• Anonym (anna)

hur modiga är ni i att byta jobb?

När ni befinner er på ett jobb ni redan i grunden trivs på?
    Jag har blivit erbjuden en mycket högre tjänst i samma organisation/ företag och i så fall en annan avdelning. ( kan man beskriva det som )
    Jobbet innebär mycket mer ansvar och en ganska rejäl löneökning.
    Utveckling på en helt annan nivå än där jag är nu.
    Jag trivs å andra sidan ganska bra på mitt nuvarande jobb. Helt ok lön men den kommer nog stanna av där den är mer eller mindre och några 10 000 kr hopp kommer inte ske. 
    Samma tider, samma förmåner, samma pendling. 
    Hur skulle ni resonera? Våga chansa eller stanna på det trygga ni är på?
  • Svar på tråden hur modiga är ni i att byta jobb?
  • Doos

Jag tycker man bör stanna på samma jobb i max 5 år om utvecklingskurvan är begränsad. Jag bytte jobb efter ett år till ett liknande, men till ett mindre företag där mindre var "färdigt", Jag har således vart med och utvecklat företaget sedan jag började här och trivs otroligt bra bara efter ett par månader.

Det är en skön känsla att gå ur sin comfort-zone ibland och våga chansa - därför bör man byta jobb lite då och då!

• Anonym (anna)
    Doos skrev 2015-11-18 16:43:48 följande:

Jag tycker man bör stanna på samma jobb i max 5 år om utvecklingskurvan är begränsad. Jag bytte jobb efter ett år till ett liknande, men till ett mindre företag där mindre var "färdigt", Jag har således vart med och utvecklat företaget sedan jag började här och trivs otroligt bra bara efter ett par månader.

Det är en skön känsla att gå ur sin comfort-zone ibland och våga chansa - därför bör man byta jobb lite då och då!

Jo det är lite så jag känner. Har inte varit här 5 år, knappt 4 år bara
  • Kjell2
    Anonym (anna) skrev 2015-11-18 17:17:59 följande:

Jo det är lite så jag känner. Har inte varit här 5 år, knappt 4 år bara

Perfekt tidpunkt att gå vidare. Chefer mm har sett att man duger och har potential. Dags att testa sina vingar.
  • Anonym (anna)
    Kjell2 skrev 2015-11-18 17:23:35 följande:
    Perfekt tidpunkt att gå vidare. Chefer mm har sett att man duger och har potential. Dags att testa sina vingar.
    ja kanske det. Jag har inte aktivt sökt det nya jobbet utan blivit tillfrågad att söka
  • Anonym (anna)
    Söder73 skrev 2015-11-18 20:16:20 följande:

Ta det! Satsa!

Jomen det lutar åt det. Väntar svar på några ganska avgörande frågor så ska jag ta ställning efter det.
  • Seven Costanza

Under dina förutsättningar hade jag absolut sökt det nya jobbet. Problemet med jobbyte brukar ju annars vara just att man vet vad man har men inte vad man får, och att t ex organisation, välfungerande arbetsklimat och förväntade arbetstimmar kan skilja sig även om det på pappret är lika.

• Anonym (anna)
    Seven Costanza skrev 2015-11-19 21:26:51 följande:

Under dina förutsättningar hade jag absolut sökt det nya jobbet. Problemet med jobbyte brukar ju annars vara just att man vet vad man har men inte vad man får, och att t ex organisation, välfungerande arbetsklimat och förväntade arbetstimmar kan skilja sig även om det på pappret är lika.

Det här är ett ner krävande jobb helt klart i en ledningsgrupp . Mer ansvar men också ett upplägg man styr i mycket själv. Definitivt bättre betalt och större möjlighet till utveckling på hög nivå.
  • Seven Costanza
    Anonym (anna) skrev 2015-11-20 10:48:48 följande:

Det här är ett ner krävande jobb helt klart i en ledningsgrupp . Mer ansvar men också ett upplägg man styr i mycket själv. Definitivt bättre betalt och större möjlighet till utveckling på hög nivå.

