• Anonym (Nyfiken)

Utseende inom vården

Hej

Jag tänkte kolla med er som jobbar inom vården, kanske främst som sjuksköterskor, vad ni har för utseende på jobbet. Vad säger reglerna på er arbetsplats om smycken, smink, hår osv? Och hur korta måste naglarna vara? Finns det något som man verkligen inte får ha som man kanske inte tänker på? Berätta gärna om ni fått någon tillsägning eller så för något, jag är nyfiken :)

• Svar på tråden Utseende inom vården
  • Anonym (H)

Korta, omålade naglar. Ärm som slutar ovanför armbågarna, ingen parfym, kläder som tål att tvättas i 60 grader eller mer.

• Alvina

Inga ringar på fingrarna och ingen armbandsklocka. Uppsatt hår eller kortklippt.

• Anonym (Ja)

kortärmade kläder, inga ringar, kortklippta naglar. Inget nagellack.

Jag vårdhygien är ett återkommande tema på mötena. Chefer säger till personal som inte följer dessa rutiner.

Man pratar även om hur man skall jobba för att inte sprida smitta (MRSA, MERS mm regelbundet. Ibland informerar Smittskydd om detta med nya rutiner.

Arbetar på vårdcentral.

Allt sådant lärs ut på vårdutbildningarna men man påminner alltså regelbundet om detta.

Varför undrar du?

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Ja) skrev 2015-11-14 22:19:59 följande:

kortärmade kläder, inga ringar, kortklippta naglar. Inget nagellack.

Jag vårdhygien är ett återkommande tema på mötena. Chefer säger till personal som inte följer dessa rutiner.

Man pratar även om hur man skall jobba för att inte sprida smitta (MRSA, MERS mm regelbundet. Ibland informerar Smittskydd om detta med nya rutiner.

Arbetar på vårdcentral.

Allt sådant lärs ut på vårdutbildningarna men man påminner alltså regelbundet om detta.

Varför undrar du?

Tack för svar! Hur korta naglar måste man ha? Jag funderar på att bli sjuksköterska och vill veta som mycket om yrket som möjligt så jag känner mig säker innan jag söker :)
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2015-11-14 22:40:24 följande:

Tack för svar! Hur korta naglar måste man ha? Jag funderar på att bli sjuksköterska och vill veta som mycket om yrket som möjligt så jag känner mig säker innan jag söker :)

Ok. Ja då är det ju bra att ta reda på hur långa naglar man får först. Jisses.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Jo) skrev 2015-11-14 22:59:29 följande:

Ok. Ja då är det ju bra att ta reda på hur långa naglar man får först. Jisses.

Vad menar du med det?
  • Finast

Jag har en fråga också, om det är ok för TS Skäms

Jag har alltid trott att vårdpersonal får kläder av arbetsgivaren, att de står för tvätt och sådant och man får nya typ varje arbetspass. Allt för hygienens skull.
    Men det verkar inte vara så överallt?
    Har  märkt att folk har lite olika kläder. Olika färger, olika typer. Och min husläkare tex, hans kläder är alltid fruktansvärt skrynkliga så jag undrar om han inte tvättar de hemma och glömmer de i tumlaren typ Tungan ute
    Så hur funkar det?

Jag börjar på Sophiahemmets sjuksköterskeutbildning efter jul Solig

• Whitehorse1979

Det beror på var du jobbar.

Kommunerna säger generellt nej sen så finns det säkert undantag.

Jag har köpt mina egna.

Landstinget har ju alltid kläder till sina anställda.

• Anonym (A)
    Whitehorse1979 skrev 2015-11-14 23:14:43 följande:

Det beror på var du jobbar.

Kommunerna säger generellt nej sen så finns det säkert undantag.

Jag har köpt mina egna.

Landstinget har ju alltid kläder till sina anställda.

Vart köper du dina kläder?
  • Mickan76

Korta naglar (innanför fingertoppen), inga ringar eller armband eller armbandsur. Uppsatt hår om det är långt. Detta är det stenhårt med, med tanke på hygienreglerna.

Svar på tråden Utseende inom vården