Inlägg från: Anonym (Bu) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bu)

Utseende inom vården

cameleon skrev 2015-11-19 17:01:07 följande:

Jag låg inne på Västerås lasarett för några månader sedan och då hade en av uskorna piercing i näsvingen. Blev mycket chockad över att dom tillåter det. Sedan läste jag någonstans att man får ha näspiercing om den är helt läkt. Kan detta verkligen stämma? Kommer dock inte ihåg var jag läste det..

Vad skulle det spela för roll? Man petar ju inte på nässmycket precis som man inte petar i näsan på arbetet.
  • Anonym (Bu)
    Mantrasina skrev 2015-11-21 17:47:27 följande:

Inom kommunal omsorg (boenden, hemtjänst etc) så har det tidigare inte varit lag på att följa samma hygienregler som landstingens verksamheter utan bara rekommendationer men från årsskiftet blir det lag på att alla SKA ha arbetskläder som tvättas på arbetsplatsen, nya rena varje dag. Inget nagellack eller annat konstgjort material på naglarna, kortklippta naglar. Så även om det har varit lite olika på olika ställen så blir det alltså nu lagstadgade hygienregler lika för alla som jobbar inom vård och omsorg. Jättebra tycker jag!

Så ska du jobba inom vården ts så måste du komma över din känsla för dina naglar - eller arbeta rent administrativt som exempelvis medicinsk sekreterare.

Det jag inte förstår är det där med tex nagellack. Inom hemtjänsten ska man ju ha handskar, så på vilket sätt gör det något att man har målade naglar?
  • Anonym (Bu)
    RosaSmurf skrev 2015-11-21 23:55:40 följande:

Du har ju på handskar varje minut av arbetsdagen i hemtjänsten eller någon annanstans.... vet du hur mycket bakterier det finns på lackade naglar?!

Jo, absolut, men man spritar ju händerna och sen tar på handskar, hur skulle bakterierna hamna på kunden?
  • Anonym (Bu)
    RosaSmurf skrev 2015-11-22 00:31:31 följande:

Finns många som inte sprita innan man tar på handskarna. Sedan är det så att man inte använder handskar så fort man går in till någon. Vilket innebär att bakterierna sprids.

Fast man ska ju egentligen ha på handskar så fort man kommer in hos en kund. Iaf hos oss. Gör man så, så borde man kunna ha nagellack?
  • Anonym (Bu)
    Anonym (SSK sedan länge) skrev 2015-11-22 05:55:27 följande:

Nej, det ska man verkligen inte! Att ta i en patient är som att ta i vem som helst. Handskar ska du ha när du kan komma i kontakt med kroppsvätskor. Att hålla i någon ska göras utan handskar. Kolla gärna i vårdhandboken på nätet, googla handskpyramiden. Det är dessutom lite bakvänt att ha handskar till allt, men ändå ha civila kläder!

Vi har inte civila kläder i hemtjänsten. Vi får inte ha civila kläder. Jag vet vad handskpyramiden är, Jag jobbar i hemvården, men det verkar vara olika med instruktioner på olika arbetsplatser. Vi har som instruktion att handskar och förkläde ska användas viid kroppsnära arbete och bäddning av säng tex. Samt vid hantering av medicin. Inte samma handskar då givetvis. De säger att handskar och förkläde eg ska på direkt när du kliver in hos kund. Kontakt med kroppsvätskor finns ju nämligen ganska direkt hemma hos många kunder..
  • Anonym (Bu)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2015-11-22 09:40:55 följande:

Tar inte patienterna illa upp när Man har hanskar och förkläde på sig i onödan?

Jo, vissa gör nog det. Men många förstår nog det med tanke på att det har förklarats, och de förstår själva att det är för deras skull. Men sen är det klart att alla inte använder handskar om man inte ska röra vid kunden tex.
  • Anonym (Bu)
    Mantrasina skrev 2015-11-22 08:22:55 följande:

Olika instruktioner nu, ja, eftersom det bara finns rekommendationer från laghåll. Men från årsskiftet blir det lagstadgade gemensamma basala hygienregler för -alla-.

Men handskar och förkläde vid kroppsnära arbete och risk för kontakt med kroppsvätskor (direkt kontakt med kroppsvätskor, går du in hos nån och du ska hjälpa dem med toalett i sängen så på med förkläde när du kommer till sängen, av med det när du är klar med arbetet i säng/påklädning etc, sen ska du inte behöva det mer, inte på med det om du ska göra tusen saker innan, eller hjälpa till med att laga frukost till någon som klär sig själv, sköter hygien själv etc.). Det är alltså vad som sägs i lagen och vad hygiensjuksköterskor säger. Det är en fantastisk överanvändning av hanskar och skyddskläder både inom sluten- primär- och kommunal vård!

Det är ju skönt för de som inte vill ha handskar hela tiden. Men det finns väl ingen lag som säger att man inte får ha handskar hela tiden? Kroppsvärskor finns som sagt överallt hos många av våra kunder. Alla kunder är ju inte så noga med att tvätta sina händer och sen tar dom i dörrhandtag/väggar/bord/stolar osv..
  • Anonym (Bu)
    RosaSmurf skrev 2015-11-22 11:33:18 följande:

Varför? Handskar behöves endast vid kroppskontakt. Och då tillsammans med förkläde.

Så är inte våra instruktioner på min arbetsplats. Sen är det ju handskar på om risk för kontakt med kroppsvätskor finns, och det finns det så fort man kliver innanför dörren hos många av kunderna.
  • Anonym (Bu)
    RosaSmurf skrev 2015-11-22 11:41:15 följande:

Vet ens vad kontakt med kroppsvätskor innebär?

Haha, ja. Har du jobbat i hemvården? Inte min mening att kränka någon men många kunder är inte så renliga om händerna! Och det förekommer både det ena och andra hemma hos folk. Man lägger handen på en stol i hallen när man ska flytta på den och inser att den är full av...kroppsvätskor. Osv.. Jag känner nog våra kunder och deras hemförhållanden ganska bra vid det här laget. Och det är heller inte förbjudet med handskar. :)
  • Anonym (Bu)
    RosaSmurf skrev 2015-11-22 11:39:13 följande:

Du har missuppfattat rejält och även din chef. Man ska inte ha ganska och förkläde så fort man glider innanför dörren till en vårdtagare/brukare/kund/etc utan enbart vid kontant med kroppsvätskor, dvs med hjälp av toalett i säng, dusch, byta av blöja/inkontinensskydd och påklädning. Vid medicinhantering är det bra med handskar med inte nödvändigt om man har tvättade och spritade händer.

Hur skulle du känna om en usk kom men handskar och förkläde direkt denne klev in genom din dörr?

Jag har inte missuppfattat något alls. Jag måste ju följa hygienrutinerna vi har på jobbet. Sen skrev jag ju ovan hur vi jobbar.

Jag skulle tycka att det var skönt då jag inte vet vem denna usk varit hemma hos innan och vad hon gjort. Det är ju för min skull.
Svar på tråden Utseende inom vården