Okej, jag menade alltså inte att det inte kunde vara mer krävande, jag menade mer att om det är en ny tjänst men på samma arbetsplats har man ju lite koll på den inofficiella kulturen - dvs om det är så att de säger att de har en bra balans mellan arbete och fritid och verkligen har det, eller om det egentligen är den som är sist kvar på kontoret mån-fre samt svarar på mejl en lördag kl 21 som vinner, och alla suckar om man behöver vabba.
  • Anonym (take it)

Jag skulle tagit det nya jobbet. Förstår mig inte på min sambo, som suttit fast på samma jobb sedan han tog examen, d.v.s i snart 8 år, där han tjänar ca 21000 i månaden. Om han bytte jobb (lediga platser finns då och då) skulle han kunna gå upp i alla fall 10000 i lön bara så där utan att behöva lägga ner mer tid eller ta mer ansvar än han redan gör. Tror han helt enkelt är lite rädd för förändring och inte vågar, eftersom han bara haft en enda riktig arbetsplats hittills i livet. Mitt mål är att ta mig uppåt så högt jag kan, sen när jag väl kommer ut i arbetslivet.

• Seven Costanza
    Seven Costanza skrev 2015-11-20 18:15:03 följande:

Okej, jag menade alltså inte att det inte kunde vara mer krävande, jag menade mer att om det är en ny tjänst men på samma arbetsplats har man ju lite koll på den inofficiella kulturen - dvs om det är så att de säger att de har en bra balans mellan arbete och fritid och verkligen har det, eller om det egentligen är den som är sist kvar på kontoret mån-fre samt svarar på mejl en lördag kl 21 som vinner, och alla suckar om man behöver vabba.

Förtydligande: Jag vet att man på många lite högre tjänster förväntas vara tillgänglig jämt och då får man rimligen också högre lön, men jag har även vänner med helt vanliga jobb utan chefssysslor som ändå förväntas svara på mejl på kvällar och helger och vissa tycker att det känns stressande.
  • jagärden

Chansa! Våga! Heja dig! Tro på dig själv och våga. Samtidigt så ska du göra det som du verkligen vill och inte vad du tror förväntas av dig eller vad någon annan säger. Skitsvårt, för man gör aldrig alla till lags och när man har många som säger olika saker är det svårt och veta vad man själv vill. Känn av i hjärtat om det känns okej. Är det nya jobbet roligt? är det högt i tak? Bra kollegor och bra stämning? Känns det kul? Skulle du längta? Känns det som en börda, ett nödvändigt ont eller bara jävligt kul? Känn efter och se vilka för och nackdelar det kan ge.

• Anonym (anna)
    jagärden skrev 2015-11-21 12:58:12 följande:

Chansa! Våga! Heja dig! Tro på dig själv och våga. Samtidigt så ska du göra det som du verkligen vill och inte vad du tror förväntas av dig eller vad någon annan säger. Skitsvårt, för man gör aldrig alla till lags och när man har många som säger olika saker är det svårt och veta vad man själv vill. Känn av i hjärtat om det känns okej. Är det nya jobbet roligt? är det högt i tak? Bra kollegor och bra stämning? Känns det kul? Skulle du längta? Känns det som en börda, ett nödvändigt ont eller bara jävligt kul? Känn efter och se vilka för och nackdelar det kan ge.

svårt att ens veta innan av olika skäl.
    jag har några frågetecken som jag ska reda ut innan jag lägger beslutet i vågskålen. Men bara lönen gör att jag känner att jag nog måste prova!
  • Anonym (anna)
    Seven Costanza skrev 2015-11-20 18:30:42 följande:
    Förtydligande: Jag vet att man på många lite högre tjänster förväntas vara tillgänglig jämt och då får man rimligen också högre lön, men jag har även vänner med helt vanliga jobb utan chefssysslor som ändå förväntas svara på mejl på kvällar och helger och vissa tycker att det känns stressande.
    det är ett jobb jag kan stänga av mobilen till helgen definitivt och även om jag gärna läser eventuellt mejl är det inget någon förväntar. 
  • Seven Costanza
    Anonym (anna) skrev 2015-11-21 18:23:32 följande:

det är ett jobb jag kan stänga av mobilen till helgen definitivt och även om jag gärna läser eventuellt mejl är det inget någon förväntar. 

Det låter bra! Kolla de sakerna du funderar över men annars ser jag inte varför du inte skulle ta chansen om du blir erbjuden jobbet
Svar på tråden hur modiga är ni i att byta jobb?