• saralopas

    En med moderkaka framvägg den andra bakvägg

    Fick på senaste UL veta att ena tvillingen har moderkaka i framvägg och den andra i bakvägg. Nu har ena tvillingen sen ca 2 veckor tillbaka börjat sparka och härja runt som bara den, känner den hela tiden och mycket! Den andra känner jag ingenting av i stort sett, nån ev aning någon enstaka gång.

    Är det så stor skillnad på att känna av fosterrörelser när den har moderkakan i framvägg?
    Någon som har erfarenhet av samma? Hur kändes det för er, när började ni känna av den andra? Jag borde väl ej vara orolig?

  • Svar på tråden En med moderkaka framvägg den andra bakvägg
  • Eleonor01

    Stor skillnad. Den i bakvägg känner man oftast fosterrörelser mycket tidigare ifrån. Inget att oroa sig för. Kan skilja många veckor. Sa de inte det till dig?

  • Saltvatten

    Jag hade moderkaka i framvägg vid senaste graviditeten och de som i samma vecka en bit in i graviditeten hade moderkaka i bakvägg kände av rörelser mycket tidigare än jag, så det är absolut skillnad.

    Men det är klart att är du mycket orolig så ring bm och be dem kolla, mår mamma bra och inte är stressad så mår de små liven bra också. Bättre med en koll för mycket än en för lite om man själv känner sig mer trygg.

  • saralopas
    Eleonor01 skrev 2015-11-24 09:00:58 följande:

    Stor skillnad. Den i bakvägg känner man oftast fosterrörelser mycket tidigare ifrån. Inget att oroa sig för. Kan skilja många veckor. Sa de inte det till dig?


    Jodå jag var lite förberedd på att det kunde vara skillnad, men med tanke på att den ena är så himla livlig och jag känner av den så tydligt, ville jag höra hur det varit för er andra Men nu blev jag lugnare.
  • saralopas
    Saltvatten skrev 2015-11-24 09:18:47 följande:

    Jag hade moderkaka i framvägg vid senaste graviditeten och de som i samma vecka en bit in i graviditeten hade moderkaka i bakvägg kände av rörelser mycket tidigare än jag, så det är absolut skillnad.

    Men det är klart att är du mycket orolig så ring bm och be dem kolla, mår mamma bra och inte är stressad så mår de små liven bra också. Bättre med en koll för mycket än en för lite om man själv känner sig mer trygg.


    Vad skönt att höra, va lite inställd på att det kunde vara olika. Men då den ena känns så tydligt och såå mycket, så började tankarna ändå snurra Men tack för svar.
  • tofslan

    Jag har samma. Jag är i vecka 18 nu och tvillingarna har ena moderkakan fram och andra bak. Jag har känt rörelser i flera veckor men bara på ena sidan av magen så jag misstänker att det bara är en och samma bebis jag känner - men hur vet man? Jag frågade inte vid kub-ultraljudet hur de låg, och förresten kan de väl fortfarande röra sig massor med tanke på hur små de är. Känner du mer nu?

  • Flisan79

    Den med moderkakan kan ju även föredra att ligga med fötterna in mot ryggen. Då känns de verkligen inte alls förrän de blir större. Båda kanske gillar att ha moderkakan bakom ryggen sas.

  • saralopas

    Nu är jag i v 29, känner nån enstaka spark nedåt från den med moderkakan i framvägg sen ca 1 vecka, inget mer. Den andra känner jag nästan dygnet runt, jämt


    tofslan skrev 2016-01-06 14:53:00 följande:

    Jag har samma. Jag är i vecka 18 nu och tvillingarna har ena moderkakan fram och andra bak. Jag har känt rörelser i flera veckor men bara på ena sidan av magen så jag misstänker att det bara är en och samma bebis jag känner - men hur vet man? Jag frågade inte vid kub-ultraljudet hur de låg, och förresten kan de väl fortfarande röra sig massor med tanke på hur små de är. Känner du mer nu?


  • LFF

    En fram, en bak hade jag plus att de låg mest mot varandra. Kände knappt något förrän typ 7e månaden. Var helt bisarrt att se dem leva rövare på ultraljuden och knappt känna något alls.

Svar på tråden En med moderkaka framvägg den andra bakvägg