• Kim Possible

Glutenfritt? Hjälp mig hitta bra produkter som faktiskt smakar bra!

Ni som äter glutenfritt, oavsett anledning, vad köper ni för märke på bröd och pasta t ex?

Jag har märkt ett tag nu att jag inte mår så bra av gluten, har kört kolhydratfritt i perioder, och trodde det var kolhydraterna som gjorde det, men när jag testat typ potatis igen så får jag inte alls samma symptom som när jag äter bröd och pasta. Ont i magen, uppsvälld, spänd osv. Dessvärre så älskar jag mackor och pasta. Tanken på att aldrig mer kunna äta rostat bröd med smör och ost, eller för den delen en riktigt bra spagetti bolognese får mig sorgsen. De glutenfria pastasorter jag testat smakade som spånskiva med en touch av wellpapp. Yummie...or not. Och glutenfritt bröd...finns det något som inte är så stenhårt att man kan slå ihjäl en älg med det? 

Vad kör ni andra som äter glutenfritt? Jag behöver tips här! 

• Svar på tråden Glutenfritt? Hjälp mig hitta bra produkter som faktiskt smakar bra!
  • Aniiee

Gör majsbröd. Det är gott, även som toast. Egen pasta av polenta eller bovete (som är glutenfritt). Finns även att köpa med det är APDYRT.

Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Kim Possible

Risnudlar gillar jag med, men det blir ju inte som spagetti liksom. Bönpasta är gjord av bönor då, antar jag, och då går det bort tyvärr. Klarar inget med bönor.

Lena skrev 2015-11-17 20:36:00 följande:

Bönpasta och risnudlar gillar jag.

• Kim Possible

[quote=76015642][quote-nick]Aniiee skrev 2015-11-17 20:42:45 följande:[/quote-nick]Gör majsbröd. Det är gott, även som toast. Egen pasta av polenta eller bovete (som är glutenfritt). Finns även att köpa med det är APDYRT.

Har du något bra recept? Jo, jag bakar ibland i jobbet, främst fikabröd, och vet ju vad allt alternativ till vanligt vetemjöl kostar. :-/ Dock kan det ju vara värt kostnaden ibland.

• Trippelmamma76

Jag köper nog helst barillas glutenfria pasta (inte Semper etc). Bröd finns flera bra sorter tycker jag, tex Hans och Gretas. När det gäller toast så kör jag på Frias rostbröd. Små skivor, men det funkar. Müsli gillar jag finax fruktmusli på tetrapack.

• Aniiee
    Kim Possible skrev 2015-11-17 20:53:21 följande:

[quote=76015642][quote-nick]Aniiee skrev 2015-11-17 20:42:45 följande:[/quote-nick]Gör majsbröd. Det är gott, även som toast. Egen pasta av polenta eller bovete (som är glutenfritt). Finns även att köpa med det är APDYRT.

Har du något bra recept? Jo, jag bakar ibland i jobbet, främst fikabröd, och vet ju vad allt alternativ till vanligt vetemjöl kostar. :-/ Dock kan det ju vara värt kostnaden ibland.

Recept på majsbröd? Sure.

Blanda 4,5 dl mjölk (vilken som helst, även tex sojamjölk eller mandelmjölk) med 2 msk citronsaft eller vitvinsvinäger. Ställ åt sidan i 10 minuter. 

Passa på att sätta ugnen på 220 grader och smörj en form, ca 20x20 cm (eller en rund 22 cm i diameter)

Blanda lite knappt 5 dl grovt majsmjöl/polenta, 1 tsk bakpulver, 1 tsk bikarbonat och 1/2 tsk salt i en stor skål. (byt ut en dl majsmjöl mot nötmjöl om du vill. Bara majsmjöl/polenta gör ett ganska tungt bröd, nötmjöl gör det lite luftigare)

Vispa ihop mjölken (ja, den har "skurit" sig. Det är lugnt, det var med flit =P) med 2 ägg. Vispa ordentligt. Häll äggen och mjölken över mjölet och rör ihop till en smet. Låt stå i 5 minuter.

