Inlägg från: Anonym (Nyfiken) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nyfiken)

Utseende inom vården

Hej

Jag tänkte kolla med er som jobbar inom vården, kanske främst som sjuksköterskor, vad ni har för utseende på jobbet. Vad säger reglerna på er arbetsplats om smycken, smink, hår osv? Och hur korta måste naglarna vara? Finns det något som man verkligen inte får ha som man kanske inte tänker på? Berätta gärna om ni fått någon tillsägning eller så för något, jag är nyfiken :)

• Svar på tråden Utseende inom vården
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Ja) skrev 2015-11-14 22:19:59 följande:

kortärmade kläder, inga ringar, kortklippta naglar. Inget nagellack.

Jag vårdhygien är ett återkommande tema på mötena. Chefer säger till personal som inte följer dessa rutiner.

Man pratar även om hur man skall jobba för att inte sprida smitta (MRSA, MERS mm regelbundet. Ibland informerar Smittskydd om detta med nya rutiner.

Arbetar på vårdcentral.

Allt sådant lärs ut på vårdutbildningarna men man påminner alltså regelbundet om detta.

Varför undrar du?

Tack för svar! Hur korta naglar måste man ha? Jag funderar på att bli sjuksköterska och vill veta som mycket om yrket som möjligt så jag känner mig säker innan jag söker :)
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Jo) skrev 2015-11-14 22:59:29 följande:

Ok. Ja då är det ju bra att ta reda på hur långa naglar man får först. Jisses.

Vad menar du med det?
  • Anonym (Nyfiken)
    PinkSugar skrev 2015-11-15 10:33:28 följande:

Tror du mer tänker på hygienen än på utseendet. Blev förvånad när jag såg namnet på tråden och trodde den skulle handla om hur ful/snygg man ska vara inom vården  typ om man hade det lättare att handskas med manliga patienter som snygg ssk. Haha

Haha det sista är det verkligen inte hehe ;) regler för hur man ska göra för hygienen finns att läsa om man googlar, jag tänkte mer hur dom fungerar i verkligheten. Jag gillar att blanda faktatexter med information från forum eller bloggar för att få en så realistisk bild som möjligt av något. Om du förstår vad jag menar haha. Ni får gärna berätta hur ni är sminkade, finns det några regler ang sminket? Allt är intressant :) målet med tråden är att höra vad ni inom vården tänker om just hur ni fixar er inför jobbet.
  • Anonym (Nyfiken)
    Mickan76 skrev 2015-11-15 17:13:22 följande:

Örhängen får man ha. Men smycken i typ näsa/läpp/tunga får man ta ur på arbetstid.

Till och med tungan? Pga utseendet då eller?
  • Anonym (Nyfiken)
    Mickan76 skrev 2015-11-15 22:22:54 följande:

Nej, hygien. Där jag jobbar (Danderyds sjukhus) finns inga regler som har med utseendet i sig att göra, bara hygienregler.

Jaha, visste inte att själva smycket kunde vara en risk :o
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Mia) skrev 2015-11-16 14:31:12 följande:

Varför skulle det skilja i hygienregler mellan usk och ssk? Tror du ena gruppen är mer hygienisk än den andra?

Va den frågan till mig?
  • Anonym (Nyfiken)

Det verkar som att det skiljer sig på olika arbetsplatser. Jag tycker att det är lättare att tappa ett örhänge än en piercing i tungan som kan hamna i tillexempel maten.

• Anonym (Nyfiken)
    Mantrasina skrev 2015-11-21 11:59:32 följande:

Det handlar inte om att tappa något. Det handlar om att saker inte ska hänga ner i arbetet, vare sig hår, smycken, osv. Angående piercings i ansiktet är det för att det är väldigt mycket bakterier på huden, och alla människor petar sig mycket i ansiktet även om vi inte tror det. Har en en piercing tenderar det att samlas bakterier där, och de blir också ett fokus för vad en pillar på i ansiktet.

