• Mamma till AO

KUB 1:2 6,9mm

Jag och min man var på KUB igår.

Vi fick se en sprattlande flicka med tickande hjärta.

Vår lycka förbyttes snabbt till oro när barnmorskan uppmätte nackspalten till 6,9 mm samt när hon och RN inkallad läkare konstaterar en stor svullnad soundtracket sig från bakhuvudet ner längs nacken och över hela ryggen.

Resultatet blev 1:2 UTAN blodprovet (som missades att ta, de tog bara "vanliga" blodprover.)

Vi fick en akuttid för moderkaksprov, men det är inte förens på måndag.

Vad ska vi ta oss till med den här informationen i 4 dagar????

Någon???

Extremt orolig
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-04 18:26
    Den 10/12 födde jag mitt barn, vi avbröt graviditeten pga att prognosen såg inge vidare utan. Delvis var det konstaterat trisomi 21 och hjärtfel så en överlevnadschans på 20% men troligtvis skulle babyn inte överleva graviditeten alls.
    Det var 3:e gången jag gick igenom en förlossning, denna värre än mina två tidigare då det inte skulle vara ett levande barn :(
    Det var det hemskaste och sorgligaste jag någonsin gått igenom.
    Det var en pojke.
    Älskade lilla Olivier är en ängel.
    17veckor gammal.
    17 cm lång och 76 gram.
  • Svar på tråden KUB 1:2 6,9mm
  • Someday

Jag ska till läkaren idag. Vår bebis har en nackspalt på 5.1. Sannolik för kromosomavvikelse är 1:107. Inget jag ens reflekterade över då vi väntade vår dotter för några år sedan. Nu känns det mest fruktansvärt!! Jag vill inte göra FVP egentligen men känner att jag måste för att kunna förbereda mig. Men jag vet heller inte om jag egentligen vill ha svaret. Och hur ska man hantera väntan. Förstår att ni har ångest. Jag är lite av en novis inom detta men ger inte moderkaksprovet ett säkert svar på om avvikelse föreligger eller inte? Får ni något mer UL för att säkerställa hur er flicka mår? 

• Anonym (Varför kub?)
    Carabellis kusp skrev 2015-11-23 18:42:36 följande:

Jag vet precis hur ont det gör. Jag fick 1:2 i augusti och sedan mkp. Allt var ok med vår bebis. Jag kände mig förtvivlad och alldeles tom i det vakuum som uppstod när man tvingas nudda tanken på att kanske behöva döda sitt barn. Gick ditt mkp bra idag?

Men varför i all världen skulle man behöva döda sitt barn??

Det finns många barn som föds sjuka men som ändå lever ett bra liv.
  • Anonym (Varför kub?)

Jag har aldrig riktigt förstått meningen med kub.

Alltså visst förstår jag varför folk väljer att göra det men det stämmer ju inte alltid, skapar många ggr.mer oro än trygghet och ibland föds barn sjuka iaf, trots att kub visat normal.

Kan man inte bara vänta och se?

Missbildningar syns ju ändå på ul, såna större. T.ex. där barnet har grovt hjärtproblem eller annan missbildning. Eller sådant som kan planeras för, t.ex. operation vid födseln.

Det är klart att alla vill ha ett friskt barn.

Detsamma gäller kön, kan man inte bara vänta?!

Men det är min personliga tanke det.

Jag hoppas iaf att det går bra för er Ts. Lycka till!

• Carabellis kusp
    Anonym (Varför kub?) skrev 2015-11-26 09:54:20 följande:

Men varför i all världen skulle man behöva döda sitt barn??

Det finns många barn som föds sjuka men som ändå lever ett bra liv.

Jag var i alla fall inte redo att bära ett barn som ändå skulle dö innan eller strax efter födseln. En del med down syndrom lever bra liv, men många är otroligt hjärtsjuka till exempel.
  • Mamma till AO
    Someday skrev 2015-11-26 09:12:02 följande:

Jag ska till läkaren idag. Vår bebis har en nackspalt på 5.1. Sannolik för kromosomavvikelse är 1:107. Inget jag ens reflekterade över då vi väntade vår dotter för några år sedan. Nu känns det mest fruktansvärt!! Jag vill inte göra FVP egentligen men känner att jag måste för att kunna förbereda mig. Men jag vet heller inte om jag egentligen vill ha svaret. Och hur ska man hantera väntan. Förstår att ni har ångest. Jag är lite av en novis inom detta men ger inte moderkaksprovet ett säkert svar på om avvikelse föreligger eller inte? Får ni något mer UL för att säkerställa hur er flicka mår? 

Someday: Jag känner med dig, jag förstår din oro. För det är precis vad det är, en enorm fruktansvärd oro. För jag tror att alla gravids kvinnor vill och önskar sitt växande barn allt väl. Flickan är vårt 3:e barn och jag har aldrig behövt oroa mig under någon av min 2:a graviditeter så med denna känner jag mig just nu snuvad på all glädje men samtidigt i min ilska och sorg så ber jag och hoppas jag att vi får se vår dotter i maj. Men just nu känns det för långt bort :(

Jag ringde och tjatade om mitt provsvar idag men dom hade ännu inte fått in något..

Jag håller tummarna för dig idag 'Someday' och vi kanske kan fortsätta hålla kontakten och stötta varandra?
  • Anonym (Varför kub?)
    Mamma till AO skrev 2015-11-30 10:28:29 följande:

Vår flicka hade Hjärtfel och trisomi 21. Vi kommer att avbryta

graviditeten.

Fy vad tråkigt!!

Jag beklagar verkligen.

Men finns det inga chanser för henne att överleva??
  • Carabellis kusp

graviditeten.

Varmaste omtanken till er. Hoppas ni kan ta er igenom detta ofattbara. Våga ta all hjälp som erbjuds. Kram!
  • Josefine85

graviditeten.

Beklagar verkligen! Hoppas ni har mycket hjälp och stöd från familj och nära under denna svåra tid <3
    Loke -07, Alvin -09
Svar på tråden KUB 1:2 6,9mm