• Hurgada

Få vårdnad om styvbarn

Jag undrar om nån har koll på hur man gör om man som styvförälder vill ha vårdnaden om styvbarn vid separation? Är det en krånglig sak? Vem ska man kontakta? 
    Om båda bioföräldrarna och styvbarnen (tonåringar) vill att det ska vara så. Och styvföräldern (som det är ordning på) såklart, gör det saken lättare/snabbare? Är det nån som har erfarenhet av sånt? Jag har försökt hitta info på nätet men får liksom inte någon fullträff. Jag vill inte adoptera utan bara ha ansvaret över dem tills de är myndiga.

• Svar på tråden Få vårdnad om styvbarn
  • Anonym (Undrar)

Får man undra varför?

• Fjäril kär

om du inte vill adoptera så gäller det att du tar det den krångliga vägen. Ansök om att få bli familjehem och utifrån barnens bästa och deras perspektiv och med föräldrarnas godkännande se till att barnen blir boende i familjehem(tidigare fosterhem) .  Vårdnaden går då över till dig per automatik efter ett tag. 

• Linnis92

Ring en familjejurist och prata. Sitter i en liknande situation själv och har nu bestämt med min sambo att diskutera med en jurist hur vi kan lösa frågan om delad vårdnad om ett barn som inte är mitt biologiska.

• Anonym (:))

Man kan inte avtala om att avhända sig vårdnaden om ett barn, i vart fall inte till en tredje part (föräldrar kan sinsmellan avtala om vem som ska ha vårdnaden om socialnämnden godkänner avtalet), i annat fall än vem som ska ha vårdnaden om föräldrarna avlider. För att du ska kunna få vårdnaden i egenskap av särskilt förordnad vårdnadshavare krävs alltså att båda föräldrarna missbrukar barnens omsorg så pass allvarligt att de inte anses vara bra för barnen. För att få vårdnaden som familjehemsförälder krävs att barnen bott hos dig (som typ en fosterförälder) i flera år. Det ska också röra sig om att barnen växt upp hos dig, uppfattar hemmet som sitt eget och känner större trygghet där än i ursprungshemmet. Dessutom bör det för det första krävas att barnen placerats hos dig pga föräldrarnas bristande förmåga att ta hand om barnet själv. Att ett barn "flyttar ihop" med en annan person än deras bioförälder pga att denna person har en relation med en av föräldrarna skulle jag inte tro skulle kunna jämställas med ett familjehem.

Alltså, den enda möjligheten jag kan se att du skulle få vårdnaden av barnen är att du adopterar dem och då blir deras juridiska förälder. Däremot bryts banden med de biologiska föräldrarna helt då, eventuellt (om du är gift med deras förälder) att ni adopterar barnen ihop så de anses vara era gemensamma.

• Hurgada

Oj, låter lite krångligt. Men tack för alla svar och all info! Biomamman kan inte ta ansvaret och har inte gjort det alls på 5-6 år. Det har jag gjort. Hon bor väääldigt långt bort. Har inget jobb, inga pengar, sjuk, går på soc. Pappan vill flytta också långt bort och ingen riktig ordning med honom heller vad gäller jobb och sånt. Barnen går på skolan och det funkar så bra nu, och de bör inte ryckas bort från rutinen, tycker vi allihopa. Mindre än två år till de blir vuxna på papperet. Kanske bäst inte krångla till det och bara låta dem bo kvar utan att göra det officiellt på papperet? Men jag tänker mest på om de blir sjuka, måste på sjukhus, eller behöver underskrifter av nåt skäl och så är jag inte ?behörig? liksom. Om ni förstår hur jag menar!? Då vore det ju bra om man hade ett papper på att man är ok och ?behörig?. Tänkte jag.

• Kjell2
    Hurgada skrev 2015-11-25 15:40:52 följande:

Oj, låter lite krångligt. Men tack för alla svar och all info! Biomamman kan inte ta ansvaret och har inte gjort det alls på 5-6 år. Det har jag gjort. Hon bor väääldigt långt bort. Har inget jobb, inga pengar, sjuk, går på soc. Pappan vill flytta också långt bort och ingen riktig ordning med honom heller vad gäller jobb och sånt. Barnen går på skolan och det funkar så bra nu, och de bör inte ryckas bort från rutinen, tycker vi allihopa. Mindre än två år till de blir vuxna på papperet. Kanske bäst inte krångla till det och bara låta dem bo kvar utan att göra det officiellt på papperet? Men jag tänker mest på om de blir sjuka, måste på sjukhus, eller behöver underskrifter av nåt skäl och så är jag inte ?behörig? liksom. Om ni förstår hur jag menar!? Då vore det ju bra om man hade ett papper på att man är ok och ?behörig?. Tänkte jag.

Om föräldrarna och barnen tycker upplägget är ok, att barnen bor hos dig tills de blir 18, så är det i praktiken väldigt lite probelm. De kan skriva en fullmakt så ger dig behörighet för viktiga beslut.
  • Anonym (Jurist)

För att adoptera måste du vara gift med en vårdnadshavare. Båda vårdnadshavarna måste godkänna det och soc samtycka. För att få ensam vårdnad får ni sen ansöka hos tingsrätten om detta. Om ni vill ha det strikt juridiskt utan avtal som kan brytas och fullmakter som kan återkallas.

• Hurgada

Jag ska ringa familjejuristerna på soc nästa vecka. Vi vill inte ta ifrån föräldrarna vårdnaden så kommentaren om fullmakt lät fantastisk:) hoppas det är så lätt!!!

• Anonym (m)

man kan väl vara fosterfamilj?

Svar på tråden Få vårdnad om styvbarn