Hurgada skrev 2015-11-25 15:40:52 följande:
Oj, låter lite krångligt. Men tack för alla svar och all info! Biomamman kan inte ta ansvaret och har inte gjort det alls på 5-6 år. Det har jag gjort. Hon bor väääldigt långt bort. Har inget jobb, inga pengar, sjuk, går på soc. Pappan vill flytta också långt bort och ingen riktig ordning med honom heller vad gäller jobb och sånt. Barnen går på skolan och det funkar så bra nu, och de bör inte ryckas bort från rutinen, tycker vi allihopa. Mindre än två år till de blir vuxna på papperet. Kanske bäst inte krångla till det och bara låta dem bo kvar utan att göra det officiellt på papperet? Men jag tänker mest på om de blir sjuka, måste på sjukhus, eller behöver underskrifter av nåt skäl och så är jag inte ?behörig? liksom. Om ni förstår hur jag menar!? Då vore det ju bra om man hade ett papper på att man är ok och ?behörig?. Tänkte jag.
Om föräldrarna och barnen tycker upplägget är ok, att barnen bor hos dig tills de blir 18, så är det i praktiken väldigt lite probelm. De kan skriva en fullmakt så ger dig behörighet för viktiga beslut.