• angeliika

Babyshower

Har blivit bjuden på en babyshower men den ska vara barnfri. & jag blir knäpp, frågade om det gällde bebisar också & det gjorde det. Jag menar har en 2 månaders som helammas och hur lätt är det att lämna honom? Han har inga speciella rutiner, utan äter när han vill så det är ju svårt att lämna honom. Är det jag som är konstig och bara tycker det är dumt att inte få ta med honom?

Jag menar han är ju en bebis, han ligger antingen i sin vagn eller sitter tyst i min famn & det är ingen fest fest vi ska på. Alltså åh, blir så arg. & babyshowern är för en som jag umgås en del med och hon gick på min shower så vill ju inte att hon ska bli lidande för hennes kompis idiotiska beslut.. Vad ska man göra & vad svarar man?!

• Svar på tråden Babyshower
  • Anonym (bäst i test)

Jag förstår inte hur det skulle skada att ta med bebisen. Men om det inte går får du träffa mamman någon dag senare, ge present, och säga att du jättegärna hade velat vara med, men inte kunnat lämna ifrån dig din bebis eftersom du inte ammar regelbundet.

• Tonensu

Du får helt enkelt säga till din kompis hur det ligger till. Sedan får hon avgöra om hon vill ha dig där med bebis eller inte alls. Det hade jag gjort iaf :)

• Anonym (Mamma)
    Tonensu skrev 2015-11-20 17:44:09 följande:

Du får helt enkelt säga till din kompis hur det ligger till. Sedan får hon avgöra om hon vill ha dig där med bebis eller inte alls. Det hade jag gjort iaf :)

Men babyshower är ju oftast en överraskning för den blivande mamman så frågar hon henne förstör hon ju den.

TS säg till de som ordnat babyshowern att du inte kan komma om inte din bebis får följa med, säger de fortfarande nej kan du kanske lämna en present som din kompis får öppna samtidigt som de andra presenterna och i efterhand förklara för henne varför du inte kunde närvara.
  • angeliika

Det blev en annan tjej som fick ta tag i babyshowern istället då hon hoppade av och började bråka med alla...????Så nu är både jag och bebis välkomna!:)

• race
    angeliika skrev 2015-11-20 20:31:43 följande:

Det blev en annan tjej som fick ta tag i babyshowern istället då hon hoppade av och började bråka med alla...????Så nu är både jag och bebis välkomna!:)

Men vad kul! Skönt för dig (och de andra som inte var nöjda innan) att hon hoppade av!
  • Anonym (Bu)

Vad bra att det ordnade sig denna gång. :)

Men står det barnfritt på inbjudan så står det det av en anledning. Att värden helt enkelt vill ha barnfritt. En bebis är ett barn och kan du inte lämna ifrån dig barnet så kan du inte gå på bjudningen. Det handlar om lite vett och etikett. Man tjatar inte på värden och frågar, då sätter man denne i en konstig/obekväm situation. Bebisar är inte tysta hela tiden! Och även om den hade varit det så kanske din uppmärksamhet riktas mot barnet mer än själva tillställningen. Man får respektera att alla inte vill ha barn med alltid.

Jag skulle bli jätteirriterad om någon av mina vänner hade med sina barn/bebis om jag uttryckt att det var barnfritt.

• Seven Costanza
    Anonym (Bu) skrev 2015-11-21 01:08:17 följande:

Men står det barnfritt på inbjudan så står det det av en anledning. Att värden helt enkelt vill ha barnfritt. En bebis är ett barn och kan du inte lämna ifrån dig barnet så kan du inte gå på bjudningen. Det handlar om lite vett och etikett. Man tjatar inte på värden och frågar, då sätter man denne i en konstig/obekväm situation. Bebisar är inte tysta hela tiden! Och även om den hade varit det så kanske din uppmärksamhet riktas mot barnet mer än själva tillställningen. Man får respektera att alla inte vill ha barn med alltid.

Jag skulle bli jätteirriterad om någon av mina vänner hade med sina barn/bebis om jag uttryckt att det var barnfritt.

Jo jo i allmänhet ja. Men ser du inte det märkliga i att begära barnfritt på en BABYshower? Hela festen handlar ju om att fira att någon ska få barn - jäkligt märkligt då att andras barn inte skulle vara välkomna anser jag.
  • Anonym (Preggo)
    Anonym (Bu) skrev 2015-11-21 01:08:17 följande:

Äh! Är väl ändå skillnad på barn o amningsbebis? Men visst, vill värdinnan prompt inte ha små där så får hon ju räkna med att bebismammor inte kan (knappast vill heller!). Drygt...

Skönt ts att det löste sig!:)
  • angeliika

Ja såklart. Men tjejen som ska få babyshowern hade blivit väldigt besviken om vi inte fått komma, då hon aldrig skulle nekat barn och det är ju hennes dag så då borde man göra som hon vill. & det tråkiga är att hon ringde till henne och förstörde hela överraskningen, vad är det vän liksom?

• Anonym (Bu)
    Anonym (Preggo) skrev 2015-11-21 08:03:31 följande:

Äh! Är väl ändå skillnad på barn o amningsbebis? Men visst, vill värdinnan prompt inte ha små där så får hon ju räkna med att bebismammor inte kan (knappast vill heller!). Drygt...

Skönt ts att det löste sig!:)

Det är ingen skillnad på barn och bebis i en inbjudan. Varför skulle det vara skillnad? Och ja, naturligtvis vet man att vissa tyvärr inte kan komma då. Det är väl inget fel med att inte vilja ha barn på sina tillställningar.
  • Anonym (Bu)
    Seven Costanza skrev 2015-11-21 07:52:15 följande:

Jo jo i allmänhet ja. Men ser du inte det märkliga i att begära barnfritt på en BABYshower? Hela festen handlar ju om att fira att någon ska få barn - jäkligt märkligt då att andras barn inte skulle vara välkomna anser jag.

Nej, ser inget märkligt med det. Hon som firar kanske helt enkelt inte vill ha barn/bebisar hemma hos sig. Att andras barn inte är välkomna.. Hon har ju inte fått barnet än? Jag hade inte orkat med det under min graviditet iaf. Och man ska inte heller behöva rättfärdiga eller förklara en sådan sak! På de ca 5st jag varit på har alla utom en varit barnfria.
Svar på tråden Babyshower