• Glittermamma

Ostädat

Hallå!
    Nu är det så att min tös var och kikade
    på sin första lägenhet igår.
    Det var det värsta hon någonsin sett!
    Nr 1 Det luktade rök i hela lägenheten.
    Nr2. Innehavaren hade Inte städat någonstans,
    toaletten var så illa att den ev måste bytas ut?
    Nr3. Det blir ombesiktning eftersom det
    även fanns fettfläckar på tapeterna.
    Nr4. Det fanns ingen köksfläkt.
    Jag bara undrar hur fn kan man som hyres värd och gäst
    lämna det så sunkigt inför en visning??
    Min dotter o pojkvän ska ta med sig min man
    nästa gång och då ska de bla kräva att röklukten
    är borta,  samt nya tapeter. Detta får mig att häpna!

• Svar på tråden Ostädat
  • Milleman
    Glittermamma skrev 2015-11-17 12:08:41 följande:

Men hur tänker ni ??
    Hyresgästen bodde kvar, och jag skulle skämmas!
    Toan var ostädad och nedsliten, skulle behöva
    bytas ut helt.
    Ja rökskadorna ska de ta bort genom att få ommålat,
    tapetserat. Sedan in med en köksfläkt eftersom
    det då har orsakat fettfläckar utan en sådan.
    Egentligen borde den som bor där nu få böter.
    Lägenheten är inte i befintligt skick som man säger.
    Nu har de en visstid på sig att städa, samt
    se över skravanker och annat skit i lägenheten.
    Annars tar det något annat som dyker upp.

Håller med dig om att man ju kan försöka städa inför besök. Det tillhör ju artighet.

Men det där med att inte ha köksfläkt, det har inte vi heller. Ingen av de ca 450 lägenheterna på vår gata har. Det är inget de bara "slänger upp" på väggen i en lägenhet. Här har aldrig varit köksfläkt, huset är från 50/60-talet.
    Det lär komma med renovering någon gång. Däremot har vi inte fett i hela köket. Runt spisen som man får torka av men absolut inte i hela köket.
  • Monkii

Passa på att lära din dotter att hantera sånt utan att dra in din make...

• Bibbidi

Haha ja man kan ju undra.... var på en visning förra veckan och där var det också ostädat. Badrummet var uräckligt. Äckligt badkar, fläckar (huga, vågar inte ens tänka på vad det kan ha varit) på spegeln och tvättmaskinen var öppen och i den låg en massa smutsiga underkläder... och då var det en sån där luckan är uppåt så man kunde inte heller undgå att se *kräks* Bjöd inte på den.

Man förstår ju att man inte kan kräva att folk ska ha städat hos sig jämt, men när det kommer främmande människor in till sitt hem för visning??? Då vet man ju att luckor kommer öppnas, lister kommer synas, då kan man ju städa lite i alla fall hoppas man ju.... 

Men tyvärr TS, det finns inget ni kan kräva i nuläget. Kommer inte ges några böter alls. Kommer bli som Sportpappan skriver.

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Anonym (Gjj)

"Böter", ersättning för slitage, städning osv är mellan hyresgäst och hyresvärd. Det har du inte med att göra. Sen kan ju du som blivande hgäst fråga värden hur det är meningen att det ska se ut, om de tänker byta tapeter osv. (antagligen skäms han för hur det ser ut när ni är där, även om hgästen skiter i vilket). Men värden kan mycket väl hyra ut m flottiga tapeter om han vill. Besiktningen är unte till för att säkerställa viss standard, utan för att ni ska vara överrens om att du lämnar lgh i samma skick som du fått den.

• Glittermamma

Till dig hahhahha du verkar otroligt barnslig som skrattar
    ¨åt mig. Vart kan jag inte stava ? Vart är jag inte en vuxen
    kvinnas mamma ? Och vad har du med det hela
    att göra om du inte kan komma med vettiga råd ?
    Sedan om pappan vill följa med som support så får han
    väl göra det om han vill, det är den första lägenheten
    och de flyttar inte in i vad som helst. Är de inte nöjda
    med ombesiktningen, ja då får de leta vidare.
    Man behöver inte ta första bästa. Det säger ju lite
    om värden att denne inte är så noga med sina gäster och
    slitage av lägenheten. En annan gäst fick tex nytt v rum golv
    i samma hus. Ev ska badkaret bytas ut mot dusch hörna, samt
     att en helt ny wc ska in den som var nu är helt sliten
    och igengrodd av skit, hjälper inte om de gör rent den 100 gånger.
    Skriver här för att få råd inte att bli utskrattad och få skit. .

• Aniiee

Synd, men det är inget krav på att det varken ska vara städat eller luktfritt i en lägenhet bara för att någon ska flytta ut om några veckor. Sorry. Däremot kan din dotter och hennes pojkvän kräva att det är städat och luktfritt när de flyttar in, om några veckor. 

Din dotter kommer förmodligen få betala extra på hyran för köksfläkten, ca 75-200 kr brukar vara standard. Ev även för tapeter och ommålning, men eftersom det är efter en rökare så brukar det lösas.

Om kontrakt dessutom inte är påskrivet kan de inte kräva ett dyft, men om det är det och sedan inte flyttar in pga att de inte är nöjda med städningen (fast den tekniskt sett är ok) eller utrustningen (ingen köksfläkt, för det avgör hyresvärden om de ska sätta in...) så är det kontraktsbrott och får betala för det.

Ni får helt enkelt ta att värden löser detta.

Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • PinkSugar

Var och kollade på en hyresetta en gång i tiden. Fick kliva över nuvarande hyresgästens skitiga underkläder... 

• Aniiee
    Glittermamma skrev 2015-11-17 17:08:43 följande:

over and out det löser sig nog tråden avslutad

Lite fegt att springa sin väg när man inte får absolut medhåll, kanske, men du gör som du vill.
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • MadHatter

När jag letade lägenhet för ett gäng år sen hände det att det fanns synliga klädhögar på golvet på Mäklarbilderna på Hemnet. Det tyckte jag var udda.

Svar på tråden Ostädat