Glittermamma skrev 2015-11-17 18:18:32 följande:
Den som har bott där,
kan bli ersättnings skyldig eftersom denne har rökt
ner hela lägenheten. Dessutom , får man röka inne?
Det undrar jag. Borde få betala för inrökta tapeter,
samt att återställa fettfläckarna och det är endast via målning
eller att tapetsera. Vem säger att den inflyttade ska böta?
Det är ju den föregående som bott förut som får stå för det
den har slitit och förstört. Det blir om besiktning eller ingen
flytt alls. Jajaj, säger allt om skitsverige. Senast idag rensade
jag i brunnar hemma under badkar, duschar,
det är jätteäckligt därunder, gör det minst 3 gånger eller
mer om året.
Den som bott där kan bli ersättningsskyldig - JA, till hyresvärden. Inte till din dotter. Och det avgör hyresvärden (observera "kan" i din egen mening)
Dessutom, får man röka inne? - Det vet jag inte hur den hyresvärden ställer sig till. Du får fråga.
Borde få betala inrökta tapeter, samt återställa fläckarna och det är endast via målning och tapetsera - Det avgör inte du, utan.... gissa tre gånger.
Vem säger att den inflyttade ska böta? - Ingen, men om den nyinflyttade vill ha saker ändrade som inte hyresvärden tycker är nödvändigt så får man betala för sin höjningen i hyresstandarden. Handlar inte om böter, utan att man betalar för det man vill ha.
Det är ju den föregående som bott förut som får stå för det den slitit och förstört - Ja, om hyresvärden anser att slitaget på lägenheten år onormalt stort så kommer hyresvärden kräva den förra hyresgästen på det. Om Hyresvärden tycker att det är normalt slitage som ändå behöver åtgärdas så kommer värden stå för det. Om den nya hyresgästen vill ha något utöver hyresstandarden (där fläkt INTE ingår, om inte värden tycker det) så får den nya hyresgästen betala för det "överskottet".
Det blir ombesiktning eller ingen flytt alls - Ja, ombesiktning kommer det bli, men det betyder inte att de måste flytta dit, om de inte vill. HAr de skrivit på kontrakt och sedan vägrar flytta in när alla ev åtgärder för lägenheten är klar så får de dock betala för kontraktsbrottet.
Jaja, säger allt om skitsverige - Du har verkligen ingen koll alls på hur det ser ut i resten av värde. På en del ställen får man vara glad om man har varmvatten alls.
Senast idag rensade jag i brunnar hemma.... - Ja, skitar du ner får du väl städa efter dig. Duh, liksom.