Rör upp smeten och häll i formen. Ställ i ugnen ca 20 minuter. 

Lika gott att ha leverpastej på och att steka i kanel och ha äpple till.

Sen tips på hemsida! Glutenfreeeasily.com Där har de en hel hög bra recept på både bröd och annat.
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Kim Possible
    Trippelmamma76 skrev 2015-11-17 21:07:25 följande:

Jag köper nog helst barillas glutenfria pasta (inte Semper etc). Bröd finns flera bra sorter tycker jag, tex Hans och Gretas. När det gäller toast så kör jag på Frias rostbröd. Små skivor, men det funkar. Müsli gillar jag finax fruktmusli på tetrapack.

Aha, jag har bara testat någon från Saltå kvarn och så det där märket jag glömt namnet på (som kör allt glutenfritt). Då blir det Barilla, även fast jag svor på för något år sen att aldrig köpa dem mer. 

Tack för tips! 
  • Kim Possible
    Aniiee skrev 2015-11-17 21:30:18 följande:
    Recept på majsbröd? Sure.

Blanda 4,5 dl mjölk (vilken som helst, även tex sojamjölk eller mandelmjölk) med 2 msk citronsaft eller vitvinsvinäger. Ställ åt sidan i 10 minuter. 

Passa på att sätta ugnen på 220 grader och smörj en form, ca 20x20 cm (eller en rund 22 cm i diameter)

Blanda lite knappt 5 dl grovt majsmjöl/polenta, 1 tsk bakpulver, 1 tsk bikarbonat och 1/2 tsk salt i en stor skål. (byt ut en dl majsmjöl mot nötmjöl om du vill. Bara majsmjöl/polenta gör ett ganska tungt bröd, nötmjöl gör det lite luftigare)

Vispa ihop mjölken (ja, den har "skurit" sig. Det är lugnt, det var med flit =P) med 2 ägg. Vispa ordentligt. Häll äggen och mjölken över mjölet och rör ihop till en smet. Låt stå i 5 minuter.

Rör upp smeten och häll i formen. Ställ i ugnen ca 20 minuter. 

Lika gott att ha leverpastej på och att steka i kanel och ha äpple till.

Sen tips på hemsida! Glutenfreeeasily.com Där har de en hel hög bra recept på både bröd och annat.
    Tack snälla! Detta måste helt klart provas och hemsidan kollas in med! 
  • Milleman

Jag är lat och köper mycket färdigt. Så du får inga recept av mig men märken, för det finns jättebra grejor och mindre bra. I min smak då.

Å rostade mackor kommer du få äta mängder av. De flesta gf-bröd i affären måste rostas :)
    Bröd köper jag Fria Fiber. (Vita är smaklöst men bra till varma mackor och Grova smakar lite konstigt). Eller Semper Havre. Gott men måste ätas direkt efter ristning. Går inte att tina och sen göra mackor.
    Knäckebröd köper jag bara den gröna paketen. Glömt märke men finns bara en mörkgrön.

Pasta köpte jag barilla spaghetti senast. God :) smakar vanligt.
    Men spara inte pasta till typ pastasallad dagen efter. Icke gott, den blir torr.

I frysdisken finns kladdkaka och chokladmuffins, tokgoda i min smak. Kanelbullarna lite tråkigare. Pepparkaksdegen är god. Smakar inte som vanliga pepparkakor men ett bra komplement.

De färdiga pizzadegarna i frysen blir supergoda om du har de inne lite för länge och gillar knaprig pizza. De ofrysta var lite torra. Tortillabröd vidrigt. Iaf det märke jag köpte.

Lycka till! :)

• Let it Rain

Om du bor i Sthlm så rekommenderar jag dig att titta förbi Paradiset vid Mariatorget som har en färsk, glutenfri och ekologisk pasta som faktiskt är god.

Svar på tråden Glutenfritt? Hjälp mig hitta bra produkter som faktiskt smakar bra!