• MissvisandeElin

Gastric bypass/sleeve 2016

Hej alla underbara människor där ute! :)

Jag har sett en tråd om detta ämne för 2015, men snart är det 2016 och då kanske vi är fler som vill/hoppas/ska få göra någon av dessa viktoperationer.

Jag själv var till vc och en remiss skickades till överviktsenheten på akademiska i Uppsala. Nu håller jag alla tummar och tår för att få komma dit på informationsmöte, och så småningom få en operation! :D

Just nu väger jag 117 kg på 170 cm, vilket ger ett BMI på 40,5.

Hur är det för alla er andra där ute, har ni kommit längre än jag? Har ni kanske redan fått eran operationstid?

Dela gärna med er av eran resa och erfarenheter, jag skulle gärna vilja ha lite pepp, fakta och funderingar från er.

• Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016
  • LV2
    MissvisandeElin skrev 2015-11-26 10:16:49 följande:

Hej alla underbara människor där ute! :)

Jag har sett en tråd om detta ämne för 2015, men snart är det 2016 och då kanske vi är fler som vill/hoppas/ska få göra någon av dessa viktoperationer.

Jag själv var till vc och en remiss skickades till överviktsenheten på akademiska i Uppsala. Nu håller jag alla tummar och tår för att få komma dit på informationsmöte, och så småningom få en operation! :D

Just nu väger jag 117 kg på 170 cm, vilket ger ett BMI på 40,5.

Hur är det för alla er andra där ute, har ni kommit längre än jag? Har ni kanske redan fått eran operationstid?

Dela gärna med er av eran resa och erfarenheter, jag skulle gärna vilja ha lite pepp, fakta och funderingar från er.

Jag tycker det är bra att du får hjälp men operation erbjuds tyvärr inte alla. Jag har själv gått ner från 124,8 kilo 168 cm den 27 juni 2016 började jag viktresan idag väger jag 98,4 kilo jag känner en som vägde in sig med samma vikt som du lika lång denna personen blev inskriven på överviktsenheten på Salgrenska personen fick hjälp Av läkare, dietist och psykolog personen fick ingen operation de blev alla kallade till ett möte där informerade läkarna om att operation enbart erbjuds vissa andra inte kostnaden styr in. Väntetiden för operation var 3 år denna person började äta dietpulver under kontrollerade former och sedan vanlig kost med möten hos dietist m.m och började gå ner i vikt lycka till med viktnedgången.
  • LV2

Jag har inte opererat mig med viljan bättre kost motion har tagit mig dit jag är idag.

• Bradbury

LV2
    Det är ju fantastiskt för dig men det är oerhört ovanligt att lyckas så bra som du har gjort. Att gå ner i vikt kan alla men att hålla sig där är en annan femma. Jag har en vilja av stål och har gått ner över 30 kg 4 gånger med hjälp av olika metoder. Har aldrig lyckats hålla mig kvar där. Man ska ha klart för sig att det inte är så enkelt som kalorier in och ut. Det är ett komplicerat samspel mellan hormoner, känslor, metabolism - som faktiskt kan bli HELT SABBAD av jojobantning. Som psykologen på Carlanderska sa: -bara för att Usain Bolt kan springa 100 meter på 9.58 betyder inte det att alla som tränar hårt kommer kunna det. Jag kan bli så otroligt trött på att det tycks finnas ett "fint sätt" att gå ner i vikt - på egen hand och ett fult och fuskigt -operation. Jag tar hellre de odds som operationen erbjuder -hållbar viktnedgång och viktstabilitet på LÅNG sikt. Men jag skulle hemskt gärna vilja slippa bli shamad av folk som inte tror på metoden.

• Stumpan07
    Bradbury skrev 2016-11-07 08:21:43 följande:

Invägning idag

103,7 kg. -15,8 kg sedan flytstart! Känns helt otroligt just nu!

Härligt Bradbury! 15 kilo är ju fantastiskt! Hur länge flytade du? Om en vecka träffar jag kirurg, narkosläkare etc., hoppas få operationen snart!!
  • Bradbury
    Stumpan07 skrev 2016-11-07 19:45:37 följande:
    Härligt Bradbury! 15 kilo är ju fantastiskt! Hur länge flytade du? Om en vecka träffar jag kirurg, narkosläkare etc., hoppas få operationen snart!!
    Jag började flytet måndag 3/10. Opererades 27/10. Så lite över tre veckor. Var på 40-årsfest mitt i och åt och drack lite vin så jag gjorde några extra dagar för detta. De satte inga begränsningar eller måsten för mig, ville jag skulle göra minst två veckor. Men jag körde lite extra.
  • LV2
    Bradbury skrev 2016-11-07 17:59:39 följande:

