• Mamma till AO

KUB 1:2 6,9mm

Jag och min man var på KUB igår.

Vi fick se en sprattlande flicka med tickande hjärta.

Vår lycka förbyttes snabbt till oro när barnmorskan uppmätte nackspalten till 6,9 mm samt när hon och RN inkallad läkare konstaterar en stor svullnad soundtracket sig från bakhuvudet ner längs nacken och över hela ryggen.

Resultatet blev 1:2 UTAN blodprovet (som missades att ta, de tog bara "vanliga" blodprover.)

Vi fick en akuttid för moderkaksprov, men det är inte förens på måndag.

Vad ska vi ta oss till med den här informationen i 4 dagar????

Någon???

Extremt orolig
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-04 18:26
    Den 10/12 födde jag mitt barn, vi avbröt graviditeten pga att prognosen såg inge vidare utan. Delvis var det konstaterat trisomi 21 och hjärtfel så en överlevnadschans på 20% men troligtvis skulle babyn inte överleva graviditeten alls.
    Det var 3:e gången jag gick igenom en förlossning, denna värre än mina två tidigare då det inte skulle vara ett levande barn :(
    Det var det hemskaste och sorgligaste jag någonsin gått igenom.
    Det var en pojke.
    Älskade lilla Olivier är en ängel.
    17veckor gammal.
    17 cm lång och 76 gram.
  • Svar på tråden KUB 1:2 6,9mm
  • Anonym (.)

Det är nog bara att ta det lugnt och inte ställa in sig på något förrän man vet. Kub ger bara sannolikheter och aldrig raka besked. Så försök att ta det lugnt till provsvaren kommer. Ni såg iallafall ett tickande hjärta och det är det viktigaste trots allt.

• Anonym (!)

Finns det någon som har erfarenhet?

• Josefine85

Vi fick 1:44 och nackspalten mätte 2,9! Jag förstår din ångest och rädsla. Vår bebis visade sig vara frisk efter moderkaksprov, håller tummarna att Er bebis också är det!

Loke -07, Alvin -09
  • Carabellis kusp

Jag vet precis hur ont det gör. Jag fick 1:2 i augusti och sedan mkp. Allt var ok med vår bebis. Jag kände mig förtvivlad och alldeles tom i det vakuum som uppstod när man tvingas nudda tanken på att kanske behöva döda sitt barn. Gick ditt mkp bra idag?

• Mamma till AO

Tack för era svar.

Vi är helt förtvivlade jag och min man. Moderkaksprovet var fruktansvärt, det gjorde så hemskt ont och rädslan var enorm, nu är det bara att vänta på svaret.

Vi fick ännu en procent att tänka på, om allt visar sig ligga bra till med kromosomerna så ståt vi inför ännu inte säkra då endast 20% av dom barn som har så bred nackspalt föds friska och levande..

Så det gör så ont i hjärtat mitt.

• Carabellis kusp
    Mamma till AO skrev 2015-11-24 10:31:32 följande:

Tack för era svar.

Vi är helt förtvivlade jag och min man. Moderkaksprovet var fruktansvärt, det gjorde så hemskt ont och rädslan var enorm, nu är det bara att vänta på svaret.

Vi fick ännu en procent att tänka på, om allt visar sig ligga bra till med kromosomerna så ståt vi inför ännu inte säkra då endast 20% av dom barn som har så bred nackspalt föds friska och levande..

Så det gör så ont i hjärtat mitt.

Vad tufft besked.

Måste vara olika hur moderkaksprov känns; jag tyckte mest att det ilade till.

När får ni besked?
  • Mamma till AO

Förhoppningsvis får vi svar i slutet av denna vecka.

Hur ställer man sig känslomässigt in på att det kan gå så fel?

• Carabellis kusp
    Mamma till AO skrev 2015-11-24 14:00:51 följande:

Förhoppningsvis får vi svar i slutet av denna vecka.

Hur ställer man sig känslomässigt in på att det kan gå så fel?

Jag förberedde mig genom att läsa allt om hur en abort går till och olika statistik.
Svar på tråden KUB 1:2 6,9mm