Inlägg från: RosaSmurf |Visa alla inlägg
  • RosaSmurf

Utseende inom vården

Finast skrev 2015-11-14 23:09:37 följande:

Jag har en fråga också, om det är ok för TS 

Jag har alltid trott att vårdpersonal får kläder av arbetsgivaren, att de står för tvätt och sådant och man får nya typ varje arbetspass. Allt för hygienens skull.

Men det verkar inte vara så överallt?

Har  märkt att folk har lite olika kläder. Olika färger, olika typer. Och min husläkare tex, hans kläder är alltid fruktansvärt skrynkliga så jag undrar om han inte tvättar de hemma och glömmer de i tumlaren typ 

Så hur funkar det?

Jag börjar på Sophiahemmets sjuksköterskeutbildning efter jul 

På sjukhus får man kläder av arbetsgivaren och de byts efter varje pass. Även på vc. Läkarna på vc kan dock ha egna kläder.

Inom kommunen är det lite olika, ibland har man uniform och ibland har man egna kläder. Men oavsett så ska man byta kläder efter varje pass.
  • RosaSmurf
    Anonym (USK) skrev 2015-11-19 21:20:18 följande:

Jag jobbar inom hemvården och en av distriktssköterskorna har näspiercing. Själv har jag långa naglar och ibland har jag även glömt tvätta bort nagellacket. Varken chefer, distriktssköterskor eller chefer har sagt ett dugg om det.

Inte så speciellt hygieniskt med långa naglar inom vården?

Är du gått omv.programmet?
  • RosaSmurf
    Anonym (USK) skrev 2015-11-21 16:22:45 följande:

Jodå, går mycket lättare att komma åt och tvätta inunder. Så fort jag klipper de korta fastnar smuts, när de är långa fastnar ingenting.

Ja

Missade du hela hygienbiten? Långa naglar är inte hygieniska då det samlas mängder av bakterier som du sedan för vidare.
  • RosaSmurf
    Anonym (USK) skrev 2015-11-21 17:54:24 följande:

Aldrig varit i närheten av att riva någon eller att handsken går sönder. Dessutom används handskar vid brukarkontakt. Dessutom ser jag inte det farliga i att bädda sängar, duscha någon, fixa frukost och lägga fram medicin med långa naglar. Finns handskar och handsprit. 

Du gör som du vill. Men att strunta i hygienregler och inte förstå att långa naglar sprider bakterier får mig att inse att alla inte har inom vården att göra.
  • RosaSmurf
    Anonym (Bu) skrev 2015-11-21 23:38:04 följande:

Det jag inte förstår är det där med tex nagellack. Inom hemtjänsten ska man ju ha handskar, så på vilket sätt gör det något att man har målade naglar?

Du har ju på handskar varje minut av arbetsdagen i hemtjänsten eller någon annanstans.... vet du hur mycket bakterier det finns på lackade naglar?!
  • RosaSmurf
    Anonym (Bu) skrev 2015-11-22 00:21:15 följande:

Jo, absolut, men man spritar ju händerna och sen tar på handskar, hur skulle bakterierna hamna på kunden?

Finns många som inte sprita innan man tar på handskarna. Sedan är det så att man inte använder handskar så fort man går in till någon. Vilket innebär att bakterierna sprids.
  • RosaSmurf
    Anonym (Bu) skrev 2015-11-22 00:40:09 följande:

Fast man ska ju egentligen ha på handskar så fort man kommer in hos en kund. Iaf hos oss. Gör man så, så borde man kunna ha nagellack?

Varför? Handskar behöves endast vid kroppskontakt. Och då tillsammans med förkläde.
  • RosaSmurf
    Anonym (Bu) skrev 2015-11-22 11:31:11 följande:

Jo, vissa gör nog det. Men många förstår nog det med tanke på att det har förklarats, och de förstår själva att det är för deras skull. Men sen är det klart att alla inte använder handskar om man inte ska röra vid kunden tex.

Du har missuppfattat rejält och även din chef. Man ska inte ha ganska och förkläde så fort man glider innanför dörren till en vårdtagare/brukare/kund/etc utan enbart vid kontant med kroppsvätskor, dvs med hjälp av toalett i säng, dusch, byta av blöja/inkontinensskydd och påklädning. Vid medicinhantering är det bra med handskar med inte nödvändigt om man har tvättade och spritade händer.

Hur skulle du känna om en usk kom men handskar och förkläde direkt denne klev in genom din dörr?
  • RosaSmurf
    Anonym (Bu) skrev 2015-11-22 11:37:31 följande:

Det är ju skönt för de som inte vill ha handskar hela tiden. Men det finns väl ingen lag som säger att man inte får ha handskar hela tiden? Kroppsvärskor finns som sagt överallt hos många av våra kunder. Alla kunder är ju inte så noga med att tvätta sina händer och sen tar dom i dörrhandtag/väggar/bord/stolar osv..

Då får du väl tvätta och sprita händerna oftare... Verkar som att du är rätt för att få bakterier på dig.
  • RosaSmurf
    Anonym (Bu) skrev 2015-11-22 11:40:12 följande:

Så är inte våra instruktioner på min arbetsplats. Sen är det ju handskar på om risk för kontakt med kroppsvätskor finns, och det finns det så fort man kliver innanför dörren hos många av kunderna.

Vet ens vad kontakt med kroppsvätskor innebär?
Svar på tråden Utseende inom vården