• Anonym (TS)

Vad tycker ni om mitt kostupplägg? Är det för mycket kcal? Är gastric bypass opererad

Ja, som rubriken lyder.

Jag väger 51,5 kg idag.

Så här brukar jag äta:

Mål 1. 2 dl youghurt (40 kcal per 100 g)

Mål 2. 2 dl ostkaka (170 kcal per 100 g)

Mål 3. 2 dl youghurt (40 kcal per 100 g)

Mål 4. 2 dl ostkaka (170 kcal per 100 g)

Mål 5. 2 dl youghurt (40 kcal per 100 g)

Mål 6. 2 dl ostkaka (170 kcal per 100 g)

Får jag i mig för mycket kolorier?

Vill inte höra kommentarer om att det är för ensidigt. Det vet jag redan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-22 11:08
    Folk får gärna läsa hela tråden så slipper jag upprepa samma svar flera gånger.

Jag kommer inte att svara på inlägg som är of topic. Håll er till min frågeställning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-22 11:25
    En fråga till er som har gjort gastric bypass: Hur lång tid tar det för er att äta ett mål?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-22 12:22
    Eftersom folk uppenbarligen inte kan läsa så förtydlagar jag: jag äter inte 630 kcal!!! Läs om och läs rätt! Jag har skrivit hur många kcal det är per 100 g!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-22 12:24
    Det blir alltså MINST 1260 kcal per dag. Då har jag inte räknat med att jag dricker te med mjölk i och ibland multivitamindryck. Händer också ofta att jag äter 7 mål istället för 6 som jag har angivit ovan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-22 13:09
    Det är en del f*ttor i tråden som inte kan låta bli att komma med personangrepp. Jag anmäler alla dessa inlägg.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-23 17:23
    Det är lärorikt för mig att få läsa era inlägg. Extra intressant att höra från andra som opererat sig. Jag uppskattar dock svar från alla. Fortsätt skriv i tråden så blir jag glad.

Ge gärna exempel på mättande mellanmå.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-23 19:00
    Tror ni att TRE LAGADE MÅLTIDER per dag (+ 4 mellanmål) är för kaloririkt för att gå ner i vikt? Jag syftar på vanlig mat (inte ostkaka)

• Svar på tråden Vad tycker ni om mitt kostupplägg? Är det för mycket kcal? Är gastric bypass opererad
  • Anonym (TS)
    Anonym (?) skrev 2015-11-22 21:05:26 följande:
    TS, skulle det inte vara ok att knapra på lite grönsaker mellan måltiderna? Som du säger får du ju inte i dig något fett av dem, ingen mättnadskänsla, och de innehåller mest vatten, men även så många nyttiga ämnen för kroppen. Du behöver ju inte ta dem till en hel måltid, men tex mellan varje mål kan du knapra på ett par paprikabitar, gurkskivor, tomatklyftor, salladsblad, rädisor eller liknande. De måste ju kunna tas utöver resten utan att du töjer ut magsäcken, äter för kaloririkt eller liknande?
    Jag vet inte, tänk om jag töjer ut magsäcken då?Förvånad
  • Anonym (TS)
    Anonym (Reo) skrev 2015-11-22 21:06:47 följande:
    Chiapudding ts, det är världens bästa frukost och den står du dig på länge.
    Det och ett ägg med lite kaviar på. 
    Kanske en hårdbrödmacka med leverpastej och gurka.
    Det står du dig på ett bra tag.

Gör puddingen på kvällen och låt stå över natten, sen lägger du bara på bär som du gillar och njuter. 
    Fullt av proteiner, omega 3, mineraler, fibrer, antioxidanter, fibrer och järn.
    Ett superfrö helt enkelt.

Och du har rätt i att du behöver proteiner mer än grönt, proteiner håller dig mätt, för mycket grönt tar upp för mycket plats och ger för lite näring när du äter så lite. 
    Därmed inte sagt att du inte ska äta grönsaker, men proteiner är prio ett. 
    Och se upp med järnvärdet, det är lätt att få järnbrist om man inte äter tillräckligt med proteiner så kolla det med jämna mellanrum, för det kan sjunka snabbt och det är inte kul.
    Det låter kanske inte så märkvärdigt men ett lågt blodvärde kan slå ut dig fullständigt. 
    Så se upp med det. 
    Chiapudding ska man absolut inte äta! Det jäser ju i magen! Alltså inga bulkmedel är tillåtna efter en operation.

Jag har aldrig blivit mätt av knäckebröd tyvärr Rynkar på näsan

Jag vet att jag lider av blodbrist (järnbrist) redan. Jag har börjat äta järntabletter morgon och kväll.
  • Anonym (TS)
    Anonym (!!!) skrev 2015-11-22 21:30:24 följande:
    Jag har blivit påhoppad många gånger i verkliga livet och på vissa ställen på de sociala medier pågrund av vad jag äter så jag vill inte göra så mot andra vad de äter eller har gjort. Jag äter lchf för att gå ner i vikt, för jag är för feg att operera mig, och hur roligt är det när tex Paolo Roberto driver med de olika dieter eller livsstiler som andra äter bara för att han är han. Alla får vi göra våra egna val och man ska inte bli påhoppad eller hånad för man har gjort det. :)
    Jag beklagar verkligen att du har blivit påhoppad Rynkar på näsan. Du verkar vara en jättefin människa!
  • Anonym (Elina)
    Anonym (TS) skrev 2015-11-23 04:48:45 följande:

Chiapudding ska man absolut inte äta! Det jäser ju i magen! Alltså inga bulkmedel är tillåtna efter en operation.

