:14 följande:

Ja, det är hennes egen beskrivning för hur hon bestämmer sig för om hon ska bära ut dem eller inte

Har hon också fobi?
Svar på tråden Gör du som din mamma gjorde?