• Anonym (Sussie)

    Hur gammal var du när du fick MF/MA ?

    Hur gammal var du när du fick missfall eller missed abortion ? Jag undrar om det är vanligare med mf/ma ju äldre man blir ?

    / Nyfiken 37 åring.

  • Svar på tråden Hur gammal var du när du fick MF/MA ?
  • Anonym (Gammal, men)
    Anonym (35) skrev 2015-11-22 13:30:24 följande:
    Oj!  Nej, det kan jag inte hålla med om!   
    Visst, det var  trist och jobbigt att få missfall, men det finns mycket, mycket värre saker man kan råka ut för!  
    Jaså,vad sjutton då?! Om man sen 7,5 år inte vill leva-vad kan då vara värre? Döden skulle vara en befrielse jämfört med att få missfall gång på gång...
  • Mrs Green
    Anonym (Gammal, men) skrev 2015-11-22 15:13:13 följande:
    Jaså,vad sjutton då?! Om man sen 7,5 år inte vill leva-vad kan då vara värre? Döden skulle vara en befrielse jämfört med att få missfall gång på gång...
    Det går ju inte att jämföra olika människors sorg men jag kan definitivt säga att om min 10 åring dog nu skulle jag tycka det var oändligt mycket värre än de tre missfall jag haft.
  • nads

    Jag var 25 år när jag fick MA upptäckt i v.13+6 (fostret hade dött runt v 10+4 trodde dom)

  • Anonym (35)
    Anonym (Gammal, men) skrev 2015-11-22 15:13:13 följande:
    Jaså,vad sjutton då?! Om man sen 7,5 år inte vill leva-vad kan då vara värre? Döden skulle vara en befrielse jämfört med att få missfall gång på gång...
    Ok, eftersom du frågar..

    Kan ju direkt räkna upp ett antal saker som i alla fall jag tycker är extremt mycket värre än missfall:
    Att mina barn dog, att mina barn blev allvarligt sjuka/skadade, att någon i min närhet dog, någon anhörig får allvarlig sjukdom, att få cancer, bli djupt deprimerad, skilsmässa,  att vårt hem brinner upp...

     Menar inte att förminska någons sorg över ett missfall, men är förvånad över hur man kan ifrågasätta att det finns de som tycker att det finns mycket värre saker än missfall en människa kan råka ut för.

    Nog med OT nu...
  • Anonym (Anonymee)

    Jag var 17 när jag fick min första och 20 när jag fick min andra

  • Unelore

    Jag hade min första graviditet och första mf i v7 och jag var 26. De största riskerna för missfall är under de första 12 veckorna. Efter 12 veckor är det inte lika vanligt att få missfall som innan vecka 12. Betyder dock inte att det är ovanligt. 


    "För kvinnor generellt i barnafödande ålder kan risken att råka ut för ett missfall variera från 10-25%. För helt friska kvinnor ligger genomsnittet på en risk runt 15-20%.


    En ökning av moderns ålder påverkar risken för missfall:


    Kvinnor yngre än 35 år har ungefär en risk på 15% för missfall
    Kvinnor som är 35-45 år gamla har en risk på 20-35% för missfall
    Kvinnor över 45 år kan ha en risk på upp till 50% för missfall
    En kvinna som har råkat ut för ett tidigare missfall har en risk på 25% för att råka ut för ytterligare ett missfall (det är endast en något förhöjd risk, än för någon som inte har råkat ut för ett tidigare missfall)" via - www.babyhjalp.se/missfall

    "Eftersom orsaken till de flesta missfall beror på kromosomavvikelser, är det inte mycket som kan göras för att förhindra dem. Ett viktigt steg är att vara så frisk som möjligt innan befruktningstillfället för att skapa en hälsosam atmosfär för bli gravid. Här har du några tips på hur du kan säkerställa att kroppen är optimerad för en framtida graviditet:


    Motionera regelbundet
    Ät hälsosamt
    Hantera stress
    Håll din kroppsvikt inom sunda gränser
    Ta folsyra dagligen
    Rök inte eller ta andra droger

    När du väl upptäckt att du är gravid, är målet fortfarande att hålla sig så frisk som möjligt. Detta för att skapa en hälsosam miljö för ditt barn att växa i:


    Håll magen säker
    Rök inte och utsätt dig inte för passiv rökning
    Drick inte alkohol
    Kontrollera med din läkare innan du tar något receptfritt läkemedel
    Begränsa eller eliminera koffein
    Undvik miljörisker såsom strålning, infektionssjukdomar och röntgen
    Undvik kontaktsport eller aktiviteter som har risk för skada " via - www.babyhjalp.se/missfall
  • MeSaga

    26 år - MA - upptäcktes efter en blödning v.18 (fostret dog v.12)
    31 år - MA - fick onda sammandragningar v.16 (fostret dog v.14)

  • Anonym (32)

    18, mf antagligen i v 6 (visste inte att jag var gravid förrän mfet kom), 32 och först antagligen ett tidigt mf och sen mf i v 15 (14+3). 

  • Twinsmom

    25 år. MA.

    Den ena dog i magen v25+3, den andra födde jag ut o hann leva i 17min .. Och detta hände för 2 mån sen

  • fluu

    18,20,22 och 23. Vecka 13, 9, 7 och 14.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Hur gammal var du när du fick MF/MA ?