Jag har aldrig blivit mätt av knäckebröd tyvärr

Jag vet att jag lider av blodbrist (järnbrist) redan. Jag har börjat äta järntabletter morgon och kväll.

Apropå detta vill jag tillägga (jag förelog ju dhal tidigare) att mitt förslag bara handlade om att jag tycker att dhal är mättande. Har inte kunskap om din operation så vet inte om det är lämpligt att äta balkväxter.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Elina) skrev 2015-11-23 07:22:35 följande:
    Apropå detta vill jag tillägga (jag förelog ju dhal tidigare) att mitt förslag bara handlade om att jag tycker att dhal är mättande. Har inte kunskap om din operation så vet inte om det är lämpligt att äta balkväxter.
    Okej, tack.
  • Anni Me

Inte läst allt men äter du ingen riktig mat alls? Jag är oxå Gbp opererad sen snart 2 år tillbaka och jag äter vanlig mat precis som alla andra, men i mindre mängd. Protein är viktig att få i sej, och med din kost känns det inte som du får i dej tillräckligt av det.
    Har du haft några komplikationer efter din op? Hur länge sen är det du opererades? Finns det någon anledning till att du inte äter någon riktig mat?

• Anonym (jävlar)

Tycker man kan äta vad man vill men det bästa är ju att äta kvalitet och så varierat som möjligt när man står på lågkalorikost. Annars riskerar man ju bristsjukdomar på sikt.

Ts, jag förstår att det är enkelt att äta samma sak varje dag. Du slipper fundera och vet exakt hur många kalorier du får i dig. Men skulle du inte kunna göra en veckomatsedel där du äter olika saker alla dagar i veckan?

Ägg är ett bra förslag att inkludera i kosten. Den är extremt näringsrik. Den innehåller ALLA näringsämnen (och i bra proportioner) man behöver förutom vitamin c. Mycket bättre att äta ägg exempelvis än färdigmat. Kombinera med någon form av ost och grönsaker till (röd paprika för vitamin c kanske).

Hur är det med gröt? Kan du äta gröt? Gröt gjort på fullkornsprodukter vore ju kanske också ett bra förslag. Med lite riven äpple (vitaminer) och en skvätt mjölk till.

• Anonym (TS)
    Anni Me skrev 2015-11-23 09:25:03 följande:
    Inte läst allt men äter du ingen riktig mat alls? Jag är oxå Gbp opererad sen snart 2 år tillbaka och jag äter vanlig mat precis som alla andra, men i mindre mängd. Protein är viktig att få i sej, och med din kost känns det inte som du får i dej tillräckligt av det. Har du haft några komplikationer efter din op? Hur länge sen är det du opererades? Finns det någon anledning till att du inte äter någon riktig mat?
    Jo, jag äter vanlig mat nu.

Opererades för 8-9 månader sedan.

Har du gått upp något efter op?

Blir du mätt av måltiderna?

Vad brukar du äta till mellanmål?
  • Jesper f

Nu har jag inte läst hela tråden, men till att börja med, stort grattis till TS!! Vad duktig du vart, och vad roligt att du fått så bra resultat :) Bra jobbat!!

Däremot, som diabetiker och temligen kost medveten, undrar jag om det du äter på en dag ( förutom tråkigt att äta samma samma ) verkligen ger dig allt som du behöver? Inte minst spårämnen, som är förutsättning för att kroppen i princip ska kunna ta upp annat än bara ren energi.... Det känner du säkert också till, men min oro skulle vara att du faktumvis riskerar att bli sjuk av din egen kosthållning, och jag tänker då bla på Diabetes2:a, som du förmodligen redan vart i riskzon för. Det du äter innehåller ganska mycket socker, och sannorlikt skulle du må bra av att försöka få in lite variation och mer "riktig" mat.  Men måltidsplanering kan du få hjälp med av din VC - garranterat. Dom har bra dietister man kan få hjälp av.

Jag kan tänka mig att man efter en Gastric By Pass med lyckat vikt resultat indirekt kan vara "rädd" för att det ska gå åt fel håll igen, och att det finns en trygghet i att ha kontroll över varenda kallori man äter, men dels är det jobbigt att leva så dag för dag, och dessutom måste livet få innehålla skvätt glädje då och då. ALLA har vi behov av att få "unna" oss någon gång. Och det handlar givetvis inte om att bli stamgäst på lokala Kina haket och äta 4-små varje dag. Men jag tror att chansen att lyckas för långvarig viktreduktion, också någonstans handlar om att hitta mentala balansen - där kost blir en njutningsfull del av livet. Inte som ständig fiende som ska bekämpas med asketiska metoder. Livet blir så tråkigt att leva, och omständigt. Det är väll mer så jag skulle fundera, utifrån mina personliga erfarenheter. Att äta en balanserad, planerad och avvägd kost måste inte innebära att man äter tråkiga saker, eller aldrig får unna sig. Det handlar bara om att få till rätta råvarorna och mängder - så fixar kroppen det där i slutändan av sig själv. :) Alla dom bästa lyck önskningar!.

Svar på tråden Vad tycker ni om mitt kostupplägg? Är det för mycket kcal? Är gastric bypass opererad