Jag förstår vad du menar, jag tänker bara att en piercing i tungan är mer hygieniskt än att ha piercing i öronen. Jag har egentligen ingen aning.. Men av det jag läst och hört är öronpiercingarna mer okej än andra. Och dom har mer bakterier än en piercing i munnen tror jag. Och tappat man ett örhänge i maten kommer dom bakterierna dit.
  • Anonym (Nyfiken)
    Mantrasina skrev 2015-11-21 13:58:34 följande:

Nej. Du har väldigt mycket mer bakterier i munnen än på öronen.

Okej, hur sprids dom isåfall? Ber om ursäkt om jag låter korkad men det är mycket man inte förstår förräns man vet det..
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (USK) skrev 2015-11-21 16:22:45 följande:

Jodå, går mycket lättare att komma åt och tvätta inunder. Så fort jag klipper de korta fastnar smuts, när de är långa fastnar ingenting.

Ja

Jag håller med om att det är lättare att ha naglar som ser rena ut med långa naglar. Men är det inte skillnad på smuts och bakterier? Alltså det kan väl finnas massor av bakterier fast det inte syns? Självklart finns det väl åxå bakterier i smuts men du försår vad jag menar. Och med långa naglar är det väl lättare att riva någon och att hanskar går sönder.
  • Anonym (Nyfiken)

Det låter kanske larvigt men för mig är naglarna otroligt viktiga. Jag har alltid haft långa naglar och känner mig lite oattraktiv med korta naglar (har ingenting emot korta naglar på andra utan det handlar om migsjälv). Det är något som jag måste komma över om jag ska börja arbeta inom vården. Jag får köra med nagelbuff så jag får glansiga och fina naglar. Någon annan som haft samma grej att komma över? Hur gör ni för att känna er fina om naglarna? Förstår att det låter konstigt för er som inte tänker på samma sätt ;)

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (USK) skrev 2015-11-21 17:54:24 följande:

Aldrig varit i närheten av att riva någon eller att handsken går sönder. Dessutom används handskar vid brukarkontakt. Dessutom ser jag inte det farliga i att bädda sängar, duscha någon, fixa frukost och lägga fram medicin med långa naglar. Finns handskar och handsprit. 

Okej då har du väl tur antar jag. Jag råkar ibland riva folk och mina handskar går alltid sönder, inte bara plast utan även tyg..
  • Anonym (Nyfiken)
    Mantrasina skrev 2015-11-21 17:47:27 följande:

Inom kommunal omsorg (boenden, hemtjänst etc) så har det tidigare inte varit lag på att följa samma hygienregler som landstingens verksamheter utan bara rekommendationer men från årsskiftet blir det lag på att alla SKA ha arbetskläder som tvättas på arbetsplatsen, nya rena varje dag. Inget nagellack eller annat konstgjort material på naglarna, kortklippta naglar. Så även om det har varit lite olika på olika ställen så blir det alltså nu lagstadgade hygienregler lika för alla som jobbar inom vård och omsorg. Jättebra tycker jag!

Så ska du jobba inom vården ts så måste du komma över din känsla för dina naglar - eller arbeta rent administrativt som exempelvis medicinsk sekreterare.

Ja det är verkligen toppen med hygienregler. Jag kommer att komma över känslan förr eller senare, har kortat ner naglarna nu för att prova och för att det även är smidigare i mitt nuvarande jobb. Och att skippa nagellack och använda nagelbuff för att få glans blir nästa steg. Jag uppskattar att du har delat med dig av din kunskap, tack då mycket :)
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (nageln) skrev 2015-11-21 18:09:49 följande:

Hm, så himla olika man kan uppfatta saker! Jag tycker långa naglar ser äckligt ut, på andra. Inte på mig själv, mina naglar ser snygga ut både lagom långa och korta. Fast jag känner mig ohygienisk med långa naglar.

Haha ja verkligen. Korts naglar åxå olika, om jag har en kort nagel så går den inte under fingerspetsen mesans för vissa är korta naglar när dom är några mm under fingerspetsen :o
  • Anonym (Nyfiken)

Tar inte patienterna illa upp när Man har hanskar och förkläde på sig i onödan?

Svar på tråden Utseende inom vården