LV2

Det är ju fantastiskt för dig men det är oerhört ovanligt att lyckas så bra som du har gjort. Att gå ner i vikt kan alla men att hålla sig där är en annan femma. Jag har en vilja av stål och har gått ner över 30 kg 4 gånger med hjälp av olika metoder. Har aldrig lyckats hålla mig kvar där. Man ska ha klart för sig att det inte är så enkelt som kalorier in och ut. Det är ett komplicerat samspel mellan hormoner, känslor, metabolism - som faktiskt kan bli HELT SABBAD av jojobantning. Som psykologen på Carlanderska sa: -bara för att Usain Bolt kan springa 100 meter på 9.58 betyder inte det att alla som tränar hårt kommer kunna det. Jag kan bli så otroligt trött på att det tycks finnas ett "fint sätt" att gå ner i vikt - på egen hand och ett fult och fuskigt -operation. Jag tar hellre de odds som operationen erbjuder -hållbar viktnedgång och viktstabilitet på LÅNG sikt. Men jag skulle hemskt gärna vilja slippa bli shamad av folk som inte tror på metoden.

Ibland tar det tid jag gick också ner innan men gick upp när jag blev gravid efter att ha fött fyra barn så steg kilorna utöver min tidigare övervikt. Man kan lyckas gå ner med hjälp av psykolog dietist och lära sig äta rätt det handlar om att äta rätt och röra på sig. Även operation kräver att man anstränger sig man kan gå upp igen om man gör fel allt handlar om ändra sitt tankesätt det gäller även er som operarera er. Att äta dietpulver ja då går man ner men har man inte ändrat tankesättet då kommer man in i samma barna igen gå upp i vikt för Man inte lärt sig hur man ska äta på rätt sätt eller ändrat förhållningssättet till mat, Jag har följt människor i deras viktkamp en kvinna vägde 140 kilo var lika lång som mig hon gick ner själv idag väger hon normalt hon ändrade sitt tankesätt till maten och lärde sig äta rätt . Din ilska förstår jag inte jsg har inte klankat ner på operation jag skrev bara att alla får inte det bekostat om man inte kan betala operationen själv privat. Personen jag känner fick inte operation med dietist och psykolog läkare gick personen ner i vikt och har inte gått upp alla kilorna igen. Jag valde Att klara det själv jag vill inte operera mig har lärt mig äta på bättre sätt och bättre kost röra mig mera. Det var mitt val jag vilke inte genomgå en operation därför kämpar jag alla har vi ett val i vårat liv jag valde ett annat sätt . Jag dömmer ingen i deras val men en sak är säkert att väga 124,8 kilo kommer jag aldrig mera göra lycka till alla med er viktnedgång
  • miija

Lv2

De Bradbury menar är att denna tråden handlar om gastric bypass .

En väg som vi alla här vill gå och kommer gå då vi redan anser att vi provat allt annat .

Och detta är ett hjälpmedel för oss ,

Vi är väl införstådda med att detta är ett redskap och att vi kommer få jobba hårt .

Detta är inga beslut som vi tagit direkt från luften utan de e väl genomtänkt både 1 ,2 och 3 gångerna

Hade vi velat fortsätta vår jojobantning så hade vi inte vart inne på denna tråden :)

Starkt jobbat av dig och lycka till med din bantning .

Jag hoppas du lyckas hålla vikten sen efter också .

• Bradbury

Såklart jag blir förbannad om du kommer in i den här tråden och pratar (mestadels) om att det bara handlar om att ändra tankesätt och äta rätt för att gå ner i vikt. Tror du inte vi alla här har testat det hur många gånger som helst? Det är undertonen i hur du uttrycker dig som är obehaglig. Skapa din egen tråd om viktminskning och diskutera med andra som gör som du. Istället för att komma in här och få folk att må potentiellt dåligt över att dom tagit eller vill ta detta livsavgörande beslut.

• LV2
    miija skrev 2016-11-07 22:43:01 följande:

Lv2

De Bradbury menar är att denna tråden handlar om gastric bypass .

En väg som vi alla här vill gå och kommer gå då vi redan anser att vi provat allt annat .

Och detta är ett hjälpmedel för oss ,

Vi är väl införstådda med att detta är ett redskap och att vi kommer få jobba hårt .

Detta är inga beslut som vi tagit direkt från luften utan de e väl genomtänkt både 1 ,2 och 3 gångerna

Hade vi velat fortsätta vår jojobantning så hade vi inte vart inne på denna tråden :)

Starkt jobbat av dig och lycka till med din bantning .

Jag hoppas du lyckas hålla vikten sen efter också .

Tack så mycket lycka till själv.
Svar på tråden Gastric bypass/sleeve 2016