Inlägg från: Mantrasina |Visa alla inlägg
  • Mantrasina

Utseende inom vården

Smink är nog helt upp till respektive arbetsgivare. Men själv föredrar jag att se ren, fräsch och enkel ut på jobbet. Enkel frisyr, lite mascara och färg på kinderna och kanske ett klatshigt läppstift, men inte mer än så. Och naglarna ska vara fria från konstgjorda material - alltså nagellack, påbyggningar etc. ALLT sånt är no-no. Och ska inte sticka ut ovanför fingertoppen.

• Mantrasina
    Anonym (Nyfiken) skrev 2015-11-21 11:31:51 följande:

Det verkar som att det skiljer sig på olika arbetsplatser. Jag tycker att det är lättare att tappa ett örhänge än en piercing i tungan som kan hamna i tillexempel maten.

Det handlar inte om att tappa något. Det handlar om att saker inte ska hänga ner i arbetet, vare sig hår, smycken, osv. Angående piercings i ansiktet är det för att det är väldigt mycket bakterier på huden, och alla människor petar sig mycket i ansiktet även om vi inte tror det. Har en en piercing tenderar det att samlas bakterier där, och de blir också ett fokus för vad en pillar på i ansiktet.
  • Mantrasina
    Anonym (Nyfiken) skrev 2015-11-21 13:10:16 följande:
    Jag förstår vad du menar, jag tänker bara att en piercing i tungan är mer hygieniskt än att ha piercing i öronen. Jag har egentligen ingen aning.. Men av det jag läst och hört är öronpiercingarna mer okej än andra. Och dom har mer bakterier än en piercing i munnen tror jag. Och tappat man ett örhänge i maten kommer dom bakterierna dit.
    Nej. Du har väldigt mycket mer bakterier i munnen än på öronen.
  • Mantrasina

Alltså, har du en piercing i tungan exempelvis så kommer de bakterier du alltid har i munnen samlas särskilt på smycket och bilda mikrofilm. Det är som en yta av bakterier. Att ha en sån bakteriehärd är illa nog och väl i grunden anledning till att den sortens piercingar (med smycken i, märk väl) inte ska finnas där. Men sen så pillar en sig i ansiktet, kliar, osv osv och du kanske slickar dig runt munnen och kliar på läppen med ett finger och så plötsligt är bakterierna från din mun nån helt annanstans.

• Mantrasina

Inom kommunal omsorg (boenden, hemtjänst etc) så har det tidigare inte varit lag på att följa samma hygienregler som landstingens verksamheter utan bara rekommendationer men från årsskiftet blir det lag på att alla SKA ha arbetskläder som tvättas på arbetsplatsen, nya rena varje dag. Inget nagellack eller annat konstgjort material på naglarna, kortklippta naglar. Så även om det har varit lite olika på olika ställen så blir det alltså nu lagstadgade hygienregler lika för alla som jobbar inom vård och omsorg. Jättebra tycker jag!

Så ska du jobba inom vården ts så måste du komma över din känsla för dina naglar - eller arbeta rent administrativt som exempelvis medicinsk sekreterare.

• Mantrasina
    Anonym (Bu) skrev 2015-11-22 07:16:29 följande:
    Vi har inte civila kläder i hemtjänsten. Vi får inte ha civila kläder. Jag vet vad handskpyramiden är, Jag jobbar i hemvården, men det verkar vara olika med instruktioner på olika arbetsplatser. Vi har som instruktion att handskar och förkläde ska användas viid kroppsnära arbete och bäddning av säng tex. Samt vid hantering av medicin. Inte samma handskar då givetvis. De säger att handskar och förkläde eg ska på direkt när du kliver in hos kund. Kontakt med kroppsvätskor finns ju nämligen ganska direkt hemma hos många kunder..

Olika instruktioner nu, ja, eftersom det bara finns rekommendationer från laghåll. Men från årsskiftet blir det lagstadgade gemensamma basala hygienregler för -alla-.

Men handskar och förkläde vid kroppsnära arbete och risk för kontakt med kroppsvätskor (direkt kontakt med kroppsvätskor, går du in hos nån och du ska hjälpa dem med toalett i sängen så på med förkläde när du kommer till sängen, av med det när du är klar med arbetet i säng/påklädning etc, sen ska du inte behöva det mer, inte på med det om du ska göra tusen saker innan, eller hjälpa till med att laga frukost till någon som klär sig själv, sköter hygien själv etc.). Det är alltså vad som sägs i lagen och vad hygiensjuksköterskor säger. Det är en fantastisk överanvändning av hanskar och skyddskläder både inom sluten- primär- och kommunal vård!

• Mantrasina
    Anonym (Bu) skrev 2015-11-22 11:37:31 följande:
    Det är ju skönt för de som inte vill ha handskar hela tiden. Men det finns väl ingen lag som säger att man inte får ha handskar hela tiden? Kroppsvärskor finns som sagt överallt hos många av våra kunder. Alla kunder är ju inte så noga med att tvätta sina händer och sen tar dom i dörrhandtag/väggar/bord/stolar osv..
    Jag jobbar inom hemsjukvården som syrra, vet exakt hur överallt kroppsvätskor kan finnas. Det innebär inte att jag går med handskar så fort ajg går in hos en brukare. Tvål och vatten och sedan handsprit är det som gäller om en råkar komma åt nåt som är äckligt av kroppsvätska (ska en ta hand om det, exempelvis kiss som hamnat på golver så självklart handskar på!). 

Jag hoppas att du byter handskar MÅNGA gånger per gång hos brukaren, så fort du går från ett moment till ett annat. Det enda du gör om du har handskar på dig hela tiden är att undvika att DU får någonting på dina händer, men du flyttar runt skiten du eventuellt råkar få på händerna till andra ytor i lokalen/hemmet/rummet. Likaväl som det sägs när handskar SKA vara på så är det så att när handskar inte ska vara på så ska de INTE vara på. För handskar på vid icke nödvändiga tillfällen riskerar att öka smittspridning istället för att minska risken för den. Be att få en genomgång av hygiensjuksköterska så får du reda på hur du ska göra istället!
  • Mantrasina

Dessutom ökar onödigt användande av hanskar och skyddskläder/förkläde känslan av alienation hos brukaren, och indikerar att denne är orenlig, smittsam och sjuk, när det är så att uppgiften som är gemensam för all vård inom LSS, kommunal vård och omsorg etc (boenden, gruppboenden, hemsjukvården mm) att hjälpa brukarna till en så normal och god tillvaro som möjligt oavsett var de bor och hur stort hjälpbehov de har!

• Mantrasina

En sak som många förresten inte är medvetna om är att alla handskar är genomsläppliga. Alltså släpper handskarna ändå igenom lite lite av bajset, blodet, urinen, kräkset... Vilket kan ge en falsk trygghet. 

Apropå de tidigare inläggen om långa naglar som inte borde göra nåt om en använder handskar - det är större risk att bakterier fastnar och en missar att sprita ordentligt under de långa naglarna. Vet att vi under en föreläsning under sjuksköterskeutbildningen fick testa att sprita ordentligt med sprit som var preppat med vad-det-nu-heter som lyser upp i UV-ljus, och sedan sticka in händerna i en UV-apparat. På i princip alla var huden under nageln samt den utstickande delen av nageln inte åtkommen ordentligt med sprit. Mycket intressant, och tydligen kan en låna en sån apparat och visa personalen där en jobbar hur stor skillnad en ordentlig spritning vs en inkorrekt spritning vs långa naglar osv ger på renheten på händerna. :)

Svar på tråden Utseende inom vården